۱۳۸۸ اسفند ۴, سه‌شنبه

عبدالمالک ریگی رهبر گروه جندالله توسط نیروهای رژیم ملایان دستگیر شد.



آمريکا اتهامات ايران در باره حضور رهبر گره جندالله در يک مقر نظاميان اين کشور در افغانستان را رد کرده است و بريتانيا نيز ضمن استقبال از بازداشت عبدالمالک ريگی، هر گونه تاييد و حمايت از جندالله را تکذیب کرده است.

حيدر مصلحی؛ وزير اطلاعات ايران، روز سه شنبه گفت که عبدالمالک ريگی «۲۴ ساعت قبل از دستگيری، در يکی از مقرهای آمريکايی ها در افغانستان بود» و آمريکايی ها برای وی کارت تردد در پاکستان و گذرنامه افغانی تهيه کرده بودند.

حيدر مصلحی اضافه کرده است: جندالله از «سوی دستگاه های جاسوسی» آمريکا، بريتانيا و برخی کشورهای ديگر حمايت می شد.

اين در حالی است که یک مقام بلند پايه دولت آمريکا در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در باره حضور عبدالمالک ريگی در مقر آمريکايی ها در افغانستان گفته است: اين اتهام کاملا بی پايه است.

وزارت امور خارجه بريتانيا نيز ضمن استقبال از اين خبر، دستگيری عبدالمالک ريگی را پيروزی مهمی در مبارزه با تروريسم خواند.

وزارت خارجه بريتانيا گفته است: «عبدالمالک ريگی تروريست و مسئول حملات انزجار آميزی است که منجر به کشته شدن ايرانيان بی گناه شد. بريتانيا اقدامات تروريستی اين گروه را محکوم کرده و می کند و دستگيری وی توسط ايران را ضربه ای محکم به تروريسم دانسته و دولت بريتانيا بدون قيد و شرط از آن حمايت می کند.»

در همين زمينه، "بری مارستون"؛ سخن گوی وزارت امور خارجه بريتانيا به شهران طبری خبرنگار «راديو فردا» در لندن گفته است: برتيانيا به هيچ وجه درحمايت و تاييد جندالله شرکت نداشته است و بريتانيا با اين گروه هيچ رابطه ندارد.

بری مارستون اضافه کرده است: از نظر دولت بريتانيا، عبدالمالک ريگی يک تروريست و مسئول حملات ترسناک عليه ايران است. به همين دليل، اين بازداشت يک اقدام مثبت برای مردم و دولت ايران است. اگر اين گزارش ها صحت داشته باشد، از آن استقبال می کند.

وزارت اطلاعات ايران در حالی خبر بازداشت عبدالمالک ريگی را منتشر کرده است که جزييات دستگیری وی هنوز مشخص نيست.

وزير اطلاعات ايران با اشاره به «مديريت اطلاعاتی پنج ماهه» در تعقيب عبدالمالک ريگی، گفته است که وی در جريان يک سفر هوايی بين دبی به قرقيزستان بازداشت شده است.

در حالی که ایران، آمریکا و غرب را متهم به هم کاری با جندالله کرده است، این گروه نیز در بیانیه ای ضمن تایید بازداشت عبدالمالک ریگی، سازمان های اطلاعاتی آمریکا، پاکستان و افغانستان را به هم کاری با ایران متهم کرده است.

گروه جندالله در بيانيه ای که بر روی وب سايت خود قرار داده، نوشته است: عبدالمالک ريگی در «يک عمليات تروريستی و با هم کاری سرويس های اطلاعاتی غرب از جمله سيا و اطلاعات افغانستان و اطلاعات پاکستان دستگير» و به ايران تحويل داده شد.

دراين بيانيه هم چنين تصريح شده است که بر اساس شواهد، در جريان بازداشت عبدالمالک ريگی، «آمريکا و غرب، نزديک ترين ارتباط ها» را با ايران داشته اند.

گروه جندالله در سال های گذشته مسئوليت برخی از «اقدامات تروريستی» در شرق ايران را بر عهده گرفته بود.

در آخرين حمله انتحاری در مهر ماه سال جاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر، از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آن ها نام علی شوشتری؛ جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می خورد.

جندالله پيش از اين نيز مسئوليت چند حادثه تروريستی و گروگان گيری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله اين حوادث، می توان به انفجار مسجد علی ابن ابيطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگان گيری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نيروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشينان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.
منبع خبر فیس بوک.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر