۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

ویکی لیکس ـ تلگراف: با دخالت آمریکا فروش معدن اروانیوم در نامیبیا به ایران ممنوع شد

جمعه، ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۴ فوریه ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

آمريکا براي جلوگيري از فروش معدن کانادا در آفريقا به ايران به ‌مبلغ 371 ميليون دلار دخالت کرده است، قرار بود اين معدن اورانيوم به ايران فروخته شود.

تلگراف ـ ۳ فوریه ـ به‌قلم گردون راینر - تلگرام فاش شده نشان می‌دهد که آمریکا برای جلوگیری از فروش معدن کانادا در آفریقا به ایران به ‌مبلغ ۳۷۱ میلیون دلار دخالت کرده است، قرار بود این معدن اورانیوم به ایران فروخته شود.

گفته شده است که فورسیس متال در “مرحله نهایی“ فروش معدن والنسیا در کشور نامیبیا به کمپانی جرج فورست اینترنشنال جی.اف.آی، کمپانی مستقر در بلژیک بود که وزیران کانادا دخالت نموده تا از فروش آن در سال ۲۰۰۹ جلوگیری کنند. تا این زمان این طور فکر می‌شد که علت این‌که کمپانی جی.اف.آی قادر نبوده این معدن را بخرد به‌خاطر این بوده است که نتوانسته سرمایه کافی تهیه کند، اما ارتباطات مخفی بین واشنگتن و اوتاوا این نگرانی را که ممکن است این کمپانی در صورت دست‌یابی به این معدن، اورانیوم را به ایران بفروشد را فاش ساخته است.

در تلگرام اوت ۲۰۰۹، وزارت‌خارجه آمریکا از سفارت خود در اوتاوا خواست که “نگرانی‌های جدی“ در خصوص این فروش را مطرح کند.

در بیانیه‌یی، جی.اف.آی گفت، “هرگز با ایران هیچ نوع روابط تجاری ندارد و نداشته است“. و اضافه نمود، “جی.اف.آی هیچ آرزو و قصدی در دخالت در امور موارد ممنوعه سازمان ملل ندارد“.

قسمتهای از سند ویکی لیکس:

۱. این یک درخواست برای اقدام فوری می‌باشد. …

۲. موارد غیرمکتوب را به اطلاع دولت کانادا… برسانید. …

--دولت کانادا را ترغیب کنید که با شدت تمام، در اسرع وقت ممکن پیرامون این موضوع تحقیقات به‌عمل آورد (و در صورت لزوم و امکان، تحت قانون کانادا)، از فروش آن تا قبل اتمام تحقیقات توقف زده شود. - دولت کانادا ترغیب شود تا هر نوع اطلاعات در دسترس که در خصوص این تحقیقات پیرامون این موضوع که به‌لحاظ زمانی حساس است، با آمریکا سهیم شود.

۳. فورسیس متال، یک کمپانی کانادایی است که اکنون پروژه معدن اورانیوم والسنیا در نامیبیا را در تملک خود دارد و در نظر دارد این پروژه را به جی.اف.آی بفروشد. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد جی.اف.آی در حال مذاکره با مقامات ارشد ایران می‌باشد. این مباحث ممکن است در رابطه با تلاشهای ایران جهت دست‌یابی به معدن اورانیوم دیگری باشد. …

۴. ایران ذخیره اورانیوم کافی در اختیار ندارد تا هدف خود را برای برنامه رآکتور انرژی هسته‌یی برپا نگه دارد. هر چند که ایران دارای ۲ معدن اورانیوم در گچین در بندرعباس و سغند در اردکان می‌باشد (این اطلاعاتی است که ایران به او.ئی.سی.دی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است)، کل منابع معلوم و مفروض اورانیوم این کشور کمتر از یک چهارم میزان مورد نیاز جهت تهیه طول عمر ۴۰ساله ۷ رآکتور، که هدف اولیه ایران بود، می‌باشد، علاوه بر آن محاسبات غیرسری نشان می‌دهد که ذخایر سنگ اورانیوم تغلیظ (کیک زرد) ایران در ۲۰۱۰ تمام می‌شود. در نتیجه، ایران به‌طور فعال به‌دنبال فروشندگان خارجی می‌باشد تا ذخایر خود را تأمین کند. …

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر