۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

فرودگاه‌های اروپا به روی کدام هواپیماها بسته می‌شوند؟

درباره هواپیماهای ایرانی که پروازشان به اروپا ممنوع شده، گزارش‌های ناهمگونی منتشر شده‌است. برخی از ممنوعیت پرواز دو سوم هواپیما‌ها گفته‌اند، اما کمیسیون ترابری اتحادیه اروپا، تنها ممنوعیت پرواز چند مدل را تایید می‌کند.

خبرگزاری آلمان، در نخستین گزارش مربوط به ممنوع شدن فرود بخشی از هواپیماهای ایران‌ایر در فرودگاه‌های اروپا، به نقل از یکی از نهادهای اتحادیه اروپا نوشته بود:«وضعیت ایمنی حدود دو سوم از هواپیماهای ایران‌ایر با استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا همخوان نیست.»

در گزارش خبرگزاری آلمان آمده بود:«به دلیل مشکلات ایمنی، سه مدل از هواپیماهای شرکت ایران‌ایر اجازه نشستن در فرودگاه‌های اتحادیه اروپا را از دست دادند.»

بی‌رابطه با تحریم‌ها

ممنوع ساختن فرود برخی از هواپیماهای ایران‌ایر، ارتباطی به تحریم‌های بین‌المللی ندارد. این اقدام، از سوی کمیسیون ترابری اتحادیه اروپا صورت گرفته که از سال ۲۰۰۶ میلادی، نام ۲۸۷ شرکت هوائی جهان را، به عنوان شرکت‌هائی که امنیت پرواز هواپیماهای آن‌ها باید دائما کنترل شود، ثبت کرده است. این فهرست، دست کم سالی یک‌بار، مورد تجدید‌نظر قرار می‌گیرد.

خانم هلن کرنز سخنگوی کمیسیون ترابری اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تنها هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷ اس و ایرباس ۳۲۰ ایران‌ایر، پس از بررسی‌‌های ایمنی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

مشکلات کهنه ایران‌ایر

هلن کونز این شایعه را که تصمیم تازه کمیسیون ترابری بر یک سوم ناوگان هوائی ایران اثر می‌گذارد تکذیب کرد. مسئولان ایران‌ایر نیز، هنوز توضیح نداده‌اند که بوئینگ‌های ۷۲۷ و ایرباس‌های ۳۲۰ چند‌درصد هواپیماهای این شرکت را تشکیل می‌دهند.

ایران‌ایر از مدت‌ها پیش با حفظ استانداردهای ایمنی هواپیماهای خود مشکل دارد. ۱۴ دی‌ماه سال گذشته، رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمائی کشوری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که یک سوم ناوگان هوائی ایران به علت نقص فنی زمین‌گیر شده‌اند. نخجوانی، مجموع هواپیماهای ناوگان هوائی ایران را ۱۹۳ فروند اعلام کرد.

به گزارش نشریه "سیاتل تایمز" شرکت ایران ایر، با محاسبه هواپیماهای باربری دارای ۶۰ هواپیما است. سیاتل تایمز نوشته است: «همه بوئینگ‌ها و ایرباس‌های ایران‌ایر در دهه ۷۰ میلادی خریداری شده ‌و فرسوده‌اند. ایران‌ایر، بخشی از هواپیماهای قدیمی خود را با جت‌های متوسط تی‌یو- ۲۰۴ جایگزین کرده‌است.»

۴ سانحه هوائی در یک‌سال

ایران تنها در سال ۱۳۸۸ محل وقوع ۴ سانحه هوائی بود. این سوانح در روزهای ۲۴ تیر، دوم و بیستم مرداد و ۴ بهمن اتفاق افتادند. اما همه هواپیماهای دستخوش سانحه، روسی و در خدمت پروازهای داخلی بودند. روز پنجشنبه (۱۷ تیر ۱۳۹۹) نیز، هواپیمائی که از تهران عازم پکن بود، به علت نقص‌فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه اصفهان شد. در همین روز پرواز شماره ۹۱۰ هواپیمائی ایران ایر که از مشهد پرواز کرده بود به علت نقص فنی با هفت ساعت تاخیر به فرودگاه دشت‌ناز ساری رسید.

نهاد مسئول امنیت پروازها در اتحادیه اروپا، اوایل آوریل امسال اعلام کرد که پروازهای ایران ایر را، از ماه مه سال ۲۰۰۹ مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که استانداردهای پرواز ایران‌ایر، نسبت به استانداردهای بین‌المللی، کاهش زیادی داشته است.

در همان زمان اعلام شد که مسئولان اتحادیه اروپا، در جلساتی با مسئولان ایران ایر مشخص کرده‌اند که چه هواپیماهائی اجازه نشستن در فرودگاه‌های اروپا را از دست خواهند داد.

در واکنش به این تصمیم، پرورش مدیرعامل ایران ایر ادعا کرد که اتحادیه اروپا استاندارد پرواز هواپیماهای ایران ایر را به مدت دو سال تایید کرده و نشستن هواپیماها در فرودگاه‌های اروپا تا سال ۲۰۱۱ نباید مشکلی داشته باشد.

منبع خبر.دویچه وله


JT/FW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر