۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

رویتر: وحدت نظر شیطان بزرگ و رژیم ایران!

شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۸۹ / ۲۰ نوامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

خبرگزاری رویتر در گزارشی مشروح تحت عنوان «مناظره بزرگ دولت امریکا و رژیم ایران، و داستان یک برچسب تروریستی»، با طنز معنی داری، می نویسد: چه کسی میگوید دولت آمریکا و رژیم ایران نمیتوانند بر سر هیچ چیز به توافق برسند؟! «شیطان بزرگ»، لقبی که حاکمان مذهبی ایران به آمریکا داده اند، و رژیم ایران، حداقل بر سر یک چیز اتفاق نظر پیدا کردند و آن اینکه گروه اپوزیسیون ایرانی، سازمان مجاهدین خلق ایران «تروریست» است.

البته دولت آمریکا و رژیم ایران در زمانهای متفاوت، و از زاویای مختلف، مجاهدین خلق را به عنوان «تروریست» نامگذاری کرده اند، ولی، این نزدیکی بین آنها، حتی درصورت توجه به استانداردهای پیچیده سیاستهای خاورمیانه، بازهم خیلی عجیب و غریب است. رویتر می افزاید: در سال ۱۹۹۷ (۱۳۶۶) هنگامی که دولت کلینتون امید داشت که این برچسب زدن به مجاهدین به گشایش گفتگو با رژیم ایران کمک خواهدکرد، مجاهدین خلق را وارد لیست کرد. حالا ۱۳سال از این واقعه گذشته، ولی هنوز آن گفتگوی مورد انتظار، به جایی نرسیده است! دراین سالها سازمان مجاهدین خلق ایران به نبرد حقوقی ادامه داد، ولی نامش هنوز در لیست آمریکاهست. آنهم درحالیکه دادگاههای (انگلستان و اروپا) هیچ مدرکی درمورد تروریست بودن آنها پیدا نکردند و انگلستان و اتحادیه اروپا نام این سازمان را بترتیب در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ از لیست های تروریستی خود حذف کردند.

در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۰ هم ، دادگاه استیناف فدرال آمریکا در واشنگتن به وزارتخارجه با لحنی که می گفت این نامگذاری باید لغو گردد، دستور داد نامگذاری تروریستی مجاهدین خلق ایران را دوباره باید مورد بررسی قرار دهد.

رویتر در ادامه می نویسد: در هفته جاری، یک گروه از قانونگذاران آمریکا از هر دو حزب دموکرات وجمهوریخواه، حکم دادگاه آمریکا را به هیلاری کلینتون خاطرنشان کردند و قطعنامه مجلس نمایندگان را که خواهان حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی شده، برایش فرستادند. از این قطعنامه، بیش از ۱۰۰عضو کنگره حمایت کرده اند و لیست نمایندگان حامی قطعنامه ، درحال افزایش است.

شش تن از نمایندگان برجسته کنگره طی نامهیی به وزیر خارجه آمریکا نوشتند: حذف نام مجاهدین از لیست، نه تنها کاری درست است، بلکه هم‌چنین پیام درستی را به حکام تهران خواهد فرستاد. معنی این جمله نامه چنین است: درعمل استفاده از برچسب تروریستی (وسیاست گفتگو با رژیم ایران) کارایی نداشته، و بنابراین الان زمان اتخاذ یک سیاست قاطع و محکم است.

رویتر می افزاید: در ژانویه آینده، هنگامی که مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواهان در آن اکثریت دارند شروع به کار کند، هیلاری کلینتون و رئیس جمهور باراک اوباما، احتمالا از طرف اعضای سخت گیر کنگره برای اقدام جدی علیه رژیم ایران، و برای تشدید تحریمها و برای تضمین اینکه تحریمهای کنونی تحلیل نروند، تحت فشار قرار خواهند گرفت و ریاست کمیتهٴ با نفوذ امور خارجی کنگره، با ایلنا رزلهتینن، خواهد بود که خواستار حمایت از مجاهدین خلق ایران است. او در مصاحبه اخیر خود با خبرنگار رویتر گفت، غرب باید روشن سازد که در مورد اجرای تحریمها علیه رژیم ایران جدی است. رزلهتنین گفت: ”در صورتیکه… ما سیاستی ضعیف و فقدان یک تصمیم گیری را نشان بدهیم، سانتریفیوژ ها در برنامه غنی سازی اورانیوم رژیم ایران به چرخش خود ادامه خواهند داد.

رویتر اضافه کرد: این مجاهدین خلق ایران بودند که در سال ۲۰۰۲(۱۳۸۱) شمسی اولین گزارش مفصل علنی را از پروژه های اتمی رژیم ایران در سایتهای نطنز و اراک - که تا آنزمان مخفی بود- منتشر کردند و این افشاگری، نقش تعیین کننده یی در برانگیختن بحثهای جدی و پر سر وصدای بین المللی در مورد مقاصد اتمی رژیم ایران داشت.

رویتر افزود: برنامه اتمی رژیم ایران در نیمه دوم ریاست جمهوری اوباما، احتمالا در صدر دستور سیاست خارجی رئیس جمهور امریکا قرار خواهد گرفت. به خصوص در صورتیکه، علامتی از پیشرفت در اقدامات جسته و گریخته برای شکستن بن بست کنونی وجود نداشته باشد.
خبرگزاری رویتر سپس به نامه نمایندگان کنگره به هیلاری کلینتون و قطعنامه دوحزبی ۱۱۰تن از نمایندگان برای لغو برچسب تروریستی بازمی گردد و می نویسد: قانونگذاران کنگره آمریکا در نامه خود به هیلاری کلینتون هم چنین استدلال میکنند که این برچسب، به مقامات رژیم حاکم بر ایران فرصت داده است تا استفاده از احکام بیرحمانه در مقابله با مجاهدین را توجیه کند... رژیمی که هواداران مجاهدین را به محاربه متهم می کند که حکم آن مرگ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر