۱۳۹۰ اسفند ۱, دوشنبه

 گزارش از کمپ لیبرتی(همراه باعکس)

ازساعت ۱۴و۳۰ دقیقه روز شنبه ۲۹بهمن به وقت بغداد، که ۳۹۷تن از مجاهدان اشرف پس از بیست و چهار ساعت بازرسی پرغیظ وکین وکشاکش درمقابله با رفتارضد انسانی و غیرقانونی مأموران عراقی، بالاخره از اتوبوسها در کمپ لیبرتی پیاده شدند، به روشنی اثبات شد که چرا نمیگذاشتند چند تن از مهندسان اشرف از این محل بازدید کنند.

همچنین با بازدید وکلا و حقوقدانان بین المللی و بازدید ۲۳ تن از ژنرال ها و شخصیت های آمریکایی از جمله شهردار نیویورک از این محل، قبل از انتقال مجاهدین، مخالفت شده بود.
اکنون معلوم شده است که جدای از معیارهای حقوق بشر، این محل حتی از لحاظ ابتدایی ترین نیازهای ساختاری وفنی نیزفاقد حداقلهاست و تکنیسینی که تحت نامِ دهان پر کنِ متخصص سرپناه سازی، وادار به تأیید استانداردها شده بود، از آفریقا به این محل فراخوانده شده و از هیچ دانش فنی و تخصصی و بهداشتی برخوردار نبوده است.

بنگالها و سرویسهای محل آنقدر کثیف و آلوده است که ساکنان مجبور شدند نخستین شب را در اتوبوس و خودروها به سر ببرند.
مجاهدان اشرف با محلی روبرو شدند که:
- بنگال های قراضه و فرسوده آن قابل استفاده نیست
- مشکل کمبود آب و آبرسانی به شدت وجود دارد
- گفته میشود برق هم مانند زندان ها از ساعت ۵/۱۰ شب به بعد قطع می شود .
-منابع اصلی آب خالی است و مسئولان عراقی تازه وعده می دهند که شبانه با تانکر منابع را پر میکنند و فردا لوله می آورند تا خود ساکنان لوله کشیهای لازم را انجام بدهند.

بنظر میرسد که کارشناس سرپناه سازی که از آفریقا شتابان برای تأیید زیرساخت ها آورده شده بود، به الزامات لوله کشی آب هم وارد نبوده و یا در آفریقا آب بدون لوله کشی مصرف می کرده است!
این درحالیست که در اطلاعیه ۳۱ ژانویه یونامی به ریاست آقای مارتین کوبلر اعلام شده بود ” ساختار و امکانات کمپ لیبرتی طبق استانداردهای انساندوستانه بین المللی است» و« کمپ ”به تازگی برای جا دادن ۵۵۰۰نفر شکل داده شده است”.
اطلاعیه یونامی، براساس گزارش همان تکنیسین سرپناه سازی، وانمود میکرد که محل مورد تایید کمیساری عالی پناهندگان است، اما کمیساریا یک روز بعد در بیانیه خود تصریح کرد که محل جدید» در دست آماده سازی است“ و “کمیساریا در زمینه فنی برای بهبود زیر ساخت های کمپ مشاوره می دهد».
اکنون ، یک روز پس از ورود مجاهدین اشرف به لیبرتی، معلوم میشود که حتی از جهات فنی و ساختاری نیز گزارش سرهم بندی شده ازسوی تکنیسین سرپناهسازی، سراپا غیر واقعی بوده و به همین خاطر هم پیش نویس ” گزارش تکنیکی“برای وارد کردن تصحیحات برای رؤسا ارسال شده است. همچنین تعدادی عکس تبلیغاتی، عجولانه با صنعت فتوشاپ رنگ و لعاب گرفته تا شاید وکلا، حقوقدانان و شخصیت های سیاسی را بفریبد.

از این پیشتر، چندین رئیس ستاد ارتش آمریکا و فرماندهان ارشد نظامی، وزرا و مدیران پیشین ارگانهای مختلف آمریکایی، رئیس هیأت رابطه با عراق درپارلمان اروپا، ژنرال فیلیپس و سرهنگ مارتین (که هر دو فرماندهان نیروهای ائـتلاف در حفاظت از اشرف بوده اند ) مصرانه خواستار بازدید از لیبرتی قبل از انتقال ساکنان اشرف بودند. اما به نحو غیر قابل فهمی با این خواست مشروع و منطقی ازجانب دولت عراق مخالفت می شد وشگفت اینکه یونامی و رئیس آن نیز در این باره سکوت پیشه کرده بود.

شگفت انگیز، ممانعت حکومت عراق از انتقال داروی بیماران و تجهیزات ولوازم پزشکی، ژنراتور، آبگرمکن، وسایل دفتری (مانند میز و صندلی و زیراکس)، لوازم بهداشتی و تأسیساتی ، تخت و کمد و تشک است که نیازهای اولیه انتقال از یک مکان به مکان دیگراست. بنظر میرسد حاکمیت رژیم آخوندی در عراق بشدت از یک ژنراتورکوچک برق گرفته می شود و با وسایل بهداشتی به لرزه در می آید!
به گزارش رویتر در ۱۸فوریه درجریان بازرسی های قبل از انتقال ”جستجوهای جزء به جزء متعلقات هر فرد، بسیار طول کشید و تقریبا ۲۴ساعت بعد از آن بود که رسانه ها به کمپ لیبرتی دعوت شدند تا شاهد انتقال آنها باشند. برخی وسایل قیمتی توسط مأموران عراقی به سرقت برده شد.”
وقایع روزهای ۲۸ و ۲۹بهمن، به خوبی مواضع مقاومت ایران را به اثبات رساندکه پروژه جابه‌جایی ساکنان اشرف در داخل عراق تنها به درخواست رژیم ایران صورت می گیرد و توسط نیروی قدس هدایت می‌شود. دوربین های مخفی و علنی در همه جا نصب شده است تا حاکمیت نظام خدشه ای بر ندارد .
این وضعیت مسخره و شرم آور، اعتراض های شدید ساکنان و نمایندگان اشرف و مجاهدانی را که به لیبرتی رفته بودند، برانگیخت. ساکنان اشرف به مسؤلان یونامی وناظرانی که درمقابل رفتار غیر قانونی مأموران عراقی اقدام نمی کردند، گوشزد کردند که به رغم یک چنین شرایط غیر قابل تحملی، حسن نیت خود را با رفتن اولین گروه نشان دادند اما از این پس، اگر ملل متحد و ایالات متحده آمریکا اطمینانهای حداقل را تأمین نکنند، به ویژه اگر به حضور افراد مسلح عراقی در داخل کمپ لیبرتی ندهند و ازممانعت های غیرقانونی بر سر انتقال خودروها و اموال دست برندارند، دیگر کسی حاضر به رفتن نخواهد بود. طبق آخرین گزارش دریافتی از لیبرتی، مجاهدین که آب آشامیدنی را هم از اشرف با خود برده بودند، اکنون با یک تانکر آب مشغول شستشوی محل و اماکن آن هستند. این آزمایشی است که نتیجه آن به زودی برای افکار عمومی روشن خواهد شد و پایمال کنندگان حقوق بشر و اصول بنیادین ملل متحد را بر ملا میکند.

درپی انتقال نخستین گروه از مجاهدان اشرف به لیبرتی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصمیم ساکنان اشرف برای رفتن به لیبرتی و انعطاف و صبر و تحمل آنها را ستایش کرد و اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا ساکنان اشرف را ترغیب می کند به همکاری خود با مقامات عراقی ویونامی ادامه بدهند.آمریکا متعهد است علاوه نظارت شبانه روزی سازمان ملل، از لیبرتی بطور منظم و مستمر دیدار کند. ایالات متحده به نوبه خود فراخوان سازمان ملل برای تسریع در کار کمیساریای عالی پناهندگان به منظور انتقال ساکنان اشرف به کشورهای ثالث را پذیرفته است و آن را در ارتباط با سایر کشورها مورد تأکید قرار میدهد.

همچنین ملل متحد در بیانیه ای که از سوی یونامی منتشر شد اعلام کرد: مارتین کوبلر رئیس یونامی ونماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در عراق ازرفتن نزدیک به ۴۰۰ تن از ساکنان اشرف به لیبرتی استقبال و تقدیر می کند.

روز گذشته کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه دیگری از انتقال صلح آمیز نخستین گروه ساکنان اشرف به لیبرتی استقبال کرد و به آن تبریک گفت و تأکید کرد: من به مباحثات خود با وزرای اتحادیه اروپا ادامه میدهم که ما چگونه میتوانیم به بهترین نحو از ادامه یک راه حل صلح آمیز وپایدار برای این نگرانی انسانی حمایت کنیم।منبع خبر سایت همبستگی ملی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر