۱۳۹۱ مرداد ۲۵, چهارشنبه

دکترکریم قصیم: کسی که...به سرمی مالد وآفتاب می نشیند!

چهارشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵ اوت ۲۰۱۲
AddThis Social Bookmark Button
 کسی که ...به سرمی مالدو آفتاب می نشیند!
 اخیراً عبد الکریم لاهیجی در گفتگو با رادیو فردا راجع به بحران انتقال و جابه جایی اشرفیان به بازداشتگاه ”لیبرتی” شرح و بسطی داده که چکیده آن موضع  زیر است :
«از نظر حقوقی دولت عراق بر اساس اصل حاکمیت بر تمام قلمرو خودش حاکمیت دارد بنابراین می‌تواند اردوگاه اشرف را تخلیه کند و اگر مجاهدین حاضر به تخلیه نشوند، به‌زور تخلیه کند. این مسأله حقوق و قانون است؛...»
ایستار فوق چنان عوضی و فاقد وجهه قانونی است که اگر با قلدرمنشی و تأیید اعمال زور «دولت عراق» و جابه جایی اجباری اشرفیان(یعنی مصداق جنایت علیه بشریّت) همراه نبود, باری,  بیشتر حمل بر یک black out  مغزی درسنین کهولت می شد. نتیجه اش : فراموشی ناگهانی مبانی مشهورحقوق بین الملل (از کنوانسیون ۴ ژنو تا... حقوق بشربین المللی, حقوق انسان دوستانه بین المللی, حقوق پناهندگی و پناهجویی...). البته امکان بروز آلزهایمر در لاهیجی با شبهه موضعگیری فرمایشی شانه می زند!
برای توضیح عرض فوق, بد نیست مروری داشته باشیم در مواضع مراجع اخلاقی, قانونی و شخصیّتهای سیاسی, که هفته ها پیش از مصاحبه لاهیجی منتشر شده بودند. مطالبی که علی الاصول یک ”حقوقدان”ی که خودش را جلو می اندازد و در باره علل و عوامل بحران انتقال اشرفیان به ”لیبرتی”  اظهار فضل می کند می بایست از آنها مطلع باشد و بعد حرف بزند :
- یک‌شنبه، ۲۲ ژوئیه  ۲۰۱۲ , انتشار بیانیه ۲۰شخصیت عالی مذهبی انگلستان، ایرلند و ولز و ۳ وزیر خطاب  به دبیرکل ملل متحد و درخواست برآوردن خواسته های برحق اشرفیان,
- سه‌شنبه، / ۲۴ ژوئیه, (لاهیجی, اگرآلتسهایمری نشده, آموزشی هم که شده این متن را بخواند):
سازمان ملل - مجمع عمومی، شورای حقوق بشر ملل متحد ,نظریه گروه کار بازداشتهای خودسرانه، بالاترین مرجع بین المللی، درباره وضعیت زندانها و بازداشتگاهها :  نظریه مصوب شصت و سومین اجلاس : «شرایط  لیبرتی مشابه یک مرکز بازداشت است  چرا که هیچ امکان حرکت آزادانه و ارتباط با دنیای بیرون وجود ندارد», ساکنان لیبرتی دارای استاتوی “اشخاص حفاظت شده” تحت کنوانسیون چهارم ژنو و پناهجو  هستند، نه اتهامی به آنان وارد شده و نه به اتهامی  محاکمه شده اند, گروه کار بر این باور است که هیچ توجیه قانونی برای نگه داشتن این افراد در کمپ لیبرتی وجود ندارد و چنین بازداشتی خارج از حیطه
 قانون حقوق بشر بین المللی و قانون داخلی عراق است.  گروه کار از دولت عراق میخواهد گامهای لازم را برای اصلاح وضعیت لیبرتی بردارد،  تا با استانداردها و اصول بیانیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی همخوان شود  با در نظر گرفتن تمامی جنبه های این پرونده اصلاح مکفی به معنی آزادی فوری این افراد، برداشتن تمام محدودیتها در تردد آزادانه آنها و حق قابل اعمال برای غرامت طبق بند (۵)۹ کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.
- چهارشنبه، ۲۵ ژوئیه , بیانیه ۲۰۲۸ وکیل وحقوقدان ازعراق و۹ کشوردیگرعربی در دفاع از حقوق انساندوستانه و خواسته های بحق اشرفیان. (محض اطلاع عبدالکریم لاهیجی متن این بیانیه را این جا می آورم):
- ساکنان اشرف بعنوان افراد حفاظت شده که از حقوق پناهندگی نیز برخوردارند در سالهای اخیر بارها توسط نیروهای عراقی  و بدرخواست رژیم ایران مورد حمله قرار گرفته اند که منجر به کشته شدن ۴۹ تن و زخمی شدن بیش از هزار تن ازآنان گردیده است.
-  دولت عراق تحت فشار رژیم ایران، ساکنان را مجبور کرد که از حقوق ۲۶ ساله شان گذشته با بجا گذاشتن تمامی دارایی هایشان به کمپ لیبرتی  جابجا شوند و در واقع آنان را بی خانمان کرد  .
- دولت عراق در یک اقدام غیر قانونی بعد از گذشت شش ماه از تاریخ امضای یادداشت تفاهم، هر روز به بهانه های مختلف مانع شده است که ساکنان داراییهای خود در اشرف را بفروش برسانند.
- با توجه به اینکه ساکنان اشرف که حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها به کمپ لیبرتی انتقال یافته اند دارای معادل ۵۰۰ میلیون دلار اموال منقول و غیرمنقول هستند و  این اموال را طی ۲۶ سال با تلاش و کوشش و پول خودشان خریداری کرده و یا ساخته اند؛
- با توجه به اینکه حق مالکیت در قوانین تمام کشورهای جهان، و منجمله قوانین مربوط به مالکیت در قانون اساسی وقوانین عراق محترم شمرده شده و ماده ۲۳ قانون اساسی عراق مصوب سال ۲۰۰۵ از هر حیث حق مالکیت خصوصی را محترم شمرده و سلب حق مالکیت را ممنوع اعلام کرده است؛
- با توجه به اعلامیه جهانی حقوق بشر که کشور عراق هم بعنوان یکی از اعضای جامعه جهانی و عضو ملل متحد به آن ملتزم و متعهد است؛ درماده ۱۷خود مالکیت فردی و جمعی را محترم شمرده و محروم کردن افراد از این حق را ممنوع اعلام کرده است؛
- و با توجه به بیانیه پارلمان اروپا که بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان آنرا امضاء کرده اند و از «سازمان ملل متحد، ایالات متحده واتحادیه اروپا خواسته اند با دخالت فوری عراق را وادار سازدکه ازتحمیل محدودیتهای بیرحمانه بر ساکنان  بخصوص بازداشتن آنها از فروش و انتقال اموالشان جلوگیری کند»؛
-  ما وکلا و حقوقدانان امضاء کننده این بیانیه، ضمن محکوم کردن نقض تعهدات و پایمال کردن حقوق ساکنان اشرف و لیبرتی توسط دولت عراق، با قویترین صدا و اعتراض اعلام میکنیم که:
۱. همصدا با پارلمان اروپا ، ما از سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهیم که با دخالت فوری عراق را وادار کند تا اِعمال محدودیتهای غیرقانونی و ناموجه خود را  علیه ساکنان اشرف و لیبرتی، بخصوص ممانعت از فروش و انتقال اموال، تحت هر عنوان و به هر بهانه یی، متوقف کند.
۲.دولت عراق باید تسهیلات و تضمینهای لازم را برای مراجعه شرکتها و تجار عراقی به کمپ اشرف فراهم کند تا ساکنان بتوانند اموال منقول و غیر منقول خود راکه به کمپ لیبرتی منتقل نمیکنند فروش برسانند.
۳.یته مستقر در اشرف باید در اسرع وقت اموال متعلق به افرادی  راکه طی ۵ اکیپ به کمپ لیبرتی منتقل شده اند،و این اموال اکنون در کانتینرها بطور خودسرانه و غیرقانونی در اشرف توقیف شده است، به صاحبانش در لیبرتی یا به نمایندگان آنها در اشرف تحویل بدهد.
۴.زمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان باید کمپ لیبرتی را بعنوان یک کمپ پناهندگی تحت حفاظت بین المللی برسمیت بشناسند تا حقوق ساکنان برسمیت شناخته شود.
- یک‌شنبه، ۲۹ ژوئیه , صالح المطلک , معاون نخست وزیرعراق:  نباید برادران مجاهد خلق را به کمپ لیبرتی منتقل کرد...
- دوشنبه ۳۰ ژوییه, بیانیه مشترک پروفسور ریتا زوسموت، رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان, پروفسور گونتر فرهویگن، نایب رئیس پیشین کمیسیون اروپا, اوتو برنهارد عضو هیئت رئیسه بنیاد کنراد آدنائر:
 اگرنیازهای انساندوستانه هرچه سریعترمحقق شوندانتقال مابقی ساکنان امری محرزوسریعا قابل جرااست!
- چهارشنبه، ۱ اوت : نامه ۳۰ نماینده کنگره آمریکا به هیلاری کلینتون دردفاع از خواسته های اشرفیان درمورد شرایط غیرقانونی کمپ ”لیبرتی” و لزوم اجرای تعهدات دولت عراق و قولهای مارتین کوبلر.
- ......
می شود چندین برابر بیانیه ها و موضعگیریهای فوق را این جا نقل کرد. ولی به لحاظ امداد پزشکی همین مختصر کفایت می کند. البته در صورتی که هنوز تتمه ی قوّه تمیز و تمرکز در طرف باقی مانده باشد. وگرنه خیر خواهانه به نزدیکان وی توصیه می کنیم برای حفظ آبروی «فدراسیون بین المللی حقوقدانها...» هم که شده, از طریق مراجع قانونی مانع مصاحبه های” حقوقی” عبدُال«وزارت خارجه» شوند.
۱۴ اوت ۲۰۱۲   
 کریم قصیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر