۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

اسناد ویکی لیکس ـ تلاش مالکی نزد سفیر آمریکا برای جا به جایی اشرف

دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰
AddThis Social Bookmark Button

نیویورک تایمز در سایت خود بخشهای جدیدی از اسناد ویکیلیکس را به عنوان گزینه ای از میان ۲۵۰ هزار مجموعه تلگرامهای دیپلماتیک منتشر کرد.
یکی از اسناد منتشر شده از سوی نیویورک تایمز به روشنی بر ملا می کند که مالکی چگونه تلاش کرده است سفیر آمریکا را با یک بازی دوگانه در مورد مجاهدان اشرف فریب دهد.

سندی که نیویورک تایمز منتشر کرده است، گزارشی از ملاقات کریستوفر هیل سفیر آمریکا با نوری مالکی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ (۳۱ شهریور ۱۳۸۸)، تقریباً دو ماه بعد از حمله مالکی به اشرف در ۶ و ۷ مرداد ۱۳۸۸ است.

-طبق این سند مالکی ابتدا به سفیر آمریکا می گوید که ایران به طور آشکار و فزاینده ای در پروسه سیاسی عراق دخالت می کند تا کنترل مجلس عراق را در انتخابات آینده این کشور به دست بیاورد. برای رسیدن به هدف ایران از شیوه های نظامی دست بر نداشته اما در حال حاضر روی شیوه های سیاسی تمرکز دارد. اما اگر به هدف خود در انتخابات نرسد شاهد بازگشت ایران به اقدامات نظامی در صحنه عراق خواهیم بود.

به این ترتیب مالکی ابتدا در صحبت با سفیر آمریکا حساب خود را از حساب رژیم ایران جدا می کند و حتی می گوید که یک« ضربه مرگبار» به رژیم ایران وارد کرده است که همانا نپیوستن حزب خودش (الدعوه) به ائتلاف انتخاباتی وابسته به رژیم ایران است. در غیر اینصورت اگر او به ائتلاف رژیمی پیوسته بود جنگهای فرقه ای در عراق بالا می گیرد.

-سپس مالکی به سفیر آمریکا می گوید که ایران در تلاش برای تجدید قوای شیعیان در عراق است تا به اینوسیله با «پروژه عربستان سعودی» مقابله کند زیرا عربستان سعودی خواهان متحد کردن کشورهای سُنی درباره مساله عراق است.
سفیر آمریکا یاداوری می کند که مالکی در واشنگتن هم از رئیس جمهور آمریکا خواسته بود مداخله کند و جلوی عربستان سعودی را بگیرد تا بهانه ای بدست ایران داده نشود.

به این ترتیب مالکی به سفیر آمریکا چنین القا می کند که:
اولاً- خودش را مخالف دخالتهای رژیم ایران در عراق و هم خط آمریکا جلوه می دهد و ادعا می کند که ضربه مرگباری هم به ایران زده است!
ثانیاً- نرخ خود را برای آمریکا بالا می برد و می گوید اگر به ائتلاف رسمی رژیم در عراق بپیوندد، عراق دستخوش جنگهای فرقه ای می شود که مطلوب ایالات متحده نیست.
ثالثاً- از رئیس جمهور و سفیر آمریکا می خواهد که مانع نقش بازدارنده عربستان سعودی در برابر رژیم ایران بشوند تا بگفته مالکی، بهانه به دست ایران نیفتد!
رابعاً- ادعا می کند که رژیم ایران گوئیا بر روی روشهای سیاسی برای رسیدن به هدفهایش در عراق متمرکز است، و این تهدید را به میان می کشد که اگر رژیم به طور سیاسی به هدفهایش در عراق نرسد، آنگاه به کار نظامی روی می آورد و وضعیت بدتر از بد می شود...

در قسمت بعدی سند ویکی لیکس به تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ که نیویورک تایمز منتشر کرده است، سفیر کریستوفر هیل، در مورد مجاهدین خلق از مالکی موکدانه می خواهد تا قبل از انتخابات عراق، اقدامات تحریک آمیزی (علیه آنها) انجام ندهد. مالکی این نکته را می پذیرد و در دفتر خود یادداشت می کند.
- مالکی آنگاه از سفیر می پرسد: دولت آمریکا چه چشم اندازی در این ارتباط می بیند و تا چه مدت این وضعیت می تواند ادامه یابد؟
در پاسخ، سفیر آمریکا با ذکر اینکه “این وضعیت تا ابد ادامه نخواهد داشت“، پایگاه نیروهای آمریکا در نزدیکی اشرف سرانجام بسته خواهد شد و این گروه مسایلش را با دولت عراق باید حل کند، خطاب به نوری مالکی می گوید: “دولت آمریکا از اروپاییها خواسته است موضعی مشابه آمریکا اتخاذ کنند و خواهان شراکت بیشتر ملل متحد در این موضوع شوند تا با مجاهدین خلق به عنوان پناهندگان برخورد شود“.
نوری مالکی در پاسخ به سفیر آمریکا، با تصریح بر فشارهای رژیم ایران روی این موضوع، به ویژه در ارتباط با انتخابات در عراق، مبنی بر اینکه باید به اقداماتی علیه اشرف دست بزند اصرار می ورزد.
در این باره نیویورک تایمز به نقل از متن سند ویکی لیکس می نویسد:
“مالکی به سفیر آمریکا پاسخ داد: دولت عراق “باید کاری انجام بدهد“ تا بتواند بگوید که این پروسه را شروع کرده است. مالکی گفت، در غیر اینصورت، از این موضوع علیه وی در انتخابات استفاده خواهد شد...

مالکی آنگاه موضوع جابجایی مجاهدین اشرف را به یک نقطه دورتر ـ برای جلب رضایت رژیم ایران ـ به میان می کشد و با یک فقره بلوف و تهدید به وکالت از سوی رژیم آخوندی می گوید:
هرکس از آنها (مجاهدین) می تواند به ایران برگردد ولی بقیه باید از مرز ایران به نقطه دورتری بخاطر حفاظت آنها و عراق از فشار ایران، جابجا شوند. چرا که ایران زمانی در نظر داشت با موشکهای دوربرد این کمپ را مورد حمله قرار بدهد و حتی امروز درنظر دارد پرونده ای را علیه عراق برای “حمایت از یک سازمان تروریستی“ به جریان بیاندازد.
مالکی گفت دولت عراق باید قبل از انتخابات در عراق کاری در این رابطه انجام بدهد و “حداقل ۱۰۰۰ تن“ از آنها را تا پایان سال ۲۰۰۹ جابجا کند.
سفیر آمریکا در پاسخ به اصرار مالکی برای انجام چنین کاری با یادآوری آنچه در ۶ و ۷ مرداد در اشرف بوقوع پیوست به مالکی هشدار می دهد که از هرگونه تحریک و بحران سازی و خونریزی احتراز کند.

نیویورک تایمز بنقل از متن سند می نویسد:
“سفیر آمریکا به مالکی، تاکید کرد هرگونه تلاش برای جابجایی اجباری اعضا میتواند به خونریزی و بحران منجر شود و مجددا از مالکی مصرانه خواست تا این کار را انجام ندهد“.
شایان ذکر است که فریبکاری مالکی از طریق بهانه کردن حملات موشکی و بمباران اشرف توسط رژیم برای جابجایی اشرف، علاوه بر نیویورک تایمز، در اسناد منتشر شده در روزنامه فرانسوی لوموند و خبرگزاری فرانسه نیز منتشر شده بود. بهانه کردن حمله موشکی رژیم برای فریب آمریکا در اعمال طرح جابجایی اشرف، درحالی انجام شد، که نوری مالکی در تمام سالهای تصدی نخست وزیری یا قبل از آن، در مورد حملات و ترورها و اقدامات جنایتکارانه و آشکار رژیم ایران علیه مجاهدین، هیچگاه موضعی نگرفته و اظهارات او در ملاقات با سفیر آمریکا در ۲۲ سپتامبر۲۰۰۹ (۳۱ شهریور ۱۳۸۸) بوضوح یک شارلاتانیسم سیاسی در خدمت رژیم آخوندیست که آنرا درپوشش حفظ جان مجاهدین از خطر موشک های دوربرد رژیم، عرضه می کند. بخصوص که هر کودکی میداند تا آنجا که به موشکهای دوربرد مربوط می شود، جابه جا شدن در عراق هیچ تأثیری در آن ندارد.

جالب توجه اینکه این ادعای مالکی در روز ۳۱ شهریور ۸۸، در هفته قبل از انتقال ۳۶ گروگان از زندان خالص به خانه امن و شکنجه گاه استخبارات مالکی به تاریخ ۹ مهر ۸۸ صورت گرفته است.

علاوه بر این پیداست که مالکی با دادن چنین گزارشهایی به مقامهای آمریکایی در مورد مقاصد رژیم ایران برای حمله هوایی و موشکی به اشرف، قصد داشته است مقدمات اجرای توطئه جابجایی را به خواست خامنه ای در روز ۱۵ دسامبر۲۰۰۹ (۲۴ آذر ۱۳۸۸) به اجرا دربیاورد که بر اثر پایداری و روشنگری مجاهدان اشرف، در برابر انظار خبرنگاران رسانه های جهان متفضحانه شکست خورد و اتوبوسهای نوری مالکی تماما خالی بازگشتند و از این اقدام ننگین چیزی جز محکومیت و رسوایی گسترده جهانی نصیب مالکی و رژیم آخوندی نشد.
طبق سند منتشر شده در نیویورک تایمز، مالکی در یک بلوف دیگر به سفیر آمریکا گفته بود:« اکثر اعضا مجاهدین به‌طور داوطلبانه جابجا می‌شوند. فقط رهبری این گروه است که مخالف است و آنها ”جنایتکار ”هستند» .

البته انتشار ۴۰۰ هزار اسناد ویکی لیکس در سری اول و ۲۵۰ هزار سند بعدی به وضوح برای مردم دنیا و همه ارگانها و محاکم بین المللی ثابت کرده است که جنایتکار واقعی که به گفته عراقیان و اعراب در سراسر تاریخ اعراب بعد از اسلام نظیر ندارد، مالکی است...


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر