۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

سناتور ژان پیر میشل: ملاها تمام منطقه را بی ثبات کرده اند

شنبه، ۲۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

سناتور ژان پیر میشل، عضو سنای فرانسه طی سخنانی در کنفرانس حمایت اکثریت سنای فرانسه از مقاومت ایران و شهر اشرف گفت: این بیانیه امروز طبعاً تنها بیانیه در این راستا نیست. و این بیانیه هم متعاقب یک کارزار گسترده حمایت صادر می‌شود: پیش از ما ۳۳۴‌نماینده مجلس ملی و بعد ۵۰۰۰‌شهردار بیانیه مشابهی امضا کرده‌اند که تقدیم خانم رجوی شده است.

متن سخنرانی سناتور ژان پیر میشل:
خانمها، آقایان، دوستان عزیز، همکاران عزیزم،
ابتدا درود می‌فرستم به خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، خانم بومدین، آقای نخست‌وزیر غزالی دوستمان آقای رجوی، وکلا و دیگران،
از زمانی‌که ما کمیته فرانسوی برای یک ایران دموکراتیک را همراه با فرانسوا کولکومبه که این‌جا حضور دارد و آلن ویوین که قرار است به‌ما ملحق شود، در همین سالن در سنا تأسیس کردیم، فکر می‌کنم تهدید دولت ایران و رژیم ملایان شدیدتر شده است.
این تهدید از چند نقطه‌نظر شدیدتر شده است که خیلی مختصر به آنها اشاره می‌کنم. از بابت سلاح اتمی که بدیهی است و مشخص است. می‌بینیم که رژیم ایران با قدرتهای بزرگ بازی موش و گربه می‌کند و علناً تحریمها را به‌استهزا می‌گیرد و به‌دور از این به اصطلاح کنترلها شاید دارد یک سلاح هسته‌یی با هدف نظامی تولید می‌کند. به‌خوبی می‌بینیم که رژیم ملایان تمام منطقه را، خاورمیانه و حال بخشی از آفریقا را بی‌ثبات کرده است. درمورد عراق که هم الساعه باز درباره‌اش صحبت خواهیم کرد، دولت آقای مالکی زیر سلطه کامل رژیم ایران است و هیچ میدان مانوری ندارد. جنبشهای افراطی حماس و حزب‌الله هم که البته ازسوی ایران و هم‌چنین ازسوی دیگران تأمین مالی می‌شوند و امروز می‌بینیم که این داستان متأسفانه تا آفریقای سیاه پائین صحرا نیز کشیده شده است.

درمورد حقوق بشر نیز قطعاً باید صحبت کرد و دوستمان لوئی مرماز شاید بهتر از من دراین‌باره صحبت کند، زیرا او در این مسائل مدتهای طولانی است تخصص دارد.
جنبشی که متعاقب تقلبات در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفت با خشونت هرچه‌تمام سرکوب شد و لذا امروز ظاهراً تکان کمتری هست، گواین‌که آن موج برخاسته از عمق اجتماع ایران هنوز حضور دارد و عمیق است. محاکمات یکی پس از دیگری برگزار می‌شود، دیروز دیدید یکی از زنان وکیلی که از حقوق بشر دفاع می‌کرد و بسیار شناخته‌شده بود، به ۱۱ سال زندان و ۲۰‌سال محرومیت از وکالت محکوم شد که یعنی از حیطه قضا در ایران حذف شده است.
بیش از ۱۸۰‌محکومیت به اعدام در سال گذشته وجود داشته و در خارج ایران نیز سرکوب ایرانیان پناهنده ازسوی عراقیها، پناهندگان در کمپ اشرف که تحت حفاظت کنوانسیونهای ژنو قرار دارند که مطلقاً ازسوی مقامات عراقی مراعات نمی‌شود و هم‌چنین متأسفانه به‌دلایل دیگر. تا زمانی که اشغال آمریکا ادامه داشت می‌شود گفت اوضاع کما بیش روالی داشت، اما از زمانی که نیروهای عراقی کار را به‌دست گرفتند، همان‌طورکه [در فیلم] دیدیم کاملاً دست باز پیدا کرده‌اند تا هروقت دلشان می‌خواهد به ساکنان اشرف حمله کنند. پس بدیهی است که موضوع جلسه امروز ما پرداختن به تمام این مسائل ازسوی شخصیتهای مختلفی است که صحبت خواهند کرد. اما ضمناً هدف، انتشار یک بیانیه حمایت است، حمایت از مقاومت ایران، به‌خصوص حمایت از ساکنان اشرف که به‌وسیله اکثریت مطلق سناتورها به امضا رسیده که در بین آنها سناتورهای بسیار برجسته‌یی هستند که امروز اشاره خواهم کرد.
این بیانیه بسیار مهم است دراین مورد به‌خصوص ما موفق به رسیدن به اجماعی در یک مسأله حساس سیاست خارجی شده‌ایم که مورد توجه خاص قرار دارد. یک مسأله سیاست خارجی که گفتم و همه می‌دانیم حساس است چون شاید بتوان گفت فرانسه هم مثل دموکراسیهای دیگر، مانند اروپا، حتی مانند ایالات متحده به‌نظر من در قبال رژیم ملایان بسیار بزدلانه رفتار کرده است. شاید اگر این کشورها قدری سختگیری بیشتری می‌کردند، شاید مردم ایران کمی بیشتر رنج می‌کشیدند، اما آیا بیشتر از آن‌چه امروز می‌کشند، رنج می‌بردند؟ من تردید دارم.
در بین سناتورهای امضا‌کننده این بیانیه البته چهره‌های برجسته هر‌یک از گروهها حضور دارند که من می‌توانم برای گروه سوسیالیست از دوستمان روبر بدنتر نام ببرم که از این که امروز نتوانسته به‌جلسه ما بیاید عذر خواسته و هم‌چنین میشل آندره و باریزا خیاری که به‌ما خواهند پیوست. برای گروه او.ام.پ، رئیس آن ژرار لونگه، هم‌چنین رؤسای کمیسیونها هستند ازجمله کمیسیون قوانین، کمیسیون امور اقتصادی و نایب‌رئیسان کمیسیونها و هم‌چنین در بین آنان بعضی رؤسای شوراهای منطقه و شوراهای استان و وزرای پیشین هم دیده می‌شوند.
این بیانیه امروز طبعاً تنها بیانیه در این راستا نیست. و این بیانیه هم متعاقب یک کارزار گسترده حمایت صادر می‌شود: پیش از ما ۳۳۴‌نماینده مجلس ملی و بعد ۵۰۰۰‌شهردار بیانیه مشابهی امضا کرده‌اند که تقدیم خانم رجوی شده است. بیانیه نمایندگان در مجلس ملی و بیانیه شهرداران در مراسمی در شهرداری منطقه یک پاریس تقدیم ایشان شد.


این فوران و اوج همبستگی کاملاً مشروع که البته دوست داشتیم مقامات دولتمان هم در آن سهیم می‌شدند، در مرزهای فرانسه متوقف نمی‌شود، چرا که سی پارلمان در اروپا، مجلس نمایندگان آمریکا و پارلمانهای استرالیا، کانادا و پارلمانهای چند کشور عرب نیز حمایت خود از اشرف و از مقاومت مردم ایران را اعلام کرده‌اند.
چیزی که خیلی مهم است بیانیه مصوبه پارلمان اروپا در ۲۵‌نوامبر گذشته توسط اکثریت پارلمان اروپا است که نمایندگان تمام کشورهای عضو اتحادیه و طبعاً تمام تشکلهای سیاسی نمایندگی‌شونده در پارلمان اتحادیه را دربر می‌گیرد. این‌جا هم‌چنین بحث از اعدامهای مختلفی است که انجام گرفته و به‌طورخاص یکی از آخرین اعدامها متأسفانه مربوط است به‌علی صارمی، یک زندانی سیاسی ۶۳‌ساله که در ایران زندگی می‌کرد و این اواخر به اعدام محکوم شد، قطعاً به‌صرف داشتن احساسات هوادار مقاومت ایران یا دست‌کم این‌طور می‌شود استنباط کرد. اما رسماً گفته شده به این دلیل که او پدر یک مجاهد خلق است که امروز در اشرف اقامت دارد و این‌جا خوب می‌بینیم که موج سرکوب در ایران دیگر به‌خانواده‌هایی حمله می‌کند که هنوز در ایران زندگی می‌کنند و از کشور نرفته‌اند، تا آنها را وادار کنند روی فرزندانشان یا دیگر نزدیکانشان که در اشرف هستند، فشار بیاورند تا آنها کمپ را ترک کنند و به‌جای دیگری بروند، به‌جای دیگر یا به ایران که می‌دانیم چه سرنوشتی در انتظارشان است.
هدف از این بیانیه البته حمایت از ساکنان اشرف است اما درعین‌حال قاطعانه به ایالات متحده آمریکا می‌گوید که همان‌طورکه اروپا اقدام کرده، سازمان مجاهدین خلق ایران را از لیست خود خارج کند. در آمریکا هم‌اکنون جنبش و گرایشی در این راستا وجود دارد و نمایندگانی که اشاره کردم خانم کاترین اشتون را فراخوانده‌اند که از خانم کلینتون بخواهد حکم اخیر دادگاه استیناف واشینگتن مبنی‌بر درخواست حذف نام سازمان مجاهدین از لیست دولت ایالات متحده را به‌اجرا بگذارد.
نظیر این‌کار قبلاً عملی شده و حتماً پیروزی وکلا در اروپا را به یاد دارید که اگر درست به‌یاد داشته باشم سال پیش در لوگزامبورگ بود.
در آن هنگام متأسفانه دولت فرانسه با این تصمیم مخالفت می‌ورزید و با اداهای مختلف گفت که درخواست استیناف داده اما فعلاً تمام آن سروصداها در شنها گم شده و رأی دادگاه محکم و پابرجا موجود است.
ازسوی دیگر در همین ماههای اخیر قطعنامه‌هایی هم درکنگره آمریکا صادر شده که در اولی اکثریتی از نمایندگان از شخص رئیس‌جمهور خواسته‌اند که مسئولیت حفاظت از اشرف را عهده‌دار شود و در دومی با ۱۱۰‌امضا خواستار حذف سازمان مجاهدین از لیست شده‌اند. بنابراین همکاران گرامی که این‌جا حضور دارید و کسانی‌که بعد خواهند آمد، ما با یک جنبش بسیار گسترده بین‌المللی اعلام همبستگی می‌کنیم پیش از این که رشته کلام را به خانم رجوی بسپارم، مایلم از یک مهمان افتخاری امروزمان، جناب وکیل خوان گارسه که وکیل اسپانیایی در دادگاه مادرید است، دعوت به صحبت کنم. خوان گارسه سوابق طولانی در دفاع از حقوق بشر دارد و ازجمله از مشاوران سیاسی سالوادور آلنده در شیلی بوده است و امروز به اعتبار صلاحیت عام دادگاهها و براساس شکایت ساکنان اشرف در اسپانیا، او پرونده محاکمه علیه کسانی که به‌ساکنان کمپ اشرف حمله کرده‌اند را تشکیل داده و به‌نظرم می‌توان به او و به کل دستگاه قضایی اسپانیا تبریک گفت.
از شما متشکرم و رشته سخن را به دوستمان خوان گارسه می‌سپارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر