۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

نتشار ۱۲سند ویکی لیکس توسط دیلی تلگراف در باره پشت پرده خروج نام مجاهدین از لیست انگلستان

دوشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۷ فوریه ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

انتشار 12سند ويكي ليكس توسط ديلي تلگراف در باره پشت پرده خروج نام مجاهدين از ليست انگلستان

افشاگری بزرگ در انگلستان درباره جنون وهراس رژیم آخوندی نسبت به سازمان مجاهدین خلق ایران
مارگارت تانگ رئیس هیئت هماهنگ کننده با رژیم ایران در وزارتخارجه انگلیس: دولت انگلستان معتقد است که نگرانیهای تهران و جنون و هراس آن نسبت به سازمان مجاهدین خلق ایران تا آینده یی نامحدود و به شکل شدیدی ادامه خواهد داشت.

نتیجه گیری گزارش سفارت آمریکا در انگلستان: « رژیم تهران، سازمان مجاهدین خلق ایران را به‌عنوان یک تهدید قابل‌توجه می‌بیند و از آنها ترس دارد. یک محقق سیاسی ایرانی که سازمانده امور اجتماعی هم هست و اخیراً از ایران به انگلستان بازگشته و برای مدت کوتاهی در ایران در بازداشت مقامات ایرانی بوده است، گفت: کانون تمرکز مستمر بازجویان در سؤال و جواب از او این بوده که آیا تماسی با سازمان مجاهدین خلق داشته است یا نه؟ و اینکه آیا او اطلاعی از تماسهای دولت انگلستان با سازمان مجاهدین خلق دارد یا نه؟ این محقق گفت در طی مدتی که او در تهران بود داستان صفحه اول روزنامه‌های اصلی ایران مصاحبه سفیر انگلیس در تهران و نظرات سفیر در مورد سازمان مجاهدین خلق است».
رژیم تهران، با اولویت بالا و آشکار به تلاشهای خود ادامه می دهد تا اعضای سابق مجاهدین خلق را که به ایران بازگشته‌اند، گردهم آورد. این رژیم تلاشهای خود برای گردهم آوردن بریده ها از کانال انجمنی به نام ”نجات” انجام می‌دهد. این انجمن....، به‌طور موثری به لابی رژیم بر ضد مجاهدین و اقدامات تبلیغی در برابر شنوندگان غربی می پردازد.

دیلی تلگراف در ۵فوریه۲۰۱۱ (۱۶بهمن۸۹ )، ۱۲ سند محرمانه از اسناد ویکلیکس را که گزارشهای سفارت آمریکا در انگلستان به وزارت خارجه ایالات متحده در باره مجاهدین است، منتشر کرد.
این سندها یک روز قبل از انتشار، یعنی در چهارم فوریه در اختیار دیلی تلگراف قرار گرفته است.
سندهای محرمانه مورخ ۱۴ژانویه ۲۰۰۹(۲۵دیماه۸۷):
مارگارت تانگ رئیس تیم گروه دوجانبه هماهنگی با رژیم ایران در وزارت‌خارجه انگلستان و کشورهای مشترک المنافع روز ۱۲ژانویه به دیدبان [سفارت آمریکا] برای ایران، مستقر در لندن گفت: محتمل است که نمایندگان دولت انگلستان دربروکسل [دراجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا] ‌دادن رای مخالف درمورد لیست گذاری مجدد مجاهدین خلق ایران برطبق مقررات ضدتروریستی اتحادیه اروپا، را درهنگام مطرح شدن این موضوع، شروع کنند.
این مطلب در همان روزی فاش شد که میلیبند وزیرخارجه انگلستان توسط لرد کوربت یک پشتیبان سرسخت مجاهدین خلق ایران در پارلمان مورد سؤال قرار گرفته بود. در این سؤال موضع دولت انگلستان در رأی‌گیری بروکسل راجع به سازمان مجاهدین مورد پرسش قرار گرفته بود. این موضوع هم‌چنین در زمانی بود که‌ مجاهدین خلق تجمعی در مقابل مقر وزارت‌خارجه انگلستان برگزار کرده بود.
سند محرمانه مورخ ۲۴دسامبر ۲۰۰۸ (۴دی۸۷): انجمن نجات لابی رژیم ایران علیه مجاهدین
به‌گفته قانونگذاران پارلمان بریتانیا، که با مشاور وزیر در امور سیاسی و دیدبان سفارت آمریکا درمورد ایران مستقر در لندن (پولوف) ملاقات کرده‌اند، و نیز به گفته نماینده یک سازمان غیردولتی که در ۱۱دسامبر با پولوف ملاقات کرد، رژیم تهران، با اولویت بالا و آشکار به تلاشهای خود ادامه می دهد تا اعضای سابق گروه تروریستی مجاهدین خلق را که به ایران بازگشته‌اند، گردهم آورد. این رژیم تلاشهای خود برای گردهم آوردن بریدگان از کانالی به نام ”نجات ” انجام می‌دهد. این انجمن...[که مسعود خدابنده درمیان آنها بود] لابی رژیم بر ضد مجاهدین است و به اقدامات تبلیغی در برابر شنوندگان غربی می پردازد.
دیدبان سفارت آمریکا برای ایران، مستقر در لندن (پولوف) از طریق دو قانونگذار بریتانیایی، یک تماس مقدماتی با نماینده ”نجات” گرفت. این دو نماینده، چند ماه بعد در جریان دیدارشان از ایران که به‌عنوان مهمان مجلس در تابستان ۲۰۰۸ صورت گرفت، سفارت را بریف کردند...
در چند ملاقاتی که بین اکتبر و دسامبر صورت گرفت، دیوید لیدینگتون liddington (از حزب محافظه کار) و بن والاس wallace (وزیر سایه در امور اسکاتلند)، و نیز کارکنان دفاترشان و شورای خاورمیانه حزب محافظه‌کار، به مشاور وزیر در امور سیاسی و پولوف، درک خود را از برنامه رژیم برای گردآوری برگشتیهای مجاهدین شرح دادند. آنها هم‌چنین فضای سیاسی که در زمان دیدارشان از تهران و اصفهان (درماه ژوییه) حاکم بودرا توضیح دادند. این قانونگذاران، دیدار هیأت نمایندگی نجات از لندن را در اواسط دسامبر تسهیل کردند. نماینده نجات در جریان دیدارش از لندن در ماه دسامبر، دیدگاه خود را به‌طور خصوصی با پولوف در میان گذاشت.
سند محرمانه مورخ ۷اوت ۲۰۰۸ (۱۷مرداد۸۷): تضمین دولت انگلستان به رژیم ایران
حامیان سازمان مجاهدین در پارلمان انگلستان کماکان بخوبی‌سازماندهی شده و پر سر و صدا هستند.
به‌رغم پیروزی سازمان مجاهدین در دادگاه، تلاشهای مقامات دولت انگلستانی بر این استوار خواهد بود که به مقامات رژیم ایران مجددا تضمین بدهند که سیاست انگلیس خودداری از تماس با سازمان مجاهدین خواهد بود.
منابع متعددی می‌گویند نگرانی مقامات رژیم ایران از سازمان مجاهدین عمیق و ادامه‌دار است.
مارگارت تانگ که ر‌ئیس گروه هماهنگ‌کننده ایران در وزارت‌خارجه انگلستان است به دید‌بان امور ایران در سفارت آمریکا در لندن گفت، به‌دنبال خارج شدن سازمان مجاهدین از لیست انگلستان، مبنای حقوقیِ ادامه نامگذاری آنها در لیست اتحادیه اروپا هیچ اطلاعات جدیدی درمورد فعالیتهای سازمان مجاهدین نیست، بلکه وجود یک تحقیقات در جریان درفرانسه است.
تانگ گفت نحوه برخورد اتحادیه اروپا که تکیه خود را بر تحقیقاتی گذاشته که طول زمان و نتیجه آن نامشخص است، محرومیت اعمال شده بر سازمان مجاهدین را یک امر نامحدود و بی‌انتها می‌کند.
تانگ گفت، اخیراً وزیر خارجه در پارلمان انگلیس از طرف حامیان سازمان مجاهدین در مورد رأی داده شده از جانب دولت انگلستان در بروکسل، مورد چالش قرار گرفته است.

دولت انگلستان در دادگاه از حامیان مجاهدین در پارلمان شکست خورد
تانگ گفت در پارلمان انگلستان، دفاع قدرتمند از جانب اعضای پارلمان که حامیان سازمان مجاهدین هستند ادامه دارد. شکایت آنها در سال ۲۰۰۶ نهایتاً منجر به خارج شدن سازمان مجاهدین از لیست انگلستان گردید.
در گفتگوی خصوصی تانگ به قدرت و پافشاری این گروه از اعضای پارلمان که معمولاً از سازمان مجاهدین دفاع می‌کنند اشاره کرد.
تانگ گفت دولت انگلستان در دادگاه در این رابطه وارد جنگ شد ولی شکست خورد.
او گفت در فقدان هرگونه شواهد علنی، چشمگیر و متقاعد کننده وقابل ارائه برای نسبت دادن فعالیت تروریستی به سازمان مجاهدین، دولت انگلستان مجبور به دادن رأی ممتنع در اتحادیه اروپا بوده است و در واقع رهبری این موضوع در اتحادیه اروپا را به دولت فرانسه واگذار کرده است.
تانگ به‌صورت مستمری بیان می‌کرد که دولت انگلستان بعد از شکست در دادگاه، تلاشهای خود برای ضدیت با سازمان مجاهدین را در زمینه سیاسی متمرکز خواهد کرد.
تانگ گفت مقامات دولت انگلستان در گفتگوهای خصوصی و دو جانبه با مقامات رژیم ایران تلاش خواهند کرد تا بر صداقت مواضع دولت انگلستان در مورد سازمان مجاهدین تأکید کنند و تضمین بدهند.
او اشاره کرد که دولت انگلستان معتقد است نگرانیهای رژیم تهران و جنون آن نسبت به سازمان مجاهدین تا آینده‌یی نامحدود و به شکل شدیدی ادامه خواهد داشت.
تانگ گفت اضطراب شدید موجود در رژیم ایران در مورد روابط سازمان مجاهدین خلق با دولتهای غربی می‌تواند تاثیرات منفی بر مواضع مقامات ایران در رابطه با موضوعات اولویت دار بگذارد ولی او وارد جزئیات نشد.
در پایان همین سند، سفارت آمریکا در انگلستان، ضمن اشاره به نظرات موافق ومخالف متخصصان و تبعیدیان ایران درمورد مجاهدین، می نویسد: ولی همه آنها به‌طور یکسان براین باور هستند که رژیم تهران سازمان مجاهدین خلق را به‌عنوان یک تهدید قابل‌توجه می‌بیند و حتی از آنها ترس دارد. برای مثال یک محقق سیاسی ایرانی که سازمانده امور اجتماعی نیز هست اخیراً از ایران به انگلستان بازگشته است، او برای مدت کوتاهی در ایران در بازداشت مقامات ایرانی بوده است. او گفت کانون تمرکز مستمر بازجویان در سؤال و جواب از او این بوده است که آیا او تماسی با سازمان مجاهدین خلق داشته است یا نه؟ و این‌که آیا او اطلاعی از تماسهای دولت انگلستان با سازمان مجاهدین خلق دارد یا نه؟ این محقق گفت در طی مدتی که او در تهران بود داستان صفحه اول روزنامه‌های اصلی ایران مصاحبه سفیر انگلیس در تهران و نظرات سفیر در مورد سازمان مجاهدین خلق و روابط این سازمان با دولتهای غربی بوده است».

سند محرمانه مورخ۵ اوت ۲۰۰۸ (۱۵مرداد۸۷): دولت انگلستان گفت هیچ چاره قانونی و سیاسی ندارد و باید از حکم دادگاه پیروی کند
در هفتم ماه مه، دادگاه استیناف بریتانیا به‌روشنی به نفع مجاهدین خلق، گروه اپوزیسیون ایرانی که مدتها خواستار حذف نام خود به‌عنوان یک گروه تروریستی تحت قوانین داخلی بریتانیا بود، حکم داد.
دولت بریتانیا که با دادخواهی سازمان مجاهدین در دادگاه جنگیده بود، به سفارت آمریکا گفت که دیگر هیچ چاره سیاسی یا قانونی ندارد و باید از این حکم پیروی کند. در نتیجه از لیست خارج خواهد شد و داراییهای آن، در یک زمانی ظرف ۶ هفته آینده، از انجماد خارج می‌شود.....
میلیبند، وزیر خارجه انگلستان، در ۷ماه مه، روشن نمود که دولت انگلستان، از حکم دادگاه پیروی خواهد کرد، اما هیچ تماسی با مجاهدین نخواهد داشت. مارگارت تانگ رئیس تیم دوجانبه گروه هماهنگی ایران در وزارت‌خارجه در ۸ماه مه، به پولوف گفت، دولت انگلستان گزینه قانونی و سیاسی دیگری ندارد و بیش از این، با حذف مجاهدین از لیست نخواهد جنگید. طی تقریباً ۶ هفته ای که لایحه اجرایی برای خارج ساختن این گروه از لیست، از هر دو مجلس بگذرد، مجاهدین در لیست باقی خواهد ماند، اما نه بعد از آن.
تانگ گفت که وزارت‌خارجه بریتانیا و سفارت این کشور در تهران تلاش می‌کنند که تاثیر حکم مزبور را روی رژیم جمهوری اسلامی ایران کاهش دهند. او گفت که در مطبوعات ایران، انتقاداتی در مورد ”معیارهای دوگانه بریتانیا بر سر تروریسم” وجود داشته است، اما اشاره نمود که حداقل یک روزنامه طرفدار رژیم در تهران (کیهان انگلیسی)، بیانیه میلیبند را برجسته نمود. در این بیانیه، وی گفته بود که دولت انگلستان هیچ تماسی با مجاهدینن نخواهد داشت.

سند محرمانه مورخ۲۷ مه ۲۰۰۸(۷خرداد۸۷): حذف نامگذاری مجاهدین در اتحادیه اروپا اجتناب ناپذیر است
«انگلستان انتطار دارد که اتحادیه اروپا به زودی مجاهدین را از لیست خارج کند». رابطین وزارت‌خارجه انگلستان به ‌دیدبان سفارت آمریکا در لندن درباره ایران در روز ۲۳ماه مه خبر دادند که دولت انگلستان به‌طور رسمی همکاران خود در اتحادیه اروپا را در مورد تصمیم انگلستان پیرامون حذف مجاهدین خلق از لیست انگلستان در اجلاس متخصصان در سی‌ام ماه مه، مطلع خواهد کرد.
بنابر (خبر) وزارت‌خارجه انگلستان، این اطلاع ماشه روندی را در اتحادیه اروپا برای حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا خواهد چکاند (و) حذف نامگذاری اتحادیه اروپا در اویل ماه اوت اتفاق خواهد افتاد. انگلستان تا ژوئیه نام مجاهدین را حذف خواهد کرد.
یک رابط وزارت‌خارجه انگلستان گفت دولت اطمینان حاصل خواهد کرد که لایحه پارلمانی برای برداشتن نام از لیست داخلی و اجرای دستور دادگاه استیناف انگلستان تا ۲۲ژوئیه، تاریخ تعطیلی جلسه جاری پارلمان، کامل خواهد شد. بنا‌به اظهارات این رابط دولت انگلستان امیدوار است از هرگونه اظهاری توسط دادگاه انگلستان یا اتحادیه اروپا مبنی بر این‌که انگلستان به دستور دادگاه توجه نکرده است اجتناب کند. وقتی که انگلستان این عمل را انجام د هد، اتحادیه اروپا نیز باید نام گذاری را حذف کند.
این رابط پیش‌بینی کرد بنا‌به نامشخص بودن چارچوب زمانی اتحادیه اروپا، حذف نام گذاری اتحادیه اروپا می‌تواند حوالی اوت انجام شود، اما توجه داد که حذف نامگذاری توسط اتحادیه اروپا در هر صورت، اجتناب‌ناپذیر است چرا که بر اساس اظهارات وزارت‌خارجه انگستان نام گذاری اتحادیه اروپا تماماً بستگی به وجود نامگذاری از جانب یکی از کشورهای عضو دارد و انگلستان تنها عضو اتحادیه اروپا بوده است که مجاهدین را نامگذاری کرده است.
سند محرمانه مورخ۱۹مارس ۲۰۰۸ (۲۹اسفند۸۶): امکان پیگیری لیست‌گذاری سازمان مجاهدین از طریق پارلمان وجود ندارد
مارگارت تانگ، مقام وزارت خارجه انگلیس، می گوید اگر در دادگاه شکست بخوریم امکان پیگیری لیست‌گذاری سازمان مجاهدین از طریق پارلمان وجود ندارد چون که این سازمان در میان تعداد بسیاری از اعضای پارلمان انگلستان مورد حمایت بوده و دارای محبوبیت هستند.
سندمحرمانه مورخ ۴دسامبر ۲۰۰۷ (۱۳آذر۸۶): نگرانی از به خطر افتادن مذاکرات اتمی
بنابه گفته دولت انگلستان و مطبوعات بین‌المللی، رهبران مجاهدین در لندن و عراق به حکم صادر شده ازسوی کمیسیون سازمانهای ممنوعه انگلستان (پوئک) برای از لیست خارج کردن مجاهدین خلق تحت قانون انگلستان درود فرستاده‌اند. این درخواست توسط چندین حامی پرشور مجاهدین خلق در پارلمان انگلستان که درپی بازبینی پوئک در لیست‌گذاری مجاهدین خلق بودند انجام شد.
مقامات گروه هماهنگی ایران در وزارت‌خارجه انگلیس به‌طور جداگانه به دیدبان سفارت آمریکا درمورد ایران مستقر در لندن در ۳۰نوامبر و هم‌چنین به مذاکره کننده هسته‌یی رژیم ایران سعید جلیلی وقتیکه در همان روز در لندن بود گفتند، دولت انگلستان در حال جنگ با این دستور اجرایی از طریق استینافهای بعدی اجرایی و قضائی است و در این اثنا مجاهدین خلق را از لیست خارج نخواهد کرد یا داراییهایش را از انجماد خارج نخواهد کرد...
نگرانی خاص سیاست انگیس در رابطه با رژیم ایران....این است که هر احساس رژیم ایران مبنی بر حمایت غرب از مجاهدین خلق می‌تواند حل‌وفصل موضوع اتمی را به خطر اندازد...

بحث پارلمان انگلستان در باره ضرورت حذف برچسب تروریستی از مجاهدین
تاریخ: ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ – ۳ تیر ۱۳۸۷
در رابطه با اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در باره ترس جنون آمیز رژیم ایران از مجاهدین و تلاشهای دولت انگلستان برای جلوگیری از درهم شکستن لیست تروریستی، یک بحث پارلمانی به تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ در مجلس عوام انگلستان انجام شد که در آن برخی حامیان مجاهدین در این باره صحبت کردند:
اندرومکینلی: عضو کمیسیون خارجه مجلس عوام انگلستان
ادامه این ممنوعیت، به درخواست رژیم تهران بوده بدون اینکه هیچگونه شواهدی برای توجیه این اقدام خود ارائه دهند. این تنها نظر من نیست، بلکه دادگاه پوئک که دادگاه عالی است، این را گفته است. دادگاه استیناف نیز این را گفته است.
... من همچنین می خواهم به دوستم که ریاست کمیته منتخب امور خارجی را به عهده دارد و نکته جالبی در مورد زمانی که او به ایران رفته بود، گفت - برسر اینکه چگونه این رژیم از سوی سازمان مجاهدین و سازمان های تابعه آن بستوه آمده است- بگویم. من می خواهم امشب به تهران بگویم که مجلس عوام انگلستان به اتفاق آرا، به اتفاق آرا، لایحه ای را به تصویب رساند که سازمان مجاهدین را از ممنوعیت خارج می کند. چرا که امشب، هیچ دسته بندی و اختلافی نخواهد بود، یک تصمیم واحد و یکدست در مجلس عوام خواهد بود و این چیزی است که من هم از آن استقبال می کنم و هم (فکر می کنم) که باید تصریح شود و سفارت انگلستان در تهران نیز باید دریابد که این تصمیمِ امشب است، بعد از اینکه ما (نظرمان) را ارائه کردیم.
مایک گیپس: رئیس کمیسیون خارجه مجلس انگلستان
من نمی دانم که آقای وزیر اطلاع دارد یا نه، ولی هیأت وزارت خارجه در نوامبر سال گذشته به ایران رفته بود و یکی از مسائلی که مورد توجه کمیته ما که آنجا رفته بودیم قرار گرفت این بود که رژیم ایران در رابطه با مجاهدین برخوردهای به شدت جنون آمیز و روانی داشت… رژیم ایران آنچنان در مورد مجاهدین خلق، یا هر اسم دیگری که دارند روانی شده است، که یک جلسه ترتیب دادند و قربانیان تروریسم مجاهدین را از طریق تلویزیون به ما نشان دادند.

افشای شبکه جاسوسی رژیم توسط گروه پارلمانی بریتانیا
گروه پارلمانی بریتانیایی برای ایران آزاد در مجلسین انگلستان، با انتشار سندی تحت عنوان «جاسوسی برای ملایان: عوامل ایران در انگلستان»، شبکه مزدوران و انجمنها و سایتهای زنجیره یی وزارت اطلاعات رژیم آخوندی، ازجمله انجمن نجات، پیوند، آوا، هابیلیان،ایران دیدبان، ایران اینترلینک، نگاه نو و مزدوران گرداننده آنها ازقبیل کریم حقی، حسن زبل، مسعود خدابنده و آن سینگلتون را افشا کرده بود.

و سرانجام به رغم تمامی تشبثات و تهدیدها و اعمال فشارهای دیوانه وار رژیم آخوندی، در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ (۳ تیر ۱۳۸۷) نام سازمان مجاهدین از لیست انگلستان حذف شد. همچنین کلیه بند و بستها و اقدامات رژیم آخوندی برای حفظ نامگذاری اتحادیه اروپا علیه مجاهدین با احکام پی درپی عدالت اروپا در هم شکست و شورای وزیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ۲۶ ژانویه ۲۰۰۹ (۷بهمن ۸۷) نام سازمان پرافتخار مجاهدین خلق ایران را از لیست اتحادیه اروپا حذف کردند.


آخرین ب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر