۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

شکست سنگین رژیم ملایان و دست نشانده های آن در انتخابات عراق.



دوشنبه، ۰۲ فروردین ۱۳۸۹ / ۲۲ مارس ۲۰۱۰
پیشی گرفتن ائتلاف ایاد علاوی از نوری المالکی
نتایج انتخابات در عراق تا کنون از پیروزی ائتلاف سکولارها به رهبری ایاد علاوی حکایت دارد. این در حالی است که در ابتدای شمارش آرا فهرست نوری المالکی در صدر لیست قرار داشت، و این ارزیابی با استقبال رژیم ایران روبرو شده بود. گرچه نوری المالکی در انتخابات پارلمانی اخیر حاضر نشد با گروههای وابسته به مقتدا صدر و برخی گروههای نزدیک به ایران ائتلاف کند، اما مقامات ایرانی رضایت و خشنودی خود را از احتمال پیروزی ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر فعلی عراق اعلام نمودند.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران هفته گذشته در واکنش به نگرانی سکولارها از سلامت انتخابات در عراق گفت: «ملت عراق نشان دادند که ملت رشیدی هستند و سرمایههای خودشان را به درستی میشناسند، البته در این جهت ممکن است عدهای که قصد داشتند جوری دیگر نتیجه انتخابات حادث شود، ناراحت باشند.»

استقبال زودهنگام لاریجانی از پیروزی نوری المالکی
لاریجانی افزود: «انتخابات عراق دستاورد مهمی است و همه باید به پروسه دموکراسی در عراق تن دهند. جمهوری اسلامی همیشه از فرایند دموکراتیک در عراق حمایت کرده است.»
در همین حال رسانههای دولتی ایران نیز از طرح موضوع تقلب توسط ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی انتقاد کردند و آن را القای «رمز تقلب» با کمک شبکههای تلویزیونی بیبیسی و العربیه دانستند. خبرگزاری فارس در این باره نوشت: « پس از اعتراض برخی از اعضای وابسته به جریان سکولار عراق به نتایج انتخابات این کشور، شبکه بیبیسی و العربیه با گزارشهای متعدد سعی در جوسازی و تلاش برای برهم زدن اوضاع عراق پس از انتخابات را دارند.»
خوشحالی حکومت ایران از پیروزی نوری المالکی
در حالی که شمارش ۹۲ درصد آرا صورت پذیرفته بود، شبکه خبری "العالم" وابسته به رژیم ایران گزارش داد فهرست ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) نسبت به نزدیکترین رقبای خود با فاصلهای اطمینانبخش پیشتاز است.
با اعلام این خبر برخی مقامات ایران این اتفاق را شکست آمریکا خواندند. به گزارش خبرگزاری دولتی فارس حجتالاسلام کریم قیاسی، امام جمعه بیلهسوار، با اشاره به پیروزی قاطع شیعیان در انتخابات مجلس عراق اظهار داشت: «این پیروزی نه تنها هیبت استکبار را شکسته، بلکه سردمداران نظام فکری وهابیت را به وحشت انداخته است. در ماههای اخیر برخی کشورهای عربی همسایه با حمایت و همدستی آمریکا و اسرائیل سعی کردند با متوسل شدن به شیوههای مختلف ضمن فشار به شیعیان آنها را از حضور در انتخابات مجلس عراق مایوس کنند، اما به فضل الهی پیروزی نهایی از آن آنان بود.»
امام جمعه موقت اردبیل نیز مدعی شد شکست حزب بعث در عراق که با همدستی آمریکا در انتخابات مجلس این کشور حضور یافته بود، حیثیت آمریکا را زیر سئوال برد.
حجت السلام علی فروغی افزود: « ملت عراق با رای به فرقههای سنی و شیعه تودهنی محکمی را به آمریکا و نوکران وابسته او در منطقه زدند و نشان دادند که وحدت شیعه و سنی یک اصل در جامعه اسلامی است.»
خبرگزاریهای دولتی ایران نیز با ابراز رضایت از نتیجه انتخابات پیشبینی کردند که فهرست "العراقیه" به ریاست "ایاد علاوی" بعد از اعلام نتایج انتخابات و تمایل تعداد زیادی از اعضای آن برای جدا شدن از این فهرست از هم بپاشد.
العراقیه پیشی میگیرد ؛ زمزمه تقلب از ایران
شمارش ۹۵ درصد آرا اما نشان داد که فهرست سکولارهای عراق به رهبری علاوی با اختلاف ده هزار رای از فهرست نوری المالکی پیشی گرفته است. اتفاقی که موجب شد نوری مالکی نخست وزیر عراق برای اولین بار از احتمال بروز تقلب خبر بدهد. پیش از این آقای مالکی هرگونه تقلب موثر در نتیجه انتخابات را رد کرده بود و مدعی بود انتخابات در سلامت کامل برگزار شده است.

نوری مالکی؛ اطمینان از سلامت انتخابات تا درخواست بازشماری آرا
دفتر نخست وزیری عراق روز یکشنبه ۲۱ مارس (اول فروردین) طی بیانیهای اعلام کرد که "نوری المالکی" خواستار بازشماری آرای انتخابات عمومی ۷ مارس این کشور شده است.
با وجود این رئیس کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد دلیلی برای بازشماری انتخابات عراق وجود ندارد. وی بر سلامت انتخابات تاکید کرد و افزود کمیسیون حاضر است به شکایات مستدل معترضان رسیددگی کند.
در همین حال ایاد علاوی که تا کنون در انتخابات پیشتاز است با تاکید بر اینکه در روند برگزاری انتخابات تخلفات زیادی به سود ائتلاف نوری المالکی صورت گرفته، بیانیه اخیر نخست وزیر عراق را در جهت اعمال فشار بیشتر به کمیسیون مستقل انتخابات قلمداد کرده است.
رسانههای دولتی در ایران از مخابرهی خبر پیشی گرفتن لیست العراقیه خودداری مینمایند، و تنها خبر میدهند که شیعیان در انتخابت عراق پیشتاز هستند. آقای علاوی یک شیعه سکولار است که ائتلافی از گروههای غیرمذهبی شیعه و سنی تشکیل داده است.
همچنین این رسانهها با ایجاد شک در نتیجه انتخابات از احتمال بروز تقلب سخن میگویند و خواستهی ائتلاف قانون برای بازشماری دستی آرا را به شکل کامل پوشش میدهند.
ایاد علاوی در انتظار بازگشت به قدرت
ایاد علاوی، که پیش از این در سال ۲۰۰۵ نخست وزیر عراق بوده است، میگوید در صورت پیروزی، اقدام به پاکسازی ارتش و سازمانهای امنیتی عراق خواهد کرد.
علاوی همچنین المالکی نخست وزیر کنونی عراق را متهم به فرقهگرایی کرد و هر گونه همکاری با وی را منوط به تغییر مواضعش دانست.

نتیجه نهایی انتخابات جمعه ۲۶ مارس اعلام خواهد شد
ایاد علاوی در مصاحبه با بیبیسی عربی گفته است نوری المالکی باید سکولارتر شده و بیشتر حاضر به کار با مخالفان باشد. آقای علاوی همچنین افزود بدون آشتی دو جناح اصلی در عراق، هرگز ثبات در این کشور برقرار نخواهد شد.
در همین حال همچنان ۵ درصد از آرای انتخابات عراق شمارش نشده است و این احتمال همچنان وجود دارد که نتیجه انتخابات تغییر کند. اما با این وجود هر دو ائتلاف قانون و العراقیه در موقعیت شکنندهای قرار دارند و به نظر میرسد که توازن قوا میان این دو گروه ممکن است آنها را مجبور کند که مواضع معتدلتری نسبت هم اتخاذ نمایند.
کمیسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که نتایج نهایی را روز جمعه ۲۶ مارس (۶ فروردین) اعلام خواهد کرد.
از دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر