۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح در سنای ایالات متحده درباره ساکنان اشرف
سناتور جان مک‌کین و سناتور کارل لوین
سناتور جان مک‌کین و سناتور کارل لوین
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
سناتور جان مک‌کین کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا و رهبر جمهوریخواهان در استماع کمیته نیروهای مسلح در سنای ایالات متحده گفت: در قرارگاه اشرف در عراق که تحت حفاظت سربازان آمریکا بوده است، پناهندگان ایرانی مستقر هستند. من نسبت به رفاه و آسایش و امنیت آنها نگران هستم. من امیدوارم بتوانیم به‌نحوی با این موضوع برخورد کنیم که به آنها نسبت به تعهدات آمریکا و نسبت به تعهدات دولت عراق در مورد امنیتشان تضمین بدهیم. من امیدوارم سفیر ما، نگرانی ما را نسبت به وضعیت قرارگاه اشرف، به دولت عراق ابلاغ کند.

سناتور کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا از حزب دموکرات با تقدیر از سناتور مک‌کین گفت: من در نگرانی شما در مورد این گروه که در سخنان خود به آن اشاره کردید، سهیم هستم. من می‌خواهم بدانم آیا دولت عراق وظیفه خود را در مورد حفاظت اشرف انجام می‌دهد یا خیر؟ و آیا بعد از خروج ما از عراق بعد از دسامبر 2011، حفاظت کافی برای اشرف ادامه خواهد یافت یا خیر؟

پنجشنبه 14بهمن (3فوریه 2011) جیمز جفری سفیر ایالات متحده و ژنرال آستین فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، برای شهادت دادن در استماع کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا حاضر شدند.

سناتور مک‌کین:
در عراق جایی به نام قرارگاه اشرف وجود دارد، که پناهندگان ایرانی در آن مستقر هستند و تحت حفاظت سربازان آمریکا قرار داشته است. من نسبت به رفاه و آسایش و امنیت آنها نگران هستم. من امیدوارم که بتوانیم به‌نحوی با این موضوع برخورد کنیم که به آنان نسبت به تعهدات آمریکا و دولت عراق در مورد امنیت آنها تضمین بدهیم.
سناتور کارل لوین رئیس کمیته نیروهای مسلح: با تشکر زیاد از سناتور مک‌کین، من در نگرانی شما در مورد این گروه که در انتهای صحبتهای خودتان به آن اشاره کردید، خودم را سهیم می‌دانم.
سناتور مک‌کین: من امیدوارم که آقای سفیر، شما نگرانی ما را نسبت به وضعیت کمپ اشرف، به اطلاع دولت عراق برسانید.
سناتور کارل لوین: مسأله دیگری که هنوز تعیین‌تکلیف نشده است، آینده گروهی از مخالفان ایرانی است که مستقر در قرارگاه اشرف هستند.
آقای سفیر، می‌خواستم بدانم که آیا شما معتقد هستید، دولت عراق در رابطه با فراهم کردن حفاظت مکفی برای آن افراد متوجه مسئولیت خودش هست یا خیر؟ و آیا دولت عراق وظیفه خودش را در رابطه با حفاظت اشرف انجام می‌دهد یا خیر؟ و آیا اگر آنها حفاظت مکفی می‌دهند، بعد از خروج ما از عراق در ماه دسامبر، حفاظت کافی برای اشرف ادامه خواهد یافت یا خیر؟
سفیر جفری: اولاً آقای رئیس، دولت عراق، هم بر اساس قوانین بین‌المللی و هم بر اساس قرارداد مشخصی که با ما در سال 2008 به امضا رسانده است، موظف است که هم حفاظت کافی و انسانی از این افراد فراهم آورد و هم این‌که نباید آنان را وادار به رفتن به کشوری بکند که نگرانی مشروعی وجود دارد که مورد بدرفتاری قرار بگیرند.
عراقیها به‌طور کلی برای آنها حفاظت و امنیت کافی تأمین می‌کنند. ما چند اتفاق ناگوار (هم) در آن‌جا داشته‌ایم. ولی ما و سازمان ملل بر اوضاع مسلط هستیم و هر هفته به آن‌جا (اشرف) می‌رویم و در ارتباط مستمر با عراقیها در این مورد هستیم و به‌صورت مداوم با آنها صحبت می‌کنیم.
سناتور لوین: چقدر مطمئن هستید که عراق کماکان بعد از دسامبر (2011) از قرارگاه اشرف حفاظت خواهد کرد؟
سفیر جفری: من کاملاًً مطمئن هستم آنها به حفاظت ادامه خواهند داد. الآن در آن‌جا نیروهای آمریکایی نیستند و من فکر نمی‌کنم که اعم از این‌که ما حضور داشته باشیم یا بعد از بیرون رفتن ما از عراق، در موضع عراقیها تغییری ایجاد بشود. جامعه بین‌المللی انتظارات بنیادین مشخصی از کشور عراق و از همه اعضای جامعه بین‌المللی دارد که یکی از آنها این است که با کسانی که در چنین شرایطی قرار گرفته‌اند، بدرفتاری صورت نگیرد.
سناتور لوین: آیا می‌توانید درجه اطمینان خود را به ما بگویید؟ آیا از تأمین حفاظت ( برای اشرف) خیلی مطمئن هستید؟ آیا خیلی مطمئن هستید؟
سفیر جفری: من مطمئن هستم، در حد فاصل بین «خیلی مطمئن» و «عدم اطمینان».
سناتور لوین: چه میزان مطمئن هستید؟
سفیر جفری: همان‌طور که گفتم ”مطمئن“، یک درجه پایین‌تر از ”خیلی مطمئن“ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر