۱۳۹۱ دی ۱۵, جمعه

افشای مستند توطئه مجرمانه کوبلر

AddThis Social Bookmark Button
مقاومت ایران سندی را فاش کرد که توطئه مارتین کوبلر را در جهت بی‌خانمان کردن مجاهدان اشرف و فرستادن آنها به زندان لیبرتی، برملا می کند. کاری که اجرای منویات رژیم ایران و حکومت عراق بود.
این سند مورخ ۱۹ژانویه۲۰۱۲ حاوی یک ارزیابی فنی از کمپ لیبرتی است که توسط مارتین زیرن، کارشناس سرپناه سازی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد تدوین شده است.
این سند هر چند امضا ندارد، اما در سربرگ کمیساریای عالی پناهندگان اتیوپی، یعنی محلی که ماریتن ریزن تا چند هفته قبل در آن کار می‌کرده، نوشته شده است.
این سند «بر اساس ارزیابی تکنیکی بخش ۱ لیبرتی در روز چهارشنبه ۱۸ ژانویه» تهیه شده است. در این روز علاوه بر مارتین ریزن، مارتین کوبلر و معاونش جورجی باستین، دکتر جعفر حسن نماینده سازمان بهداشت جهانی، کلر بورژوا نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در عراق و شمار دیگری از مقامات یونامی از لیبرتی بازدید کردند.
این پیش نویس نشان می‌دهد که لیبرتی از استانداردهای انساندوستانه و حقوق بشری فاصله زیادی دارد و ابعاد نارسایی زیرساختها به ترتیبی است که به این سرعت قابل ترمیم و تکمیل نیست. این پیش نویس تصریح می کند:
«از نظر فنی کمیساریا نمی‌تواند ... تصدیق یا تأیید کند که محل فوق بر اساس بسیاری از کتب موجود در زمینه استانداردها، استانداردهای انساندوستانه را برآورده می‌کند، از جمله کتاب راهنمای UNHCR، کتاب اسفیر، کتاب WHO و سایر موارد، که برای پناهندگان در شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.
کمیساریا نمی‌تواند سالم بودن زیرساختها و/یا سرویسهای خدماتی را که زیر زمین هستند یا دیده نمی‌شوند را تصدیق یا تأیید کند.
کمیساریا نمی‌تواند سالم بودن زیرساخت هایی مثل موارد زیر را تصدیق یا تأیید کند:
-    ژنراتورها
-    پمپهای آب
-    توزیع آب
-    منابع آب
-    تخلیه آب مصرف شده (لوله ها، تانکها و پمپها)
-    برق رسانی و سایر موارد در این زمینه»
این سند تصریح می کند که «لازم است که دولت عراق به پیمانکاران اشرف اجازه دهد که ۳-۵ روز قبل از جابه‌جایی جمعی، به محل ترانزیت موقت (کمپ لیبرتی) بروند».
در ۳۱ ژانویه یعنی ۱۲روز بعد در تعارض آشکار با گزارش ۱۹ژانویه، مارتین کوبلر اطلاعیه‌یی صادر کرد که در آن تصریح شده بود:«کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل  و دفتر حقوق بشر یونامی اکنون این را که ساختار و امکانات کمپ لیبرتی طبق استانداردهای انسانی بین المللی تصریح شده در یادداشت تفاهم (MoU) است، مورد تأیید قرار داده اند».
روز قبل از آن یعنی در ۳۰ژانویه۲۰۱۲، خانم کلر بورژوا نماینده کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در عراق در گزارشی تحت عنوان «ارزیابی تکنیکی از مکان موقت ترانزیت (تی تی ال ) برای ساکنان سابق کمپ اشرف در لیبرتی»” تصویری ارائه داد که با پیش نویس ۱۹ژانویه به طور مطلق متفاوت بود. این گزارش بعد از یک رشته توضیحات نتیجه گیری کرده است که «بعد از چندین بار دیدار از کمپ لیبرتی و برآورد مشترک با نمایندگان دولت عراق بین ۱۷ الی ۲۸ ژانویه، موارد زیر را می توان تأیید کرد:
-    «به لحاظ فنی و در همگونی با استانداردهای کمپ و سر پناه مثل SPHERE و UNHCR کمپ ترانزیت موقت لیبرتی می‌تواند مناسب استقرار ساکنان باشد»
طبق اسناد موجود این گزارش فنی که می بایست به صورت بیطرفانه و حرفه‌یی تهیه شده باشد قبل از انتشار توسط شخص مارتین کوبلر نهایی و ادیت شده است، در حالیکه پیش از آن کوبلر مدعی بود که در کار حرفه‌یی مارتین زیرن دخالت نمی کند.
با گذشت زمان هیچ تردیدی باقی نماند که اطلاعیه ۳۱ژانویه ۲۰۱۲ کوبلر و ارزیابی تکنیکی ۳۰ژانویه غیر واقعی بوده است و هنوز پس از یکسال به‌رغم هزینه های کلان ساکنان (یک قلم ۴‌میلیون دلار برای سوخت و ۲.۵میلیون دلار برای آب)، وضعیت زیرساختهای کمپ بحرانی است.
آنچه سند ۱۹ژانویه۲۰۱۲ روشن می سازد اینست که او برای فریب ساکنان یک گزارش مجعول را به نام ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد به خورد همگان داده است. این خیانتی به حقوق بشر، اصل مقدس پناهندگی و ارزشهایی است که ملل متحد بر اساس آن بنا شده است.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت در اطلاعیه یی دراین باره اعلام کرد: مقاومت ایران دولت آمریکا و دبیرکل و کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد را به یک تحقیق فوری و بیطرفانه در مورد اقدامات غیرقانونی مارتین کوبلر و تضمین امنیت و حفاظت و حقوق ساکنان اشرف و لیبرتی از جمله حق مالکیت آنها فرا می‌خواند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر