۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

پس از دو روز مذاکره بی ثمر، اشتون حاضر نشد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلیلی شرکت کند

سه‌شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۸۹ / ۰۷ دسامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

به گزارش خبرگزاری رویتر، مذاکرات دو روزه گروه ۵+۱ با نمایندگان رژیم ایران در ژنو روز سه شنبه، بدون دستیابی به «پیشرفت خاصی» پایان یافت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ژنو می نویسد ظاهراً این گفتگوها که پس از یک وقفۀ چهارده ماهه برگزار شد، با پیشرفتی همراه نبوده است. این خبرگزاری به نقل از سعید جلیلی تصریح می کند که خانم اشتون در پایان مذاکرات دو روزه، حاضر نشده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی شرکت کند.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت رژیم و مسئول پروندۀ هسته ای ایران، در گفتگوئی با خبرنگاران تأکید کرد که ایران تحت فشار حاضر به مذاکره نخواهد بود. سعید جلیلی افزود ایران در مذاکرات استانبول در مورد غنی سازی اورانیوم مذاکره نخواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن ابراز تأسف از این که خانم اشتون حاضر نشده است با او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کند گفت مذاکرات بر سر پروندۀ هسته ای ایران باید در چهارچوب "همکاری" و نه "اعمال فشار" صورت گیرد.

کاترین اشتون،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه شنبه، پس از پایان مذاکرات در بیانیه ای گفت «نزدیک دو روز به طور متمرکز روی برنامه اتمی ایران صحبت کردیم و خواست جامعه جهانی را در رابطه با وظائف ایران با نمایندگان ایران مطرح کردیم». در بیانیه خانم اشتون همچنین آمده است: «حقوق ایران را به رسمیت می شناسیم ولی تهران باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند».

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از رژیم ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی رژیم ایران از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

نمایندگان حکومت ایران و گروه ۵+۱ روز سه شنبه، سومین دور گفت و گوها در مورد فعالیت های هسته ایران را در حالی آغاز کردند که طرفین دو دور مذاکره در روز دوشنبه را «سازنده» توصیف کرده بودند.

یک منبع فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت که محور گفت و گوها بر روی مسائل هسته ای تمرکز داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر