۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

کمیته سوم سازمان ملل متحد نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

جمعه، ۲۸ آبان ۱۳۸۹ / ۱۹ نوامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه بیستم نوامبر، بیست و نهم آبان، با تصویب قطعنامه ای اقدامات حکومت ایران در سرکوب تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را شدیدا محکوم کرد.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که به مساله حقوق بشر می پردازد، قطعنامه پیشنهادی کانادا را با ۷۴ رای موافق در مقابل ۴۸ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع به تصویب رساند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که به مساله حقوق بشر می پردازد، قطعنامه پیشنهادی کانادا را با ۷۴ رای موافق در مقابل ۴۸ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع به تصویب رساند.

قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل متحد از «نقض فزاینده و جدی حقوق بشر» در ایران «عمیقا ابراز نگرانی» کرده است.

این قطعنامه به ویژه نسبت به اقدامات حکومت ایران در واکنش به تظاهرات معتر ضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ همزمان با افزایش نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

این قطعنامه تصریح کرده است که حکومت ایران با «زندان و بازداشت های خودسرانه » فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، وبلاگنویسان، دگراندیشان، وکلا، روحانیون، دانشجویان، دانشگاهیان، مدافعان حقوق بشر را مورد آزار و ارعاب قرار می دهد.

این قطعنامه تصریح کرده است که این اقدامات حکومت ایران به « کشته و مجروح » شدن تعداد زیادی منجر شده است.

به دنبال اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تهران و برخی از شهرهای ایران شاهد تظاهرات مسالمت آمیز معترضان بود. این راهپیمایی با خشونت پلیس و نیروهای سپاه و بسیج سرکوب شد.

مخالفان حکومت ایران می گویند درجریان اعتراضات پس از انتخابات دست کم ۷۲ نفر کشته شده اند.

این قطعنامه همچنین گرفتن «اعترافات اجباری، آزار زندانیان از جمله تجاوز و شکنجه» انها در زندان های ایران را محکوم کرده است.

در حالی قطعنامه محکومیت ایران در یک کمیته سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است که مقامات قضایی ایران در هفته جاری از صدور حکم اعدام برای پنج نفر از متمهان حوادث پس از انتخابات خبر داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر