۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در باره برخورد با ایران در زمینه حقوق بشر

شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۲ مارس ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

پارلمان اروپا درباره برخورد با ايران قطعنامه اي به تاريخ 10مارس به تصويب رساند. متن اين قطعنامه ازاين قرار  است:

پارلمان اروپا درباره برخورد با ایران قطعنامه ای به تاریخ ۱۰مارس به تصویب رساند. متن این قطعنامه ازاین قرار است:

قطعنامه پارلمان اروپا
در باره برخورد با ایران
شماره INI ۲۰۵۰/۲۰۱۰
۱۰ مارس ۲۰۱۱
-پارلمان اروپا از کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مصرانه میخواهد تا وضعیت حقوق بشر در ایران را در بالاترین اولویت قرار دهد.
-پارلمان اروپا محکومیت مخالفان رژیم ایران، تحت عنوان محارب را قویا رد میکندو اتحادیه اروپا را به گسترش لیست مقامات رژیم ایران که مشمول ممنوعیت سفر به اروپا و توقیف اموال هستند، فرا میخواند

تونه کلام، نماینده پارلمان اروپا: وقت آن است که همان شیوه‌یی را که در مورد لیبی و سرهنگ قذافی به‌کار گرفته‌ایم در مورد رژیم تهران نیز عملی کنیم. ما باید از اپوزیسیون حمایت کنیم و من به ویژه‌ در مورد اپوزیسیون در کمپ اشرف نگران هستم. پارلمان اروپا قطعنامه هایی‌در حمایت از کمپ اشرف صادر کرد.من به خانم اشتون توصیه می‌کنم این پیام را با جدیت فردا به شورای وزیران اتحادیه اروپا ببرد.
در جلسه پارلمان اروپا که روز چهارشنبه با حضور کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، نمایندگان مردم اروپا، نقض حقوق بشر و سیاستهای مداخله گرانه این رژیم در امور سایر کشورهای منطقه را مورد بحث قرار دادند.
در این جلسه گزارش باستیان بِلدِر Bastiaan Belder ، نماینده هلندی پارلمان اروپا و گزارشگر ویژه این پارلمان نیز ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت سپس روز پنجشنبه ۱۰ مارس قطعنامه ای علیه نقض حقوق بشر در ایران توسط پارلمان اروپا به تصویب رسید و تونه کلام از بارونس اشتون خواست پیام قطعنامه های پارلمان درحمایت ازاشرف را با جدیت به اجلاس اتحادیه اروپا ببرد.

تونه کلام، نماینده پارلمان اروپا،
من فکر می‌کنم اکنون وقت آن است که همان شیوه‌یی را که در مورد لیبی و سرهنگ قذافی به‌کار گرفته‌ایم در مورد رژیم تهران نیز عملی کنیم. به‌عبارت دیگر، امید بستن به‌اعتماد‌سازی به‌رژیم ایران دیگر یک انتخاب واقعگرایانه نیست. ما باید بیشتر از اپوزیسیون در ایران حمایت کنیم. من به‌طور ویژه‌یی در مورد اپوزیسیون در کمپ اشرف نگران هستم که از ژوئیه سال‌۲۰۰۹ تحت محاصره و فشار قرار دارند. وضعیت انسانی آن‌جا اصلاً قابل‌ قبول نیست. پارلمان اروپا قطعنامه‌یی در این‌باره در آوریل سال‌۲۰۰۹ و هم‌چنین قطعنامه نوامبر گذشته در حمایت از کمپ اشرف صادر کرد.
من به خانم اشتون توصیه می‌کنم که این پیام را با جدیت فردا به شورای اروپا ببرد. متشکرم.

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه برخورد با رژیم ایران در ۱۰مارس ۲۰۱۱ تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا یک استراتژی جدید و همه جانبه را در برخورد با رژیم ایران اتخاذ کند و فراتر از موضوع برنامه اتمی این رژیم به وضعیت حقوق بشر در ایران بعنوان بالاترین اولویت، بپردازد.دراین قطعنامه آمده است:
- پارلمان اروپا از کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مصرانه میخواهد تا وضعیت حقوق بشر در ایران را ، در بالاترین اولویت قرار دهد.
- پارلمان اروپا محکومیت معترضان و مخالفان رژیم ایران تحت عنوان محارب را ، قویا رد میکند.
- مقامات رژیم ایران را به آزاد کردن بیدرنگ تمامی معترضانی که صرفا بخاطر ابراز عقیده به تظاهرات پرداخته بودند، فرا میخواند.
- با توجه به وضعیت سیاسی داخل کشور و اهداف مردم ایران، بطور خاص نسل جوانتر برای یک تغییر دمکراتیک ؛ پارلمان اروپا همبستگی خود را با میلیونها ایرانی که از خرداد سال ۸۸ به امید تغییر سیاسی در ایران به خیابانها آمدند، ابراز میدارد.
- با در نظرگرفتن اعدامهای متعددی که به دلائل سیاسی صورت گرفته، و بیشمار کسانی که در زندان باقیمانده اند،
- و با در نظرگرفتن حقوق بشر پایه یی مردم ایران- به مثابه حق زندگی، آزادی بیان و اجتماعات و ممانعت از دستگیریهای خودسرانه، بازداشت و شکنجه که همه مستمرا نقض میشوند،
- برای تعیین مجدد گزارشگر ویژه ملل متحد در زمینه حقوق بشر فرا میخواند و خواهان حساب پس دادن کسانی است که مرتکب نقض حقوق بشر میشوند.
-همچنین:
-عمیقا نسبت به اعدام نوجوانان و سنگسار زنان ابراز نگرانی میکند،
- اذیت و آزار سیستماتیک فعالان کارگری توسط مقامات رژیم ایران را محکوم میکند و قطعنامه های پیشین این پارلمان و همچنین قطعنامه شورای اروپا در مورد دسترسی آزادانه به اطلاعات در ایران را یاد آوری میکند.
- اضافه براین، شورای وزیران اتحادیه اروپا را نسبت به گسترش لیست مقامات رژیم ایران که مشمول ممنوعیت سفر به اروپا و همچنین توقیف اموال هستند، فرا میخواند
- رژیم ایران با ادامه دادن به برنامه اتمی خود و اتخاذ برخی سیاستها، تهدیدی برای ثیات و صلح در منطقه به شمار میرود. همچنانکه کشورهای منطقه خلیج فارس، به ویژه، مورد ارعاب، رفتار مهاجمانه و لفاظی های آن واقع میشوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر