۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

ویکی لیکس ـ کشف یک شبکه مخفی ارتباطی ایران در لبنان

سه‌شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۸۹ / ۰۷ دسامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

روزنامه گاردین شنبه ۴ دسامبر ۲۰۱۰ ـ سایت ویکی لیکس اسنادی از وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده که نشان می دهد دولت لبنان دو سال پیش به دنبال کشف یک شبکه مخفی ارتباط مخابراتی حزب‌الله لبنان هشدار داده‌است که شرکت مخابرات ایران در حال در دست گرفتن امور کشور لبنان است.
بنا بر این گزارش، دولت لبنان در آوریل سال ۲۰۰۸ سامانه گسترده‌ای از فیبرهای نوری و خطوط پرسرعت اینترنت را کشف کرده که گفته می‌شود به هزینه دولت ایران برای حزب‌الله لبنان احداث شده‌است. روزنامه گاردین، پیرامون جزئیات این سند نوشت: مَروان حَماده، وزیر ارتباطات لبنان، پس از کشف این شبکه به مقام‌های آمریکایی گفت: این شبکه ارتباطاتی نه تنها اردوگاه‌های آموزشی حزب‌الله و اردوگاه‌های فلسطینی را پوشش می‌دهد بلکه تا اعماق مناطق مسیحی‌نشین نیز نفوذ کرده‌است و شرکت مخابرات ایران «دارد لبنان را در دست خود می‌گیرد.
مروان حماده گفت: «صندوق ایران برای بازسازی لبنان» تأمین‌کننده هزینه‌های این شبکه است. وی افزوده‌است که این صندوق مالی پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و گروه حزب الله، مشغول احداث جاده و پل و ساختمان در لبنان بوده و در امتداد این جاده‌ها، خطوط ارتباطی و فیبر نوری هم جاسازی کرده‌است.
بنا بر این گزارش، لبنان اطلاعات مربوط به شبکه فیبر نوری را به ایالات متحده، عربستان سعودی و فرانسه ارائه کرده‌است و نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه از این کشف «بهت‌زده» شده‌است.
بر اساس این سند دیپلوماتیک، پس از آنکه حزب‌الله به دولت لبنان اعلام کرد که هر گونه اقدام علیه این شبکه ارتباطی و مخابراتی را «همسنگ با اقدامات متجاوزانه اسرائیل» قلمداد خواهد کرد، وزیر ارتباطات لبنان تصمیم گرفت تا به کاردار ایالات متحده نسبت به خطرات این موضوع هشدار دهد.
بنا بر این سند، مروان حماده وجود این سیستم را «یک پیروزی استراتژیک برای رژیم ایران» توصیف کرده، زیرا ایران با این کار توانسته‌است با دور زدن سوریه پایگاهی مهم در لبنان ایجاد کند.
در متن این سند از قول مروان حماده آمده‌است که «حزب‌الله یک گام با ایجاد کشوری برای خودش فاصله دارد. حزب‌الله هم‌اینک هم ارتش دارد، هم سلاح، هم ایستگاه تلویزیونی، نظام آموزشی، بیمارستان، خدمات اجتماعی، نظام مالی و هم سیستم مخابراتی».
رادیو فردا با انعکاس این گزارش گفت: به گفته رسانه‌های لبنان، مروان حماده در واکنش به افشای اسناد در ویکی‌لیکس گفته‌است: نقل قول‌هایی که در این یادداشت‌ها از او شده «داستانی است مملو از افترا و جعلیات» ولی از توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرده‌است.
وضعیت سیاسی در لبنان سال‌ها است که با تنش همراه است و گروه حزب‌الله با اینکه در دولت این کشور چند وزیر دارد اما در عین حال در بسیاری از امور به طور مستقل عمل می‌کند.
با وجود کمک‌های رژیم ایران به حزب‌الله لبنان، خامنه‌ای، ولی فقیه ایران به تازگی در دیدار با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، بر گسترش روابط میان دولت لبنان و حزب‌الله تأکید کرد.
سفر احمدی‌نژاد در مهرماه جاری به لبنان و استقبال لبنانی‌ها از حضور رئیس جمهور ایران در کشورشان نیز در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی خبرساز بود.
بسیاری از دولت‌های عربی و مخالفان حزب‌الله در جهان عرب، این حزب را ابزار دست رژیم ایران می‌دانند که به جز اهداف سیاسی به دنبال حاکم کردن فرهنگ ایرانی در مقابل فرهنگ عربی است.
حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در واکنش به این انتقادات در یکی از سخنرانی خود سران رژیم ایران را از تبار عرب دانسته و گفته‌است: «در ایران امروز چیزی به نام پارسی‌سازی یا تمدن پارسی پیدا نمی‌شود. آنچه در ایران هست تمدن اسلامی است. آنچه در ایران هست دین محمد عرب هاشمی مکی قریشی تهامی است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر