۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

کنفرانس واشینگتن«خاورمیانه در حال گذار: چشم‌اندازها برای ایران»

دوشنبه، ۰۲ اسفند ۱۳۸۹ / ۲۱ فوریه ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

همزمان با اوج گیری قیام مردم به پاخاسته ایران، روز شنبه۳۰بهمن۸۹(۱۹ فوریه) در کنفرانس بزرگی باعنوان «خاورمیانه در حال گذار: چشم اندازها برای ایران» درواشینگتن،مقامات عالیرتبه و دارای موقعیتهای کلیدی دردولتهای بوش کلینتون واوباما، بر ضرورت حمایت از قیام مردم ایران برای تغییر دموکراتیک، حفاظت ازاشرف، حذف نام مجاهدین از لیست آمریکا و قرارگرفتن ایالات متحده درکنار مردم وجوانان قیام آفرین ایران تاکید کردند.

در این کنفرانس، متخصصان برجسته حقوق بین الملل، تروریسم، سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا و نیز سفرا و نمایندگان هیأتهای دیپلوماتیک از کشورهای اروپایی وخاورمیانه ومحققان بنیادهای فکری آمریکا شرکت داشتند.

لی همیلتون: ایستادگی شما در جستجوی آزادی برای مردم ایران را تحسین می کنم
ایستادگی شما در جستجوی آزادی برای مردم ایران را تحسین می کنم. من فوق العاده تحت تأثیر جنبشهای اعتراضی که سراسر خاورمیانه را در برگرفته قرار دارم و به خوبی می دانم که چند روز آینده برای ایران جنبه حیاتی دارد. آمریکا باید برای دفاع از ارزشهای بنیادین کشورما از جای برخیزد. ما باید از مردم ایران که خواهان آزادی و دمکراسی و احترام به حقوق بشرهستند حمایت کنیم و بهترین شانس ایالات متحده برای پیشرفت در روابط با مردم ایران، حمایت از اپوزیسیون ایران است. برای من قابل فهم نیست که چرا ایالات متحده در طول این سالیان نام مجاهدین را در لیست گنجانده است. من به مطالب محرمانه دسترسی داشتم وهیچ فاکتی ندیده ام که این نامگذاری را توجیه کند.آمریکا باید تاکید کند که دولت عراق به تعهدات خود درقبال حفاظت از اشرف عمل کند. امنیت و سلامت ساکنان اشرف باید تضمین شود.
درمورد طرح ده ماده‌یی. آن‌طور که من فهمیده‌ام، این راه‌حل سوم است. من آن را مطالعه کرده‌ام و فکر می‌کنم بسیار خوب است. حمایت از صندوق رأی، نظام سیاسی چندحزبی، جدایی دین از دولت، تساوی کامل زن و مرد، نظام مدرن قضایی، حمایت از بیانیه جهانی حقوق بشر، مالکیت خصوصی،همزیستی مسالمت‌آمیز و حمایت از یک ایران آزاد.
*لی همیلتون:رئیس کمیته خارجی کنگره ۱۹۹۳-۱۹۹۵،نرئیس کمیته اطلاعات کنگره۱۹۸۵-۱۹۸۷،نماینده کنگره آمریکا ۱۹۶۵ ـ ۱۹۹۹،ریاست مشترک کمیسیون تحقیقات ۱۱ سپتامبر، ،ریاست مشترک کمیسیون تحقیقات سنا و کنگره آمریکا در مورد ایران گیت،،ریاست مشترک گروه سیاست عراق، ،رئیس مؤسسه دولتی وودرو ویلسون در واشنگتن تا سال ۲۰۱۰،

ارتشبد پیتر پِیس*: تغییر سیاست دررابطه با ایران ایده خوبی است
طرح ده ماده ای که امروز خوانده شد عالیست. اگر من یک شهروند ایرانی باشم و قطعا بعنوان یک شهروند جامعه جهانی از یکایک نکات آن حمایت می‌کنم.
من سعی کردم بفهمم که چرا دولت من کماکان مجاهدین را نامگذاری می کند، اما دلیلی که مرا متقاعد کند،نیافته ام. برخی افراد این هفته به من گفتند که اگر امریکا مجاهدین را از لیست خارج کند علامتی به رژیم ایران است که ما سیاستمان را از تغییر رفتار رژیم با سیاست تغییر رژیم ایران جایگزین کرده ایم. پاسخ من این بود که تغییر سیاست ایده خوبی خواهد بود.
*ارتشبد پیتر پِیس:رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ۲۰۰۵ ـ ۲۰۰۷،نایب رپِیس ستاد مشترک ارتش ۲۰۰۱ ـ ۲۰۰۵

ارتشبد هیو شلتون: . مسیر مجاهدین به روشنی مسیری است که ایران باید طی کند
مسئله ایران به این خاطر بغرنج شده که بزرگترین مقاومت سازمانیافته در برابر رژیم حاکم برایران، یعنی سازمان مجاهدین خلق، در لیست قرار گرفته اند و به نظر من این یک اشتباه بود که باید به سرعت جبران شود. نه فردا، بلکه همین الان. رژیم ایران بزرگترین صادر کننده تروریسم دولتی در جهان است. ولی با گنجاندن مجاهدین در لیست، ما حمایت بهترین مقاومت سازمانیافته داخلی علیه بزرگترین رژیم تروریستی و ضد دمکراتیک جهان، تضعیف کرده ایم و این شرم آور است.رژیم ایران باید تغییر کند و سازمان مجاهدین خلق ایران سازمانی است که رژیم از آنها می ترسد. مسیر مجاهدین به روشنی مسیری است که ایران باید طی کند.

ارتشبد مایکل هیدن: . سیاست تعامل و تحریم نمی‌تواند به هیچ وجه به این منجر شود که رفتار رژیم ایران را تغییر بدهد.
رژیم ایران در مسیر کسب قابلیت اتمی است. این سیاست رژیم ایران بود که در بالاترین سطوح آن به تصویب رسیده بود که کشتار سربازان آمریکایی و ائتلاف درعراق را تسهیل کند. سیاست تعامل و تحریم نمی‌تواند به هیچ وجه به این منجر شود که رفتار رژیم ایران را تغییر بدهد.
بیل ریچاردسون: حفاظت اشرف بسیار دست یافتنی است و ما باید برای انجام آن کار کنیم
من شتاب تحولات در خاورمیانه و در ایران و ماهیت سرکوبگر رژیم در پاسخ به تظاهرکنندگان را حس می کنم. رخدادهای خاورمیانه عطش برای آزادی و دمکراسی و برای سرنگون کردن دیکتاتورهایی است که آزادی مردم را محدود کرده اند. در رابطه با ایران، اولین قدم حذف مجاهدین خلق ایران ازلیست است... حفاظت اشرف بسیار دست یافتنی است و ما باید برای انجام آن کار کنیم. مقاومت شما جنبشی است که پول و سلاح نمی خواهد،جنبشی است که فقط خواستار آن است که بتواند آزادانه برای احقاق حقوق دمکراتیک حرکت کند و این پدیده یی هست که من در هیچ کجای دیگر ندیده ام.

مایکل موکیزی: ما باید بر تناقضی که در سیاستمان در رابطه با اپوزیسیون ایران نهفته است غلبه کنیم.
ولی فقیه رژیم ایران به زبان عربی ادعا کرد حوادث میدان تحریر مصر امتداد انقلاب ایران بود، ولی او از اینکه در سال ۲۰۰۹ شخصاً دستور سرکوب قیام مردم در تهران را داده بود شرم نکرد ومجددا این هفته به قیام مردم ایران با وحشیگیری پاسخ داد. وزیر خارجه ما، هیلاری کلینتون، از دهها هزار تظاهر کننده این هفته در پایتخت ایران حمایت کرد و از عوامفریبی رژیم ایران راکه تظاهرات در مصر را ستود، ولی مخالفان خود سرکوب کرد، خاطرنشان نمود. با این وجود، ما باید بر تناقضی که در سیاستمان در رابطه با اپوزیسیون ایران نهفته است غلبه کنیم. لیست گذاری مجاهدین خلق بزرگترین و سازمان یافته ترین گروه اپوزیسیون ایران را که رژیم ملاها بیش از همه از آن می ترسند، محدود کرده است.
والتر اسلوکومب : بهترین گزینه, تغییری است که به دست خود مردم ایران صورت گیرد
بهترین گزینه, تغییری است که به دست خود مردم ایران صورت گیرد... من فکر می کنم تنها کسی در این جمع باشم که به کمپ اشرف رفته ام. آمریکا متعهد شده است برای مجاهدان مستقر در آن کمپ حفاظت ایجاد کند. ما باید راهی پیدا کنیم که تضمین نماید آن افراد حفاظت شوند. در این زمینه تعهداتی وجود دارد.

سفیردیل دیلی : ایستادن در کنار اپوزیسیون ایران از طریق مجاهدین یک وزنه تعادل نیرومند علیه رژیم است.
در منطقه خاورمیانه بطور خاص در تونس تیک تاک ساعت شنیده شد, در مصر تیک تاک ساعت شنیده شد و در ایران نیز تیک تاک ساعت شنیده می شود. هیچکس توقع قیام در تونس, لیبی, مصر, بحرین, و یمن را نداشت, اما با شگفتی این اتفاقات بوقوع پیوستند. مردم ایران که در تاریخ اخیر کشور خود حاکمان را سرنگون کرده اند توانایی پاسخگویی دارند. ایستادن در کنار اپوزیسیون ایران از طریق مجاهدین یک وزنه تعادل نیرومند علیه رژیم است.

سناتور رابرت توریسلی: این سیاست شکست خورده و اکنون زمان آن فرا رسیده که به آن کاملا پایان داده شود
چرخهای تاریخ درگردش است و اکنون موج عظیم و بلندی از امید و عطش آزادی به کرانه های ایران نزدیک می شود. آنچه زمانی نا ممکن می نمود، اکنون به نوعی اجتناب ناپذیرمی نماید. به عنوان یک حداقل ما باید یک بی عدالتی بزرگ را ترمیم کنیم. ما همه می دانیم حقیقت چیست. سازمان مجاهدین خلق ایران درچارچوب یک استراتژی استمالت درقبال حکومت تهران درلیست قرارداده شد. اما این سیاست شکست خورده و اکنون زمان آن فرا رسیده که به آن کاملا پایان داده شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر