۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه

جلسه استماع در زیر کمیته ضد تروریسم

یک‌شنبه، ۱۸ اردی‌بهشت ۱۳۹۰ / ۰۸ می ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

عكس از آرشيو

روز پنجشنبه ۱۵ فروردین برابر با ۵ می جلسه استماعی در زیر کمیته ضد تروریسم کنگره آمریکا با حضور نمایندگان و اعضای این کمیته برگزارشد، در این جلسه دانیل بنجامین هماهنگ کننده ضد تروربسم در وزارت خارچه آمریکا نیر حضور داشت و به سئوالات نمایندگان پیرامون سازمان مجاهدین پاسخ داد:

نماینده تد پو:
من همچنین مایلم بدانم که درباره نامگذاری سازمان تروریست خارجی درمورد مجاهدین خلق چه میگذرد.

بیش از ۲۳۰ روز پیش دادگاه فدرال ناحیه واشینگتن حکم کرد که وزارت خارجه هنگام تصمیم گیری برای حفظ مجاهدین خلق ایران در لیست به آن حق دفاع از خود را نداده است.

قانون میگوید که بررسی مجدد باید ۱۸۰ روز بعد از درخواست استیناف توسط گروه صورت گیرد. هم اکنون ۱۲۰ روز از آن گذشته است و ۲۳۰ روز شده است. درطی این مدت مجاهدین خلق توسط ارتش عراق مورد حمله قرار گرفته اند. یونامی تأیید کرده است که ۳۴ ساکن کمپ اشرف کشته شده اند. این را هم اضافه کنم که این ۳۴ ساکن کمپ هنوز خاکسپاری نشده اند. زیرا نیروهای عراقی مانع خاکسپاری می شوند.
مقامات عالیرتبه در دولت عراق مکررا به نامگذاری تروریستی بعنوان توجیه رفتار بسیار بیرحمانه شان با ساکنان کمپ اشرف اشاره میکنند. ۲ گردان که به کمپ اشرف در ۸ آوریل حمله کردند هنوز در کمپ اشرف هستند. همانطور که اشاره کردم نیروهای عراقی اجازه خاکسپاری کشته شدگان را نمیدهند. آنها به کسانی که به طور منظم از آنجا دیدار میکرده اند اجازه ورود نمیدهند.
نمایندگان آمریکا تحقیقاتی را شروع نکرده اند. ملل متحد تحقیقاتی را آغاز نکرده است و البته عراق هم این کار را نکرده است. البته ما از کسانی که مسئولیت این گونه رفتار را با این افراد بعهده دارند انتظار نداریم که تحقیقاتی را انجام بدهند و به نظرم میرسد که تمامی اینها پیچیده تر و مشکل تر شده است زیرا که وزارت خارجه نمیخواهد درباره مجاهدین خلق موضع گیری کند.
یا آنها را در لیست حفظ کنید یا آنها را از لیست خارج کنید، اما تصمیم گیری کنید، البته من معتقدم که شواهد این حقیقت را گواهی میدهد که باید از لیست خارج شوند، اما این تأخیر، تأخیر، و تأخیر و این که به هر دلیلی تصمیم گیری نمیشود من معتقدم که این مشکلی است که وزارت خارجه نمیتواند حل کند و این بعهده وزارت خارجه است که این مشکل را حل کند.
بنابراین سؤالات و نگرانیهایی من دارم که امیدوارم بتوان آنها را پاسخ داد. ما قطعنامه ۱۳۶۰ را به کنگره ارائه کرده ایم که از وزیر خارجه میخواهد مجاهدین خلق را از لیست خارج کند و ۶۵ همکار من از هر دو حزب با آن موافق هستند و از ارائه آن حمایت کرده اند. من امیدوارم که قبل از ارائه این قطعنامه به کنگره توسط این کمیته وزارت خارجه بتواند تصمیم گیری کند.
آقای رئیس متشکرم.

دن برتون: من میدانم که شما اینجا حضور دارید که درباره اروپا و آسیا و پاکستان صحبت کنید و موضوعاتی که توسط همکارم بیان شد در چارچوب زیر کمیته خاورمیانه است. من امیدوارم که شما به آن موضوعات بپردازید زیرا که من هم با هر آنچه که او گفت هم نظر هستم. بنابراین به هر میزانی که امکانپذیر است به آنها در بیان نقطه نظراتتان و در اظهاراتتان در هنگام پاسخگویی به سؤالات بپردازید.

تد پو: اجازه بدهید که من یک دقیقه موضوع را تغییر دهم و از شما چند سؤال درباره مجاهدین خلق بکنم. هرگاه که ما جمع میشویم من از شما درباره مجاهدین خلق سؤال میکنم و من این امید را دارم که بتوانیم یک روز از شما پاسخی دریافت کنیم. آیا وزارت خارجه آنها را از لیست خارج خواهد کرد اگر از لیست خارج میشوند چه زمانی خواهد بود؟ اگر خارج نمیشوند چه موقع شما تصمیم خواهید گرفت؟

دانیل بنجامین: من باید بگویم که پاسخ من همان است که آخرین باری بود که همدیگر را چند هفته پیش دیدیم. ما به سرعتی که ممکن است در حال تکمیل کردن بازبینی هستیم که دادگاه استیناف آمریکا دستور داده است.

تاهمین اواخر، در ۶ آوریل ما مطالب جدیدی از سوی وکیل مجاهدین خلق دریافت کردیم و ما در حال بررسی آن هستیم و اینکه هرچه سریعتر بتوانیم بسته پیشنهادی خودمان را به وزیر خارجه ارائه میکنیم و تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

تد پو: در ظرف ۶ ماه یا یکسال؟ آیا ایده ای دارید؟

دانیل بنجامین: من نمیتوانم تاریخ مشخص بدهم اما من میتوانم به شما بگویم که کمتر از ۶ ماه خواهد بود، امیدوارم به طور قابل توجهی کمتر باشد.

تد پو: در ادامه این موضوع، من مانند بسیاری از اعضا کنگره در بریفینگهای محرمانه درباره این موضوع که از آن مطلع بوده ام شرکت کرده ام. آیا ظرف ۲ ماه گذشته اطلاعات جدیدی ظهور کرده است که به اعضای کنگره درباره این موضوع کمک کند؟ محرمانه یا غیرمحرمانه؟

دانیل بنجامین: همانطوری که گفتم ما اطلاعات جدیدی همین اخبراً در ماه گذشته از خود مجاهدین خلق دریافت کردیم و ما در حال بررسی آن اطلاعات هستیم که ببینیم آیا کمکی به بررسی ما میکند.

تد پو: من از بقیه زمانم میگذرم، آقای رئیس.

نماینده دن برتون: من معذرت میخواهم ، من بخشی از سؤال شما را از دست دادم، آقای پو، آیا شما درباره اینکه وزارت خارجه ما درباره افرادی که خاکسپاری نشده اند چه کاری صورت میدهد سؤال کردید؟ آیا شما از آنچه که قبل از این پرسیده شد اطلاعی دارید؟ منظورم این است اگر آن افرادی که مدتی پیش کشته شده اند و اینکه به هردلیلی به آنها رسیدگی مناسب نمیشود. به نظر میرسد که از آنجایی که ما حامی قوی عراق و دولت عراق هستیم ما باید هرکاری از دستمان برمی آید بکنیم که مطمئن شویم بلافاصله اقدامی درباره آن صورت میگیرد.

دانیل بنجامین: من کاملا با شما موافق هستم و به محض اینکه من به وزارت خارجه برگردم من با همکارانم در بخش خاور نزدیک صحبت خواهم کرد

دن برتون: آیا شما من و آقای پو و دیگران را در این زیر کمیته درباره آن مطلع خواهید کرد؟

دانیل بنجامین: مطمئناً

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر