۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

زرگترین تظاهرات تاریخ عراق، جمعه خشم

شنبه، ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ / ۲۶ فوریه ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

روز ۲۵فوریه (۶ اسفند) روز خشم مردم در عراق، سراسر این کشور صحنه تظاهرات عظیم مردم و جوانان خشمگین عراقی علیه دولت نوری مالکی و سرکوب و فساد این دولت بود. شعار تظاهرکنندگان میدان تحریر بغداد این بود که: مالکی باید برود، نه به مالکی، نه به بیکاری.


بزرگترین تظاهرات تاریخ عراق امروز در ۱۶ استان از ۱۸ استان عراق برگزار گردید که طی آن با شلیک نیروهای امنیتی نوری المالکی دست کم ۸ تن کشته و ۵۸ تن مجروح شدند. شهرهای بغداد، بصره، حله، ناصریه، حویجه، کرکوک، کربلا، نجف، موصل، فلوجه، رمادی، رطبه، کوت، دیوانیه، شرقاط، سلیمانیه، بعقوبه، بلد، سامراء، تکریت، سلیمان بک، میسان، و بسیاری دیگر از شهرهای عراق صحنه تظاهرات و درگیری مردم با نیروهای سرکوبگر نوری مالکی بودند.
به گفته تلویزیون الشرقیه نزدیک به ۵۰ هزار نفر در میدان تحریر تجمع کرده اند و دهها هزار نفر نیز از ورود به میدان تحریر منع شده اند.

این سلسله تظاهرات عظیم تحت عنوان «روز خشم» که از قبل فراخوان آن داده شده بود به رغم تدابیر شدید امنیتی و حکومت نظامی اعلام نشده برگزار گردید.
نیروهای نوری مالکی از شب قبل از آن مقررات منع عبور و مرور خودروها و موتور سیکلتها در بغداد را اعلام کرده و تمام راههای منتهی به میدان تحریر بغداد را بسته بودند و مردم مجبور بودند از نقاط مختلف بغداد پیاده این مسیر طولانی را طی کنند.
مردم با کنار زدن موانع و نیروهای امنیتی که مسیرها را بسته بودند، خود را به میدان تحریر بغداد می رساندند و خشم و انزجار خود را از محدودیتهای اعمال شده ابراز می کردند.
در حالی که اغلب مراجع عراق از تظاهرات مردم این کشور حمایت کرده اند نماینده ولیفقیه ارتجاع در نجف با آن به مخالفت برخاست . تلویزیون الرافدین گزارش داد: نماینده خامنه ای در نجف به حرام بودن شرکت در تظاهرات فتوا داد».

در پل جمهوری بغداد میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی که مانع حرکت مردم بودند درگیری رخ داد. آنها همچنین با برداشتن موانع و تسخیر پل جمهوری به سوی منطقه سبز تظاهرات کردند. در جریان درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی در نزدیکی منطقه سبز دو تن از تظاهر‌کنندگان زخمی‌شدند.
یکی از شعارهای مردم در میدان تحریر این بود: نوری المالکی باید برود، مردم تو را نمی‌خواهند .
تلویزیون الشرقیه از میدان تحریر بغداد گزارش داد: این یک انقلاب مردمی سراسری است. زنان و مردان و شیوخ عشائر علیه مالکی به خیابان آمده اند و همه فریاد سقوط این نظام فاشیستی را سر می دهند. نظامی که با تانکها وارد کشور شد... جوانان می خواهند وارد منطقه سبز شوند... اقدامات امنیتی زیاد است. این تظاهرات نیست بلکه انقلاب و قیام است.».
تظاهر کنندگان در میدان تحریر با مشکل جدید گرسنگی و تشنگی مواجه شده اند زیرا که نیروهای امنیتی آب وغذای آنها را قطع کرده است.

در تظاهرات شهر موصل مرکز استان نینوا مردم ساختمان استانداری را به آتش کشیدند. در جریان درگیریهای این استان ۵ تن کشته و شماری مجروح شدند. تعدادی از مأموران به مردم پیوستند. سرتیپ ستاد نیروهای ویژه محمد صبری لطیف در موصل به تظاهر کنندگان پیوست.
اثیل نجیفی استاندار نینوی نیروهایی که از بغداد آمده ا ند را به قتل تظاهرات کنندگان در موصل متهم نمود.

در سلیمان بک نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان شلیک کردند که در نتیجه آن ۶ نفر مجروح شده اند.
در حویجه کرکوک نیروهای پلیس به تظاهرکنندگان شلیک کردند. بر اثر این حمله دو نفر کشته و سی نفر مجروح شدند. تلویزیون بغداد گزارش داد : در حویجه مردم به شورای شهر حمله کرده و آنرا به آتش کشیدند آنها همچنین به مرکز پلیس حمله کردند.
در بصره مردم به استانداری حمله کرده و با برداشتن موانع بتونی وارد ساختمان استانداری شدند. استاندار که از عوامل نوری مالکی است تحت فشار مردم مجبور به استعفا شد. بعد از استعفای استاندار ، تظاهرکنندگان به جشن و سرور پرداختند و خواستار استعفای شورای استان شدند.
در نجف مردم در میدان صدرین دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان به وضعیت وخامت بار خدماتی و معیشتی اعتراض کردند.
بیکاران در بعقوبه تظاهرات کردند و یک جوان بدلیل بیکاری خودکشی کرد.
خبرگزاری اصوات العراق خبر داد: صبح امروز در شهرهای الرمادی و فلوجه در استان الانبار صدها نفر تظاهرات کرده و خواستار برکناری مقامهای دولتی شدند.
همزمان زندانیان در زندان رصافه در همبستگی با تظاهرات مردم در میدان تحریر بغداد اعتصاب کردند.

سخنگوی العراقیه نسبت به سرکوب تظاهرات توسط نیروهای امنیتی هشدار داد
حیدر ملا نماینده پارلمان عراق، گزارشگر کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان و سخنگوی العراقیه طی بیانیه یی نسبت به سرکوب تظاهرات توسط نیروهای امنیتی هشدار داد.
در این بیانیه آمده است: امروز ما شاهد موارد تخلف روشنی از سوی نهادهای امنیتی بودیم از جمله اینکه آنها از رسیدن تظاهرکنندگان به میدان تحریر جلوگیری می‌کردند. ما هشدار می‌دهیم که این اِعمال فشار و محدودیت مغایر با قانون اساسی و قوانین عراق می‌باشد و مرتکبان آن مورد بازخواست و حسابرسی قرار خواهند گرفت. بنابراین ما از نهادهای امنیتی خواستار حفاظت از تظاهرکنندگان و ارائهٴ تسهیلات و امکانات به آنها و نگذاشتن مانع در برابر آنان و پرهیز از اقدامات سرکوبگرانه هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر