۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

اینپکس اعلام کرد از پروژه ۲ میلیارد دلاری میدان نفت آزادگان جنوبی خارج می شود

پنج‌شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۸ نوامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

روز پنجشنبه اعلام شد که وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است تا شرایط ویژه الحاقی به قانون تحریم فراگیر ایران را در مورد شرکت انرژی ژاپنی «اینپکس» به اجرا گزارد. بر اساس این تصمیم, وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با سرمایه گذاری های پیشین اینپکس در بخش انرژی ایران، تحقیقاتی به عمل نخواهد آورد.

به گزارش صدای آمریکا, این تصمیم متعاقب اعلامیه ۱۵ ماه اکتبر شرکت اینپکس گرفته شده است که در آن شرکت اعلام کرد از پروژه ۲ میلیارد دلاری میدان نفت آزادگان جنوبی در ایران، خارج می شود.

شرکت اینپکس همچنین متعهد شده است در آینده از هر نوع فعالیتی در عرصه انرژی که بموجب قانون تحریم فراگیر ایران ممکن است به تحریم منجر شود، خودداری ورزد.

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید تا زمانی که شرکت اینپکس بر طبق آنچه تعهد کرده است عمل کند از نظر آمریکا فعالیت های اقتصادی پیشین آن شرکت در ایران، مسأله ای نخواهد بود.

کنار رفتن شرکت اینپکس از عملیات حفاری نفت در ایران گام پرمعنای دیگری است که هزینه روزافزون عدم تبعیت رژیم ایران را از تعهدات بین المللی خود، نشان می دهد. همانگونه که در قطعنامه تحریم های شماره ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد آمده است جمهوری اسلامی ایران درآمد های حاصل از بخش انرژی خود را برای امور مربوط به فعالیت های اتمی، مورد استفاده قرار می دهد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به همراه اقدامات ژاپن، اروپا، نروژ، کره جنوبی، کانادا، استرالیا و کشورهای دیگر برای اجراء وسیعتر قطعنامه ۱۹۲۹ ابزار مؤثری برای ترغیب شرکت های بین المللی در کناره گیری از بازار ایران، بوجود آورده اند.

شرکت های معتبر به این نتیجه می رسند که تا زمانیکه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود و بازگشت به مذاکرات جدی در مورد برنامه اتمی ایران عمل نکرده است، خطر پذیری انجام داد و ستد با اطران بیش از حد تحمل است.

کلینتون درادامه گفت: ما با استقبال از تعهدات اعلام شده از سوی شرکت اینپکس امیدواریم مؤسسات دیگر نیز از همین رویه، پیروی کنند. ایالات متحده آمریکا با ادامه هرچه کاملتر اجرای تحریم های بین المللی تلاش می کند جمهوری اسلامی ایران را ترغیب کند که به نگرانی های جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی خود، پاسخگو شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر