۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

رئیس جمهور تونس به عربستان سعودی پناهنده شد

شنبه، ۲۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

به خبرگزاری فرانسه زین‌العابدین بن‌علی، رئیس جمهوری فراری تونس، روز شنبه به عربستان سعودی پناهنده شده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی که نامش فاش نشده، هواپیمای حامل بن علی صبح امروز در فرودگاه جده به زمین نشسته است.

العربیه گزارش داد عربستان ضمن پذیرش پناهندگی بن علی، اعلام کرد در کنار مردم تونس می باشد.

فرانسه از دادن پناهندگی خودداری کرد
خبرگزاری رویتر به نقل از منابعی در دولت فرانسه می گوید نیکلاء سرکوزی، رئیس جمهوری از دادن پناهندگی به رئیس جمهوری برکنار شده تونس، خودداری کرده است.

زین العابدین بن علی روز جمعه، پس از ۲۳ سال و به دنبال چندین روز تظاهرات اعتراضی در کشور، از مقام ریاست جمهوری تونس کناره‌گیری و کشور را ترک کرد.

دولت موقت و وضعیت اضطراری
در بیانیه ای که محمد الغنوشی نخست وزیر تونس از تلویزیون دولتی خواند وی طبق قانون اساسی تونس تا اجرای انتخابات ریاست جمهوری قدرت را در دست گرفت.

برخی گزارش های رسیده نیز حاکی است که هیاتی شش نفره که نخست وزیر ریاست آن را بر عهده دارد و وزیر دفاع هم در آن عضو است، مسئولیت اداره کشور را به طور موقت در دست گرفته است.

این در حالی است که بن علی پیشتر کناره گیری دولت از قدرت و انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام ظرف شش ماه را اعلام کرده بود.

همچنین در تونس وضعیت فوق العاده اعلام شد. بر طربق این اعلام، تجمع بیش از سه نفر در تمام خاک تونس ممنوع است، از ساعت شش شب تا شش صبح رفت و آمد افراد و خودروها در خیابان ها ممنوع است و نیروهای امنیتی و پلیس حق تیراندازی به طرف هر فرد مشکوکی را دارند که به فرمان ایست پاسخ ندهد.

تحولات امروز تونس تقریبا بیست و چهار ساعت پس از سخنرانی بن علی صورت گرفت که علام کرده بود صدای مردم را شنیده است.

بن علی در سخنرانی پنجشنبه در سخنانی وعده اعطای آزادی های کامل به رسانه ها و برداشتن فیلترینگ از سایت های اینترنتی را داد. همچنین اعلام کرد که در تونس ریاست جمهور مادام العمر وحود نخواهد داشت و تلاش خود را برای استقرار دموکراسی به کار خواهد بست.

او افزود "من شما را فهمیدم، جامعه را فهمیدم" و ادامه داد: "خرابکاری جزو عادات تونسی های متمدن نیست."

بن علی گفت: "خشونت جزو رفتار ما نیست" و ادامه داد: "تغییر پاسخی خواهد بود به نیازهای شما که آن ها را درک کردم و بسیار درد کشیدم. درد من به خاطر این است که من ۵۰ سال از زندگی خود را در خدمت کشورم سپری کردم."

او افزود به وزیر کشور دستور داده که نیروهای امنیتی نباید از گلوله در مقابل تظاهرات استفاده کنند زیرا به گفته او این رفتار غیر قابل توجیه و غیر قابل قبول است.

بن علی خاطرنشان کرد که به دولت دستور داده قیمت کالاهای اصلی همچون شکر، نان و شیر را به پایین ترین سطح ممکن برسانند.

او تاکید کرد هر که باعث شد حقیقت ها از او پنهان بماند و اخبار غیر واقعی به او رساند را مجازات خواهد کرد و تاکید کرد: "مرا گمراه کردند".

اما این سخنان بن علی باعث پایان اعتراض ها نشد. پس از سخنان رئیس جمهور تونس بنا بر گزارش ها دست کم ۱۴ نفر در اثر اصابت گلوله پلیس کشته شدند.

همچنین هزاران نفر از مردم تونس روز جمعه ۱۴-۱-۲۰۱۱ با برگزاری تظاهراتی در مقابل وزارت کشور خواستار برکناری زین العابدین بن علی رئیس جمهور این کشور شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر