۱۳۹۰ آبان ۱۲, پنجشنبه

عفو بین‌الملل - اقدام فوری
پناهجویان ایرانی در عراق در معرض خطر
عفو بین‌الملل
عفو بین‌الملل
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
روز ۱۱آبان سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌یی برای ساکنان کمپ اشرف وضعیت اورژانس اعلام کرد. عفو بین‌الملل از دولت عراق می‌خواهد که این ضرب‌الاجل برای بستن کمپ را تمدید نماید تا به کمیسیاریای عالی پناهندگان وقت کافی برای رسیدگی به تمام درخواستهای رسیده از کمپ اشرف را بدهد.

متن بیانیه:
عفو بین‌الملل
اقدام فوری
پناهجویان ایرانی در عراق در معرض خطر

بیش از ۳۰۰۰تن از پناهجویان ایرانی که در یک کمپ در عراق زندگی می‌کنند، در یک خطر جدی و نقض حقوق‌بشر، از جمله بازگشت اجباری به ایران، قرار دارند. مقامهای عراقی تصمیم دارند که کمپ را که در گذشته چند بار توسط نیروهای امنیتی عراقی مورد حمله قرار گرفته و دهها تن از افراد آن کشته و زخمی شده‌اند، ببندند.
مقامهای عراقی به‌طور علنی اعلام کرده‌اند که کمپ عراق جدید، واقع در ۶۰کیلومتری شمال بغداد که قبلاً به نام کمپ اشرف شناخته می‌شد را تا تاریخ ۳۱دسامبر امسال خواهند بست. این کمپ متعلق به تقریباً ۳۲۵۰تن از پناهجویان ایرانی است که طی ۲۵سال گذشته در عراق زندگی کرده‌اند. مقامهای عراقی بارها مخالفت خود را با ادامه وجود این کمپ اعلام کرده‌اند. این کمپ بارها توسط نیروهای امنیتی عراق مورد حمله قرار گرفته است که تازه‌ترین آن در آوریل ۲۰۱۱ بود که منجر به کشته شدن دهها تن از ساکنان و زخمی شدن بقیه گردید. ساکنان کمپ نگران این هستند که در صورتی که طرح بسته شدن کمپ پیش برود، آنها در معرض استفاده بیش از حد از زور قرار خواهند گرفت.
کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد در روز ۱۳سپتامبر ۲۰۱۱ در یک بیانیه اعلام کرد که درخواست پناهندگی تعداد زیادی از ساکنان کمپ را دریافت کرده است و روندی را آغاز نموده است که آنها را تک‌به‌تک مورد بررسی قرار دهد. در همین بیانیه کمیسیاریای پناهندگی بر اهمیت این‌که مصاحبه‌ها با ساکنان کمپ باید در یک مکان امن، بی‌طرف و مخفی صورت بگیرد، تأکید کرده است.

عفو بین‌الملل از دولت عراق می‌خواهد که این ضرب‌الاجل برای بستن کمپ را تمدید نماید تا به کمیسیاریای عالی پناهندگان وقت کافی برای رسیدگی به تمام درخواستهای رسیده از کمپ عراق جدید، بدهد.

لطفاً فوری به زبان انگلیسی یا عربی نامه بنویسید:
ـ از مقامهای عراقی بخواهید که از هرگونه ورود قهرآمیز بیشتر به داخل کمپ و نقض حقوق‌بشر علیه ساکنان کمپ، از جمله اخراج اجباری آنها به ایران، خودداری نمایند.
ـ از دولت عراق بخواهید که ضرب‌الاجل بستن کمپ را به تعویق بیندازد.
ـ از دولت عراق بخواهید که مکان مناسبی برای انجام مصاحبه‌های پناهندگی که در آن مصاحبه‌ها بتواند به شکل امن برگزار شده و از جمله حفاظت ساکنان کمپ اشرف، هم هنگام رفتن به مکان مصاحبه و هم بازگشت از آن تضمین شود، پیدا نماید.
ـ از دولت عراق بخواهید که نتایج تحقیقات خود در مورد حمله ماه آوریل به ساکنان کمپ را در اختیار عموم قرار دهد.

لطفاً درخواستها را قبل از ۳۱دسامبر ۲۰۱۱ به سفارت عراق یا نمایندگیهای دیپلوماتیک آن در کشورتان ارسال نمایید و از آنها بخواهید که آن را برای آدرسهای زیر ارسال نمایند:
نخست‌وزیر عراق، نوری کامل المالکی
رئیس‌جمهور، جلال طالبانی
وزیر خارجه، هوشیار زیباری.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر