۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

لرد وادينگتون: براى اجتناب از جنگ، تغيير رژيم تنها راه موفقيت است
لرد وادينگتون
لرد وادينگتون
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
واشينگتن تايمز، ۸ژوييه ۲۰۱۰- به قلم لرد وادينگتون (وزير کشور سابق انگلستان) - درحاليکه ايران به تلاشهاى خود که يک قدرت اتمى بشود ادامه مىدهد، پرزيدنت اوباما قانونى را امضا کرده که طبق آن تحريمهاى وسيع جديدى عليه کمپانيهايى که با ايران معامله مىکنند اعمال مىشود.
اين اقدام آمريکا بهدنبال تصويب قطعنامه ماه گذشته در شوراى امنيت مللمتحد بود که با تحريمهايى از طرف اتحاديه اروپا همراه شد.
اما اين گامها بايد بهعنوان گامهايى عليه سابقه اسفبار ادعاى لئون پانيتا رئيس سيا مىباشد مبنى بر اينکه ايران پيشاپيش ماده کافى قابل انشقاق براى دو بمب اتمى دارد و ممکن است در صورتى که تصميم بگيرد ظرف دو سال تسليحات اتمى توسعه بدهد.
آقاى پانيتا احتمالاً از خودش پرسيده است که ”آيا اين تحريمها با توجه به توانايى اتمى که دارند آنها را از جاهطلبيهايشان باز مىدارد؟“ . وى پاسخ داده است احتمالاً باز ندارد.

برخى سعى مىکنند با گفتن اينکه، اگر بدترين شق بوقوع پيوست، اسراييل دست به حملات هوايى عليه تاسيسات اتمى ايران خواهد زد، به خودشان قوت قلب بدهند. اما در حالى که اين اقدام ممکن است توليد اولين بمب ايران را به تاخير اندازد، تقريبا تضمين خواهد کرد که بعد از چنين وقفه کوتاهى، ملاها، همانطور که پيشتر هم عهد کردهاند، توليد اتمى خود را سرعت بخشند و منافع آمريکا و کشورهاى غربى را در منطقه هدف قرار دهند، که عواقب آن غيرقابل پشبينى خواهد بود.

باوجود اين مشکلات وحشت آور، يک راهحل قابل تکيه وجود دارد، راه حلى که مربوط به خود مردم ايران است. اکثريت وسيعى از ايرانيان، از اين رژيم بيزار هستند و از سال گذشته تاکنون، به دفعات به خيابانها آمده و خواستار تغيير رژيم شدهاند.
ائتلاف اصلى اپوزيسيون دموکراتيک، شوراى ملى مقاومت ايران (ان سى آر آى)، در آخر ماه گذشته، يک گردهمايى عمده در پاريس برگزار کرد و دهها هزار نفر در آن شرکت جستند. آن سى آر آى، گروهى که براى اولين بار زنگهاى خطر را در رابطه با برنامه اتمى ايران در سال ۲۰۰۲ به صدا درآورد، مىگويد که خواستار تاسيس يک ايران دموکراتيک، سکولار، و غيراتمى است که به حقوقبشر احترام گذاشته و با همسايگانش در صلح زندگى کند.

مريم رجوى، رهبر منتخب شوراى ملى مقاومت ايران در اين گردهمايى گفت، رهبران غرب که ساليان براى گفتگو با اين رژيم تلاش کردند، براى برنامه هستهيى آن زمان خريدند و آمريکا حتى گروه اپوزسيون اصلى، مجاهدين خلق (پى.ام.او.آى) را در ليست سياه قرار داد، اگر چه نهايتا سياست ”استمالت“ به نقطه مرگ خود رسيده و بايد رويکردش را عوض کند. خانم رجوى مىگويد آخرين تحريمهاى بينالمللى ضرورى ولى کافى نيستند.
آقاى اوباما بايد شرکتهاى نقت و گاز که با ايران معامله دارند را بهرغم هزينههاى اقتصادى کوتاه مدت براى اين شرکتها، مورد هدف قرار دهد. او هم‌چنين بايد نامگذارى تروريستى پى.ام.او.آى را حذف نمايد و اجازه دهد تا اين دشمن اصلى داخلى اين رژيم، تلاشهاى خود را روى گردآورى ايرانيان عليه اين رژيم متمرکز نمايد. سال گذشته بعد از اينکه دادگاهها دريافتند که فعاليتهاى اين گروه قانونى است، اتحاديه اروپا ممنوعيت خود را لغو کرد.
گزينه تغيير دموکراتيک به‌دست مردم و جنبش مقاومت آنها از حمايت محافظه کاران برجستهيى مانند خوزه ماريا آزنار نخستوزير سابق اسپانيا و الخو ويدال کوادراس معاون رئيس پارلمان اروپا برخورد است.
جان بولتون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل که در گردهمايى هفته گذشته در پاريس سخنرانى کرد، گفت دولت آمريکا بايد يک ”سياست فعال تغيير رژيم“ را اتخاذ نمايد که ”در سر راه گروههاى مشروع اپوزيسيون نايستد“ .
آقاى ازنار خاطرنشان کرد که ”مردم ايران شايسته دولتى هستند که بر پايه سرکوب بىرحمانه نباشد… مردم ايران سزاوار يک تغيير رژيم در ايران هستند و بدان نياز دارند“ .
براى پيشگيرى از يک جنگ با ايران، آقاى اوباما و متحدين او در اروپا بايد فعالانه از اين اپوزيسيون سازمانيافته ايرانى حمايت کنند و محدويتها را بردارند و بدان اجازه دهند تا به شتاب آهنگ تظاهرات ضددولتى سال گذشته بيفزايد و تغيير رژيم از داخل را محقق سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر