۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

بازتابهای برکناری متکی در رسانه های حکومتی

سه‌شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۸۹ / ۱۴ دسامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

خبرگزاری حکومتی روز سه شنبه ۲۳ آذر برخی از واکنشها در باره برکناری شتابزده متکی از وزارت خارجه را منتشر کرده و در آن به اختلافاتی که این اقدام در میان باندهای حکومتی دامن زده اشاره نموده است.

مهر: ”متکی برکنار شد“ تیتر خبری بود که روز گذشته توجه محافل سیاسی و خبری را هم در داخل کشور و هم در خارج کشور به خود جلب کرد. به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته خبر ناگهانی برکناری منوچهر متکی وزیر امورخارجه کشورمان از سوی محمود احمدی‌نژاد شوک خبری را در داخل و خارج کشور ایجاد کرد، زیرا این تغییر ناگهانی در شرایطی صورت گرفت که رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای رساندن پیام رئیس‌جمهور هم‌اکنون در سنگال به‌سر می‌برد.
برکسی پوشیده نیست که بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور می‌تواند وزراء را عزل کند، هم‌چنین در اصل ۱۳۵ همان قانون تصریح شده است که رئیس‌جمهور می‌تواند برای مدت ۳ماه سرپرست تعیین نماید اما در هیچ قانون نوشته و نانوشته‌ای به رئیس محترم قوه مجریه توصیه نشده است هنگامی که دقیقا وزیر امورخارجه در ماموریت کاری خارج از کشور آن هم برای ابلاغ پیام وی به رئیس دولت آن کشور این کار را انجام دهد.


در این راستا به بررسی گزارشات ومقاله‌های برخی از روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌پردازیم.
روزنامه جام جم عبارت ناگهان متکی برکنار شد را به‌عنوان تیتر یک خود برگزیده است . در این گزارش خبری آمده است با وجود این‌که منوچهر متکی جزء نادر وزرایی بود که از دولت نهم به دولت دهم راه یافت اما در طول مدتی که وی بر مسند وزارت‌خارجه نشسته بود، بارها شایعاتی درباره کنار گذاشته شدنش مطرح شده بود.
در این گزارش در بیان دلیل این اقدام ناگهانی رئیس دولت دهم آمده است که فرستادن رحیم مشایی به اردن مورد اعتراض وزیر برکنار شده قرار گرفته است و به همین دلیل این حکم برکناری به‌طور ناگهانی صادر شده است.

در گزارش این روزنامه عکس جالبی از متکی چاپ شده و نشان می‌دهد که متکی پشت درب شیشه‌ای که بر روی آن نوشته شده خروج؛ فشار دهید قرار گرفته است.
پرداختن به موضوع عزل منوچهر متکی در روزنامه‌ایران نیز قابل‌توجه است. تیتر این خبر در روزنامه مذکور علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امورخارجه شد است و این روزنامه دولتی بعد از چاپ احکام احمدی‌نژاد برای عزل و نصب متکی وصالحی فقط به سوابق علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست دستگاه دیپلماسی کشور انتخاب شده است اشاره کرده و اصلاً هیچ اشاره‌ای به همزمانی برکناری متکی با سفر کاری وی به‌عنوان وزیر امورخارجه ایران به سنگال نکرده است. بلکه صرفاً با جمله متکی در آخرین ماموریت کاری خود به‌عنوان وزیر امورخارجه در سفر به سنگال با عبدالله واد رئیس‌جمهور این کشور دیدار و پیام احمدی‌نژاد را به وی ابلاغ کردتلویحا به این موضوع اشاره کرده است.


روزنامه جوان هم با تیتر متکی رفت، صالحی سرپرست شد به سراغ این موضوع رفته و از پرداختن به جزئیات بیشتر خودداری کرده است.
از سویی دیگر روزنامه قدس تیتر رئیس‌جمهور به اختلاف با وزیر خارجه پایان داد را برگزیده و در صفحه آخر به این موضوع پرداخته است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود آورده است پیشینه‌ای که در خصوص این اقدام ناگهانی در اختیار افکار عمومی است به ماجرای اختلاف نظر احمدی‌نژاد ومتکی بر سر انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی در تابستان امسال برمی‌گردد، موضوعی که تذکر صریح رهبر انقلاب را مبنی بر پرهیز از موازی کاری در دستگاه دیپلماسی در پی داشت و در نهایت سبب شد که رئیس‌جمهور احکام اولیه خود را لغو کرده و نمایندگان ویژه را به‌عنوان دستیاران ارشد برگزیند، اما این اقدام او مانع از ابراز اختلافاتش با وزارت‌خارجه نشد.


روزنامه تهران امروز هم با تیتر شام آخر در سنگال به استقبال این موضوع رفته است و در بخشی از گزارش خود آورده است دو حکم عجیب تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت. حکم نخست، برکناری وزیر امور خارجهای بود که زمزمه‌های برکناری‌اش مدتهاست که در محافل سیاسی شنیده می‌شود. وزیری که در دوران وزارتش سفرهای متعددی را تجربه کرد. آفریقا مقصد عمده این سفرها بود و در نهایت نیز سنگال آخرین مقصد منوچهر متکی در قامت وزیر امورخارجه دولت محمود احمدی‌نژاد بود.
روزنامه همشهری هم با تیتر جابجایی ناگهانی در دستگاه دیپلماسی و روزنامه شرق هم با تیتر ابلاغ برکناری متکی در سنگال این موضوع را به چالش کشیدند.
البته حسین شریعتمداری هم دریادداشتی که در ستون نکته روزنامه کیهان به چاپ رسیده از این اقدام شتابزده رئیس‌جمهور به‌شدت انتقاد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر