۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

دولت سوریه مجبور به استعفا شد

سه‌شنبه، ۰۹ فروردین ۱۳۹۰ / ۲۹ مارس ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

در پی اعتراضات خونین مردمی در سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهور دستور انحلال کابینه‌ی دولت به نخست‌وزیری ناجی عطری را صادر کرد. قرار است در عرض ۲۴ ساعت کابینه‌ی جدید تشکیل شود.

در پی اعتراضات خونین مردمی در سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهور دستور انحلال کابینه‌ی دولت به نخست‌وزیری ناجی عطری را صادر کرد. قرار است در عرض ۲۴ ساعت کابینه‌ی جدید تشکیل شود.
اعضای کابینه‌ی دولت سوریه قرار است روز سه‌شنبه (۲۹ مارس/ ۹ اسفند) استعفای خود را تقدیم نخست‌وزیر ناجی عطری کنند. یک نماینده‌ی عالیرتبه‌ی دولت روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که در عرض ۲۴ ساعت دولت جدید تشکیل خواهد شد.

ناجی عطری دولت خود را در سال ۲۰۰۳ تشکیل داد و آخرین بار در آوریل ۲۰۰۹ دست به تغییراتی در آن زد. هنوز مشخص نیست که ریاست دولت جدید را چه کسی برعهده خواهد گرفت.
تغییر دولت واکنشی است که بشار اسد به اعتراضات فزاینده طی دو هفته‌ی اخیر نشان داده. اپوزیسیون سوریه اعلام کرده است که در طول این اعتراضات حدود ۱۳۰ نفر در سطح کشور کشته شده‌اند. کانون اعتراضات تاکنون شهر درعا واقع در جنوبی‌ترین نقطه‌ی کشور بوده است.
روز سه‌شنبه (۲۹ مارس) ده‌ها هزار نفر در طرفداری از بشار اسد در دمشق تجمع کردند. آنها شعار می‌دادند "خدا، سوریه، بشار و لاغیر". طرفداران اسد که در میدان "بانک مرکزی" در دمشق تجمع کرده بودند، در شعارهای خود مردم سوریه را به وحدت دعوت می‌کردند.
لغو قانون وضعیت اضطراری هنوز به اجرا درنیامده
زیر فشار اعتراض‌های مردمی، بشار اسد مجبور شد یکشنبه‌ی گذشته (۲۷ مارس) قانون وضعیت فوق‌العاده را که حدود ۵۰ سال بر کشور سایه‌افکنده بود، لغو کند.
این قانون به مدت پنج دهه هر گونه حقوق شهروندی را از مردم سلب کرده بود. لغو این قانون مدت‌ها خواست نیروهای اپوزیسیون بوده است. البته هنوز مشخص نیست که لغو این قانون چه زمان اجرایی خواهد شد.
انتظار می‌رود بشار اسد در طول روز سه‌شنبه نطقی در رابطه با اصلاحاتی که وعده‌ی آن را داده است، ایراد کند.
بشار اسد پس از مرگ پدرش، حافظ اسد، از سال ۲۰۰۰ زمام امور کشور را در دست گرفته است. وی که چشم‌پزشک است، در آغاز کار، مجموعه‌ای از اصلاحات را اعلام کرده بود، ولی امیدی که مردم به تحقق این اصلاحات بسته بودند را ناکام گذارد.

دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر