۱۳۹۰ مرداد ۳, دوشنبه

اجلاس کمیته خارجی، تصویب متمّم درباره سیاست و تعهدات آمریکا برای حفاظت از اشرف
ایلیانا رزلهتینن
ایلیانا رزلهتینن
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
بیانیه سیاست در مورد کمپ اشرف
متمّم لایحه بودجه روابط خارجی برای سال مالی۲۰۱۲
مجلس نمایندگان آمریکا

اجلاس کمیته خارجی
تصویب متمّم درباره سیاست و تعهدات آمریکا
برای حفاظت از اشرف-۲۱ ژوئیه ۲۰۱۱

ایلیانا رزلهتینن، رئیس کمیته خارجی کنگره: به آقای تد پو اجازه داده می‌شود که تبصره خود به لایحه را قرائت کند.

تد پو: خانم منشی متن تبصره را در اختیار دارد.
منشی: کدام تبصره منظورتان است؟ چون من دو تبصره از شما دارم. شماره ۶۱۲ و شماره ۶۱۳

تد پو: تبصره کمپ اشرف که تحویل داده شده است
منشی: تبصره شماره ۶۱۳ در رابطه با کمپ اشرف از جانب آقای پو

رزلهتینن: به آقای پو اجازه داده می‌شود که برای پنج دقیقه صحبت کرده و تبصره خود را توضیح دهد.

تد پو: خانم رئیس متشکرم
تد پو: در ۸آوریل، ارتش عراق کمپ اشرف را اشغال کرد. کمپ اشرف محل ۳۴۰۰ مخالف ایرانی است که در کشور عراق هستند. آنها قرار بود توسط عراق و بقیه دنیا حفاظت شوند. ۳۴ ایرانی توسط دولت عراق به قتل رسیدند. من همانند بسیاری از شما ویدئوی این‌که افراد غیرمسلح به قتل می‌رسند را دیده‌ام. هنگامی که من و نمایندگان کنگره دانکن، کانرهن و روراباکر در تاریخ ۱۱ژوئن در عراق بودیم با نخست‌وزیر مالکی دیدار کردیم تا این موضوع را مورد بحث قرار دهیم. در یک ملاقات تقریباً ۲ساعته او جنبه خودش از داستان را مطرح کرد. در بخش پایانی ملاقات، ما درخواست کردیم که به کمپ اشرف برویم تا جنبه دیگر داستان را بشنویم، حرف کسانی که آن‌جا هستند. او معترض شد و این درخواست را رد کرد تا مطمئن شود این بازدید انجام نخواهد شد و به ما اجازه نداد که به اشرف برویم و با بازماندگان این حمله ارتش عراق صحبت کنیم. برای من به‌عنوان یک قاضی سابق واضح بود که او نمی‌خواست وجه دیگر داستان به آمریکاییهایی که آن‌جا بودند گفته شود. حقیقت، همواره اولین قربانی یک اشغال نظامی است، مشابه همان کاری که ارتش او در آوریل انجام داد.

لذا به ما اجازه داده نشد تا با ساکنان کمپ اشرف صحبت کنیم.

من از نکات تکمیلی خانم رئیس کمیته و عضو ارشد دموکرات در این تبصره سپاسگزارم. این تبصره متضمن آن است که آمریکا یک موضع قاطع و قوی در مورد سلامت ساکنان کمپ اشرف یا مخالفان ایرانی، آن‌گونه که من آنها را خطاب می‌کنم اتخاذ کند.

بسیاری از آنها رزمندگان آزادی هستند که خواستار استقرار آزادی در مملکت خودشان ایران هستند. من بر این باور هستم، این نظر من است که در این اقدام، مالکی و رژیم ایران شریک جرم هستند و با هم همکاری می‌کنند که کمپ اشرف را به یک نقطه ناامن، یک نقطه دیگر در عراق منتقل کنند تا هنگامی که دیگر آمریکا عراق را ترک کرده باشد و دولت عراق کنترل کامل آن منطقه را به دست گرفته باشد، جان این افراد به خطر بیفتد.

ما در مورد حقوق‌بشر صحبت می‌کنیم. ما در مورد کمک به سایرین صحبت می‌کنیم. ما در مورد تضمین این‌که دموکراسی در سراسر جهان زنده باشد صحبت می‌کنیم. من فکر می‌کنم مهم است که ما به آن‌چه به آن موعظه می‌کنیم عمل کنیم و ما باید از کمپ اشرف شروع کنیم تا تضمین کنیم که اهمیت و جایگاه سلامت این افراد مشخص شود و دولت عراق و حکومت ایران نتوانند خط خود را پیش ببرند و این افراد به جای دیگری در عراق منتقل شده و سلامت آنها به خطر بیفتد.

هوارد برمن، عضو ارشد دموکرات در کمیته خارجه کنگره: آیا وقت خود را برای صحبت به من می‌دهید؟

تد پو: بله من وقت خود را برای صحبت به شما می‌دهم.
برمن: ابتدا می‌خواهم از آقای پو برای تبصره‌ای که ارائه کرده است تشکر کنم. و من می‌خواهم از ایشان سؤال کنم که در پاراگراف ۲ این تبصره به توافقنامه‌های بین‌المللی اشاره شده است. استنباط من این است که این توافق وضعیت نیروها در عراق (سوفا) که توسط پرزیدنت بوش و دولت عراق در سال ۲۰۰۸ به امضا رسید را در برمی‌گیرد. آیا استنباط من صحیح است؟

تد پو: این یکی از چندین توافقنامه بین‌المللی است که طبق این تبصره مورد پوشش قرار خواهد گرفت.

برمن: من از آقای پو متشکرم و با این تبصره موافق هستم.

خانم رزلهتینن: آیا آقای پو می‌خواهند که ما تبصره پیشنهادی او را برای تصویب به رأی بگذاریم؟

نماینده دموکرات گری اکرمن درخواست صحبت می‌کند.
گری اکرمن: اجازه بدهید که به نماینده محترم از تگزاس تبریک بگویم که این تبصره را ارائه داده است فکر می‌کنم که یک تبصره عالی باشد، من البته یک نگرانی دارم، که در پاراگراف ۳ است و می‌خواستم بدانم که آیا نماینده محترم راضی است که در شروع پاراگراف ۳ کلمات ”تلاش برای جلوگیری“ از اخراج اجباری را اضافه کند؟ چون در غیراین صورت ما خودمان را به‌طور جبری مقید به انجام اقداماتی می‌کنیم که شاید در عمل در شرایط مشخص آمادگی انجام آن را نداشته باشیم.

رئیس جلسه: آقای پو؟
آقای پو: من موافق به اضافه کردن واژه ”تلاش برای“ نیستم.

آقای اکرمن: پس این‌که شما می‌گویید یعنی این‌که سیاست آمریکا باید این باشد که جلوگیری کند، یعنی ما باید به نوعی حتی با نیروی نظامی وارد بشویم؟ اگر که یک واقعه‌ای رخ دهد ما وارد یک جنگ تهاجمی‌خواهیم شد؟

آقای پو: برای این‌که به سؤال شما جواب بدهم، باید به پاراگراف ۲ برگردم که آن‌جا گفته شده است: ”گامهای لازم و مناسب“ را برداریم.

آقای اکرمن: آیا می‌شود در پاراگراف ۳ نیز همین واژه را به جای کلمه جلوگیری استفاده کنیم؟

آقای پو: بله من می‌توانم این تبصره شما را قبول کنم.
رزلهتینن: خیلی ممنون، پس لطفاً منشیان اینرا یادداشت کنند که آقای اکرمن یک تبصره‌ای را به متن پیشنهادی آقای پو اضافه کرده است که آقای پو هم با آن موافق است. آقای اکرمن اگر می‌شود یکبار دیگر این جمله را بیان کنید تا آنها بتوانند یادداشت کنند.

آقای اکرمن: تصحیح پاراگراف ۳ به این شکل که: ما باید تمام گامهای لازم و مناسب را برداریم که بتوانیم از هرگونه جابه‌جایی اجباری جلوگیری کنیم... .

آقای پو: خانم رئیس بله موافقم.
خانم رز: به اتقاف آرا ما الآن تبصره آقای اکرمن روی متن آقای پو را مورد بررسی قرار می‌دهیم. درخواست دیگری وجود ندارد. با تشکر از آقای اکرمن و با تشکر از آقای پو.

سؤال در مورد تبصره روی متن پیشنهادی آقای پو مطرح است

همه کسانی که موافق هستند بگویید. بله
همه آنهایی که مخالفند بگویید، نه
از نظر رئیس جلسه همه موافق هستند و تبصره تصویب می‌شود


رویتر از واشنگتن بیانیه‌ایرانیان و خانواده ساکنان اشرف را منتشر کرد

واشینگتن، ۲۲ژوئیه۲۰۱۱- تصویب یک ماده الحاقی که به اتفاق آرا صورت گرفت مورد ستایش ایرانیان و خانواده‌های ساکنان اشرف قرار می‌گیرد:
این ماده الحاقی در مورد جلوگیری از جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف در داخل عراق و تسهیل حضور قدرتمند هیأت همیاری سازمان ملل برای عراق، در کمپ اشرف است و ضمیمه به قانون بودجه روابط خارجی آمریکا در سال ۲۰۱۲ است.

ماده الحاقی مزبور، یک گام عمده در جهت اطمینان از امنیت و سلامتی ساکنان کمپ اشرف است، که محل سکونت نزدیک به ۳۴۰۰تن از اعضای جنبش اصلی اپوزیسیون ایران، مجاهدین خلق ایران است.

این اصلاحیه این موضوع را به یک سیاست برای آمریکا تبدیل می‌کند که از دولت عراق موکدانه بخواهد به تعهداتش نسبت به آمریکا، مبنی بر اطمینان دادن به ادامه سلامتی کسانی که در اشرف زندگی می‌کنند پایبند باشد

طبق بیانیه سفارت آمریکا در انتقال مسئولیت امنیتی کمپ اشرف در ۲۸دسامبر۲۰۰۸، مانع بازگشت اجباری آنها به ایران گردد

تمامی اقدامات ضروری و مقتضی را برحسب توافقات بین‌المللی در تأیید تعهدات آمریکا، برای اطمینان از امنیت فیزیکی و حفاظت از ساکنان کمپ اشرف انجام دهد.

تمامی اقدامات ضروری و مقتضی را برای ممانعت از جابه‌جایی ساکنان کمپ اشرف، در داخل عراق انجام بدهد

و حضور قویتر هیأت همیاری سازمان ملل در عراق را، در این کمپ تسهیل کند.

در ۷ ژوئیه۲۰۱۱ نماینده روهرا باکر رئیس کمیته نظارت و تحقیقات کمیته روابط خارجی کنگره، جلسه استماع مهمی تحت عنوان، ”قتل‌عام در کمپ اشرف در ۸آوریل و الزامات سیاست خارجی آمریکا“ برگزار کرد. در این استماع یکی از مجروحان اشرف درباره حمله نیروهای عراقی در ۸آوریل شهادت داد.

روهراباکر جمهوریخواه اهل کالیفرنیا، ریاست یک هیأت دوحزبی به عراق را در ماه ژوئن برای بازدید از کمپ اشرف به‌عهده داشت اما نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به این هیأت اجازه بازدید از اشرف را نداد.


دانا روهرا باکر
عضو ارشد کمیته خارجی
رئیس زیر کمیته تحقیقات ونظارت
در اجلاس بررسی لایحه بودجه

ملاها در ایران می‌خواهند همه نیروهای آمریکایی از عراق بیرون بروند و نخست‌وزیر مالکی درخواست آنها را انجام می‌دهد. این بسیار روشن است که تحت اختیار او نیروهای عراقی به کمپ اشرف، یک کمپ پناهندگی ناراضیان ایرانی حمله کرده و ساکنان غیرمسلح را کشتند که ۳۵ کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت. ایالات متحده تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد دلار، تقریباً ۴۵۰۰نفر کشته علاوه بر دهها هزار نفری که مجروح شدند را هزینه کرده که عراق را آزاد و بازسازی کند. اما حالا دولتی سر کار آمده که با رژیم ملاها در ایران همدم است که بدترین دشمن ما در منطقه و شاید در جهان است. دیکتاتوری ملاها در تهران خشن‌ترین دولت تروریست در خاورمیانه است و مالکی هم‌کاسه آنهاست. خوب دیگر بس است. نیروهای ایالات متحده در جنگ پیروز شدند، ولی بوروکراتهای وزارت‌خارجه آمریکا صلح را از دست دادند. تنها وقتی یک دولت جدید در بغداد، دولتی که به‌خاطر آزادی مردم عراق سپاسگزار باشد سرکار بیاید... . ، ارزش آن را دارد که ایالات متحده به کمک و حمایت از عراق ادامه دهد.

و ما گفتیم شاید بتوانیم از آنها بخواهیم و شاید فکر خوبی باشد که خود را با بدترین دشمن آمریکا و بدترین دشمن آزادی و امنیت و ثبات در آن منطقه متحد نکنند، آنها خود را با دیکتاتوری ملاها در ایران متحد می‌کنند. هیچ دلیلی ندارد که ما این را از آنها نخواهیم و لازم است در این زمینه از نفوذمان استفاده کنیم. اگر تصمیم بگیرند که این کار اتحاد با ملاها را بکنند ما حمایتمان را از آنها برداریم، بگذاریم که آنها بدانند که اگر خود را با افرادی متحد کنند که متعهد به نابودی اسراییل و بی‌ثباتی در منطقه و دشمنان آمریکا هستند، برای این کار عواقبی وجود دارد. بگذارید هم‌چنین اشاره می‌کنم که از نظر من هیچ اشتباهی نیست اگر که دولت عراق را مسئول کشتار افراد بی‌سلاح در یک کمپ پناهندگی بدانم و این‌که بگویم آنها کار کثیف رژیم ملاها را انجام می‌دهند. اگر چیزی مطرح باشد این است که اینها، دولت کنونی عراق، به نیابت از آیت‌الله‌ها و رژیم ملاها عمل می‌کنند و کارشان کشتار افراد بی‌سلاح در کمپ اشرف است.

... تمایل جاری در بین رهبری عراق امروز به سمت اتحاد با دشمنان ما، یعنی ملاها در ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر