۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

جزئیاتی از پیام اوباما به خامنه ای


دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ / ۰۹ آوریل ۲۰۱۲
AddThis Social Bookmark Button

اوباما از خامنه ای خواسته از پنجره مذاکره که در حال بسته شدن است، استفاده کند و تعلیق غنی سازی را تا رسیدن به توافق بپذیرد.

به گزارش العربیه در ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ رسانه های آمریکایی و اسرائیلی، جزئیات بیشتری از پیام باراک اوباما به علی خامنه ای که توسط رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ابلاغ شد. منتشر کرده اند
روزنامه واشینگتن پست در گزارشی نوشته است: "رئیس‌جمهور اوباما این پیام ضمنی را به ایران داده که اگر رهبر ایران، علی خامنه‌ای، بتواند از ادعای علنی خود مبنی بر اینکه ایران هرگز به دنبال بمب هسته‌ای نیست دفاع کند آمریکا انجام برنامه‌‌ صلح‌آمیز هسته‌ ای از سوی ایران را خواهد پذیرفت."
بنابر گزارش واشینگتن پست، اوباما از اردوغان خواسته بود که به خامنه ای بگوید: " ایران باید متوجه باشد که فرصت برای راه‌حل صلح‌آمیز رو به پایان است و ایران باید از پنجره باز فعلی برای مذاکره سود جوید."
‌سایت اسرائیلی "دبکا فایل"، که نزدیک به محافل امنیتی اسرائیلی است، جزئیات بیشتری از پیام اوباما ارائه داده و نوشته: اوباما از اردوغان خواسته بود تا به رهبر ایران از شش شرط برای پیشبرد مذاکرات اتمی به منظور حل و فصل صلح آمیز بحران اتمی ایران سخن بگوید. "اعلام آمادگی ایران برای توافق بر سر برنامه اتمی خود، تعلیق فعالیت های اتمی ایران تا دستیابی به توافق و تغییر لحن ایران در خطاب قرار دادن آمریکا با عنوان دشمن بزرگ" از جمله این پیش شرط ها است.
به نظر نمی رسد که اردوغان توانسته مذاکرات موفقیت آمیزی با مقام های ایرانی داشته باشد. پس از سفر اردوغان به ایران هم لحن مقام های ایرانی تندتر شده و خواهان انتقال محل مذاکرات اتمی با غرب از استانبول به بغداد یا دمشق شدند و هم مقام های آنکارا و تهران علیه یکدیگر موضع گیری "خصمانه" کردند

بعدی >

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر