۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه


صلیب‌سرخ بین‌المللی: ما جزیی از کمیته‌ای که صحبت از تشکیل آن برای بستن کمپ اشرف است، نخواهیم بود

سه‌شنبه، ۰۷ تیر ۱۳۹۰ / ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button
به گزارش خبرگزاری ملی عراق نینا ۶ تیرماه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ خودش را از این‌که جزئی از کمیته‌ای که صحبت از تشکیل آن برای بستن کمپ اشرف متعلق به سازمان مجاهدین خلق ایران در میان است، باشد، کنار کشید.  صلیب‌سرخ به بیانیه‌مقامات عراقی اشاره دارد که صحبت از تشکیل یک کمیته سه جانبه در این رابطه کرده که یکی از طرفهای آن صلیب‌سرخ بین‌‌المللی است.
در بیانیه‌ای که این کمیته امروز فرستاده است، به‌نقل از ماگنی بارث رئیس هیأت صلیب‌سرخ بین‌‌‌المللی در عراق گفت: به‌رغم اظهارات اخیر مقامات عراقی که به شرکت کمیته بین‌المللی در کمیته مشرف بر بستن کمپ اشرف، اشاره می‌کند، ولی انتظار نمی‌رود که صلیب‌سرخ چنین نقشی ایفا کند.
وی افزود: کمیته بین‌المللی جزیی از کمیته‌ای که برای بستن کمپ اشرف صحبت از آن شده، نخواهد بود ولی به تلاشهای انساندوستانه خودش در جهت منافع ساکنان این کمپ و خانواده‌های آنها به‌طور مستقل ادامه خواهد داد.
این بیانیه گفت: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ طی سالهای گذشته وضعیت در کمپ اشرف را زیر نظر داشته و به ساکنان آن کمک کرده تا با خانواده‌هایشان مجدداً ارتباط برقرار نموده و یا این‌که این‌گونه روابط را حفظ کنند. ، و صلیب‌سرخ با افرادی که به‌دلیل درگیریهای این کمپ، دستگیر شده بودند، ملاقات نموده است، علاوه بر اینها، کمیته صلیب‌سرخ نگرانی خودش را در مورد به‌کارگیری زور توسط نیروهای امنیتی علیه ساکنان این کمپ، به اطلاع مقامات عراقی رسانده است.
این بیانیه از قول ارث می‌گوید: کمیته بین‌‌المللی صلیب‌سرخ از التزام مقامات عراقی در عدم جابه‌جایی ساکنان کمپ اشرف برخلاف میلشان به کشور اصلی‌شان، مطلع گردیده است.
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در این بیانیه با اشاره به این‌که ”تماسهای مرتب با ساکنان سابق این کمپ داشته تا مطمئن شود که این التزام کماکان اجرا می‌شود ”، می‌گوید که از سال ۲۰۰۳ بازگشت بیش از ۲۵۰تن از ساکنان کمپ اشرف که خواستار بازگشت به ایران بوده‌اند، را ترتیب داده است.
رئیس‌جمهور عراق جلال طالبانی در کنفرانس مبارزه با تروریسم که چند روز قبل در تهران برگزار شده بود گفت که دولت عراق تصمیم گرفته است که قرارگاه اشرف متعلق به سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران را تا پایان سال جاری ببندد با در نظر گرفتن پارامترهای انسانی و رعایت حقوق‌بشر.
وی گفت: امیدواریم که ساکنان این قرارگاه شامل عفو از طرف دولت ایران قرار بگیرند تا به‌عنوان یک عامل کمک کننده برای بازگشت کسانی که می‌خواهند به میهنشان بگردند، باشد. و به بقیه کمک کنند تا به کشورهای دیگر بروند. وی به تشکیل یک کمیته سه جانبه از عراق و ایران و صلیب‌سرخ بین‌المللی برای تعیین مکانیسم و پیگیری اجرای تصمیمات اتخاذ شده، اشاره نمود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر