۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

بیانیه دولت فرانسه در محکومیت برنامه اتمی رژیم ایران

دوشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ / ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

سفیر فرانسه در شورای امنیت ملل متحد بیانیه این کشور در محکومیت برنامه اتمی رژیم ایران را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: رژیم ایران به خودداری از احترام به تعهدات بین المللی و پایبندی به التزامات شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه میدهد. رژیم ایران به فعالیتهای خود برای غنی سازی اورانیوم و پروژه های آب سنگین، که ناقض درخواستهای مکرر جامعه جهانی و عاری از هرگونه هدف معتبر مدنی است، ادامه میدهد. ، من میخواهم تصریح کنم که برنامه اتمی این رژیم برای مقاصد مدنی نیست. بیانیه فرانسه هم چنین خاطر نشان میکند: رژیم ایران قصد خود برای شروع ساخت سومین تاسیسات غنی سازی اورانیوم در دوره اول سال ۲۰۱۱ را بدون ارائه اطلاعات خواسته شده توسط آژانس اعلام کرده و این مخالف توافق اقدامات حفاظتی است و این کار را بعد از فاش شدن یک تاسیسات مخفی غنی سازی در قم انجام داده است.
- همانطور که مدیر کل؛ اخیراً در افتتاحیه جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد، همکاری رژیم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ناکافی و رو به وخامت است. رژیم ایران از جمله با انتصاب ۲ بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن مخالفت کرده و به عدم همکاری برای حل مسائل باقی مانده، شامل مسائل مربوط به ابعاد نظامی برنامه ایران ادامه میدهد.
فرانسه هم‌چنین نسبت به فعالیتهای رژیم ایران فراتر از موضوع هسته یی، به طور خاص در صادرات تسلیحات و برنامه موشکهای بالستیک آن شدیداً نگران است. رژیم ایران به فعالیتهای مربوط به موشکهای بالستیکی که میتوانند سلاح هسته یی منتقل کنند، از جمله راه اندازی استفاده از تکنولوژی موشک بالستیک، ادامه میدهد.
ژرارد آرو Gerard Araud، سفیر فرانسه در ملل متحد می افزاید:
پاسخ ما باید قاطع باشد. شورای امنیت و کمیته ۱۷۳۷ باید روی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت تمرکز کنند و پاسخ مناسبی (به این رژیم) بدهند.
سفیر فرانسه از تمامی کشورها خواستار همکاری با شورای امنیت و کمیته نظارت بر اجرای تحریم ها شد و افزود: کشور من درخواست مطرح شده توسط نماینده دائمی ژاپن مبنی بر تشکیل فوری هیأت کارشناسان را کاملاًتایید میکند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر