۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

دادگاهی در نیجریه یک «عضو سپاه پاسداران» را به قاچاق اسلحه متهم کرد

جمعه، ۰۵ آذر ۱۳۸۹ / ۲۶ نوامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

دادگاهی در نیجریه روز پنجشنبه یک ایرانی را که گفته می شود از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را در ارتباط با محموله قاچاق اسلحه و مهمات، متهم کرد.
به گزارش رویترز، «عظیم آقاجانی» که طبق مدارکی که در دادگاه ارائه شد، به عنوان یک بازرگان و تاجر مستقر در تهران معرفی شده، یکی از اعضای سپاه پاسداران است و در کنار یک همدست شهروند نیجریه، به اتهام قاچاق اسلحه و مهمات تحت محاکمه است. مقام های نیجریه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که یک کشتی حامل سلاح های ارسالی رژیم ایران را در بندر لاگوس ضبط کرده اند. این محموله که در ۱۳ کانتینر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و سایر سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود.
بیشتر بخوانید:

کشتی بارگیری شده توسط رژیم حامل تسلیحات غیرقانونی، در نیجریه توقیف شد

نیجریه: متهم قاچاق سلاح در سفارت ایران پناه گرفته است

سازمان های امنیتی نیجریه می گویند که سلاح های ارسالی از سوی ایران توسط برخی از سیاستمداران این کشور و برای ایجاد نا امنی در نیجریه در صورت از دست دادن انتخابات پیش رو وارد شده بود.
نیجریه پس از آن اعلام کرد با این کار، ایران قطعنامه های سازمان ملل و مقررات بین المللی را در زمینه صادرات سلاح نقض کرده و این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل، گزارش داد.
اودئین آجوموگوبیا، وزیر خارجه نیجریه، در یک کنفرانس خبری گفته بود که مقام های ایرانی تایید کرده اند که این محموله از ایران بارگیری شده است.
عظیم آقاجانی که ۴۳ سال دارد، در دادگاه گفت که نیاز به امور حقوقی سفارت (ایران در نیجریه) دارد تا از جانب وی، امور پرونده را دنبال کنند. وی حاضر نشد نسبت به این اتهام واکنش نشان داده و آن را قبول و یا رد کند.
عظیم آقاجانی و همدست نیجریه ای او به همراه دو شهروند دیگر نیجریه، همچنین متهم به صادرات غیرمجاز مهمات و تسلیحات به «بانجول» در گامبیا شده اند.
این سه شهروند نیجریه با نام های «علی عثمان عباس جگا»، «علی عروجی واماکو» و «محمد توکور»، اتهام وارد شده را رد کردند.
منابع دیپلماتیک به رویترز گفته اند که دو ایرانی که در سفارت ایران مخفی شده اند، تحت تعقیب هستند. این منابع گفته اند که دو ایرانی یاد شده، از اعضای سپاه قدس هستند که شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
رویترز گزارش داده که ماموران اطلاعات و امنیت نیجریه، پس از سفر منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روز یازدهم نوامبر، دو هفته پیش، توانسته اند یکی از این دو تن را بازجویی کنند که گفته می شود همین عظیم آقاجانی بوده است.
ماموران اطلاعات و امنیت نیجریه می گویند از نفر دوم، به این دلیل که مصونیت دیپلماتیک دارد (مقام رسمی وزارت خارجه است) نتوانسته اند بازجویی کنند.
منابع دیپلماتیک به رویترز گفته اند به احتمال زیاد، مظنون یاد شده به همراه هیات همراه منوچهر متکی، نیجریه را ترک کرده است.  

رادیوفردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر