۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

ویکی‌لیکس - ملک عبدالله: هیچ امیدی به مالکی نیست، او یک مأمور ایرانی است
ویکی‌لیکس
ویکی‌لیکس
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
گاردین ۲۸ نوامبر ـ در یک سند دیگر ویکی‌لیکس که تلگراف سفارت آمریکا درباره ملاقات مشاور ضدتروریسم کاخ سفید با پادشاه عربستان است و مشروح گفتگوهای رد و بدل شده بین طرفین در مورد دخالتهای رژیم آخوندی در عراق و کشورهای منطقه را منعکس کرده چنین آمده است:

موضوع: ملاقات مشاور ضدتروریسم برینان با ملک عبدالله،
- مشاور ضدتروریسم برینان ابراز داشت که برای آمریکا برقراری صلح و ثبات در عراق از اهمیت برخوردار است. پادشاه پاسخ داد که ”این موضوع در دستان خدا است، “ اما بهرحال او قبول دارد که عراق برای آمریکا و عربستان حیاتی و مهم می‌باشد. ملک عبدالله هم‌چنین به این نکته اشاره کرد که برخیها می‌گویند که، ”بعد از جنگ با صدام حسین، اشغال آمریکا باعث شده است که عراق در سینی نقره‌ای به رژیم ایران تحول داده شود“.
- هیچ امیدی به مالکی نیست، او یک مأمور ایرانی است: ملک عبدالله گفت که او، ”هیچ امیدی به نخست‌وزیر عراق مالکی ندارد و سفیر فراکر (سفیر آمریکا در عربستان) کاملاًً در این باره آگاه است“. ملک عبدالله تصریح کرد که او اصرار رئیس‌جمهور سابق بوش برای ملاقات با مالکی را رد کرده بود. ملک عبدالله گفت که او در اویل دوران مالکی با او دیدار کرد، و عراق یک لیست از تعهدات برای آشتی در عراق به او تحویل داد، اما هیچ‌کدام از آنها را اجرا نکرد. به همین دلیل، پادشاه عربستان می‌گوید، مالکی هیچ اعتباری ندارد. ملک عبدالله در این باره گفت: ”من به این مرد اعتماد ندارم، او یک مأمور ایرانی است“. گفت که او هم به رئیس‌جمهور سابق بوش و معاون رئیس‌جمهور چینی گفته بود که، ”چگونه من می‌توانم با فردی که به او اعتماد ندارم ملاقات کنم؟ ”ملک عبدالله گفت، ”مالکی از زمان به قدرت رسیدن دربها را برای نفوذ رژیم ایران در عراق باز کرده است. من هیچ امیدی به مالکی ندارم، وگرنه با او ملاقات می‌کردم“.

ملک عبدالله به مشاور ضدتروریستی کاخ سفید جان برینان می‌گوید که برای رئیس‌جمهور جدید آمریکا بسیار مهم است تا اعتبار آمریکا را ترمیم کند. همکاریهای ضدتروریستی و اطلاعاتی هرگز از این بهتر نبوده‌اند. عبدالله هم‌چنین در مورد خصومت خود با رژیم ایران صحبت می‌کند. …
- ملک عبدالله گفت که او چند دقیقه پیش به وزیر خارجه رژیم ایران متکی گفته بود که رژیم ایران می‌باید به دخالت در ا مور عربی پایان دهد. و به رژیم ایران ضرب االاجل یک ساله داده است تا رابطه خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد.
- عبدالله ابراز بی‌اعتمادی کامل به نخست‌وزیر عراق نوری المالکی کرده و اعلام کرد که تا زمانی که المالکی در مقام خود باقی است، امید کمی به بهبود رابطه عراق و سعودی وجود دارد. …

در بخش دیگری از این تلگراف که به دخالتهای رژیم آخوندی در کشورهای منطقه پرداخته آمده است:
در مورد ایران
- رد و بدل کردن نفرت: ملک عبدالله گفت که چند دقیقه پیش وزیر خارجه ژریم ایران متکی در جای برینان نشسته بود. عبدالله گفتگوی خود با وزیر خارجه متکی را ”ردو بدل کردن نفرت“ عنوان کرد، که صراحتاً در مورد دخالت رژیم ایران در امور عربی صحبت کرده‌اند. وقتی که ملک عبدالله دخالت رژیم ایران در امور حماس را به چالش کشید، متکی متقابلاًًًًًًًًً اعتراض کرد و گفت، ”آنها مسلمان هستند“. پادشاه عربستان جواب داد، شما هیچ حقی برای دخالت در موضوعات اعراب را ندارید. عبدالله با متکی اتمام‌ حجت کرد و در یک اولتیماتوم به متکی گفت: ”من به شما یک سال فرصت می‌دهم تا رابطه خود را بهبود بخشید، بعد از آن، این موضوع پایان خواهد یافت“.

در ادامه تلگراف سفارت آمریکا درباره ملاقات مشاور ضدتروریزم کاخ سفید با پادشاه عربستان با تیتر شرارت خود را بر ما اعمال نکن آمده است: ملک عبدالله ابراز امیدواری کرد که آمریکا سیاست خود در مورد رژیم ایران را باز بینی کرده و به نتیجه درست برسد. برینان پاسخ داد که رئیس‌جمهور اوباما به‌طور خصوصی دارد سیاست آمریکا با ایران را باز بینی می‌کند و می‌خواهد نظرات ملک عبدالله را بشنود. عبدالله اظهار قطعی کرد که رژیم ایران در تلاش است تا سازمانهایی مانند حزب‌الله را در کشورهای آفریقایی راه‌اندازی کند، اوگفت که، ”رژیم ایران به این امید موشک پرتاب می‌کند تا در مردم دنیا ترس به وجود بیاورد“. ملک عبدالله گفت، ”هدف رژیم ایران به وجود آوردن تنش می‌باشد. “
متکی یک دعوت برای سفر به ایران ارائه کرد بود، اما ملک عبدالله در جواب او گفت، ”تنها چیزی که من از شما می‌خواهم این است که شرارت خود را بر ما اعمال نکنید“.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر