۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

تماس توسط پیام رسان کویتی به بن لادن راه برد

سه‌شنبه، ۱۳ اردی‌بهشت ۱۳۹۰ / ۰۳ می ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

آسوشیتدپرس ۱۳ اردیبهشت در مقاله ای به قلم آدام گلدمن و مت اپوزو گزارش داد: هنگامی که یکی از مورد اعتمادترین دستیاران سال گذشته گوشی تلفن را برداشت، او ندانسته تعقیب کنندگان آمریکا را به خانه رئیس خود، تحت تعقیبترین تروریست جهان هدایت نمود.

این تماس تحت شنود تلفنی، که روز دوشنبه توسط یک مقام آمریکایی بازگو شد، به یک جستجوی یکساله برای پیام رسان خصوصی بن لادن پایان دادن و یک کلید راهگشا در تعقیب جهانی یک جنایتکار بود.
این پیام رسان، به نوبه خود، اطلاعات آمریکا را به یک مجتمع دیوار کشی شده در شمال شرقی پاکستان هدایت کرد، جایی که یک تیم تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا بن لادن را به ضرب گلوله کشتند.
این دقایق خشونت‌بار پایانی، اوج سالیان کار اطلاعاتی بود. برای تیم سیا، که بن لادن را تعقیب می‌کرد، همواره روشن بود که نقطه آسیب پذیری بن لادن پیام رسانان وی هستند…
مدت کوتاهی پس از حملات تروریستی ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱، بازداشت‌شدگان در شبکه زندان مخفی سیا برای بازجویان از پیام رسان مهمی با نام مستعار ابو احد الکویتی تعریف کردند که به بن لادن نزدیک بود. پس از آن که سیا رهبر شماره ۳ القاعده، خلیل شیخ محمد را دستگیر کرد، او گفت الکویتی را می‌شناسد ولی هرگونه رابطه وی با القاعده را انکار نمود.
بعد در سال ۲۰۰۴، حسن گل یک مأمور ارشد القاعده، در عراق دستگیر شد. گل به سیا گفت که الکویتی یک پیام رسان است و برای این سازمان تروریستی یک شخص حیاتی می‌باشد. گل به‌طور خاص گفت که این پیام رسان به فرج اللیبی، که به‌عنوان فرمانده عملیاتی القاعده جایگزین محمد شد، نزدیک می‌باشد.
این یک کلید راهگشا در تعقیب پیام رسان خصوصی بن لادن بود.
یک مقام آمریکایی گفت، ”حسن گل عنصر اصلی بود. “
سرانجام، اللیبی در مه ۲۰۰۵ دستگیر شد. اللیبی تحت بازجویی سیا اعتراف کرد که وقتی او برای جایگزینی محمد ترفیع یافت، او این کلام را از طریق یک پیام رسان دریافت کرد. ولی او برای این پیام رسان اسمی جعل کرد و منکر شناختن الکویتی شد. انکار وی آنقدر قاطع و غیرقابل باور بود که سیا آن را تاییدی بر این‌که او و محمد دارند پیام رسان را محافظت می‌کنند تلقی نمود. این امر تنها این ایده را تقویت نمود که الکویتی برای القاعده بسیار مهم است.
اگر آنها می‌توانستند فردی که به اسم الکویتی شناخته می‌شود را پیدا کنند، آنها بن لادن را پیدا می‌کردند…
مقامات سابق گفتند، هنگامی که تکنیک خفه کردن ساختگی، معروف به واتر بوردینگ، روی محمد به اجرا گذاشته شد او در مورد الکویتی صحبت نکرد. او چندین ماه بعد در بازجوییهای استاندارد اعتراف کرد که او را می‌شناسد…


سالها طول کشید تا سیا اسم واقعی این پیام رسان را شناسایی نمود: شیخ ابو احمد، یک مرد پاکستانی متولد کویت. زمانی که آنها وی را شناسایی کردند، او جایی حضور نداشت که بتوان وی را یافت. منابع سیا نمی‌دانستند او کجا مخفی شده است.
بن لادن با هوشیاری تأکید داشت که هیچ تلفن یا کامپیوتری در نزدیکی وی به‌کار گرفته نشود، بنابراین استراق سمع کنندگان در آژانس امنیت ملی ناکام می‌ماندند.
احمد توسط زندانیان به‌عنوان مأمور سطح متوسطی شناسایی شده بود که به اعضای القاعده و خانواده‌های آنها برای یافتن پناهگاههای امن کمک می‌کرد…
ولی بنا‌به گفته یک مقام آمریکایی، که مانند سایر کسانی که در رابطه با این داستان مصاحبه کردند برای گفتگو حول این عملیات حساس تنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، احمد در نیمه سال گذشته، با فردی که توسط اطلاعات آمریکا تحت نظارت بود یک تماس تلفنی داشت.
احمد حین این مکالمه جایی دور از پناهگاه بن لادن بود، ولی برای کمک به مقامات اطلاعاتی جهت ردیابی موقعیت احمد و نظارت بر وی کافی بود.
در اوت ۲۰۱۰، احمد ندانسته مقامات را به مجتمعی در شهر ابوت آباد در شمال شرقی پاکستان، که اللیبی در گذشته در آن زندگی کرده بود هدایت نمود…
مقامات اطلاعاتی سالیان از این خانه اطلاع داشته‌اند، ولی آنها همواره گمان می‌کردند بن لادن توسط محافظان شدیداً مسلحی احاطه شده است. هیچ‌کس در این مجتمع در آبوت آباد گشت نمی‌داد. در واقع، هیچ‌کس نه میآمد و نه می‌رفت. و هیچ خطوط تلفن یا اینترنتی به این مجتمع کشیده نشده بود.
سیا به‌زودی دریافت که بن لادن در دید عموم پنهان شده است، پناهگاهی که مخصوصاً برای عدم جلب توجه ساخته شده بود. ولی از آنجایی که بن لادن هیچ‌گاه سفر نمی‌کرد و هیچ‌کس نمی‌توانست بدون عبور از دو دروازه امنیتی وارد این مجتمع بشود، هیچ‌راهی برای مطمئن شدن وجود نداشت.
با وجود این عدم اطمینان، مقامات اطلاعاتی پی بردند که این می‌تواند بهترین فرصت تاکنون برای رسیدن به بن لادن باشد. آنها تصمیم گرفتند این ا طلاعات را با هیچ‌کس، از جمله متحدین قوی ضدتروریستی مانند انگلیس، کانادا و استرالیا، در میان نگذارند.
تا نیمه ماه فوریه، مقامات متقاعد شدند که یک ”هدف بسیار ارزشمند“ در این مجتمع مخفی شده است.
رئیس‌جمهور باراک اوباما خواهان اقدام بود. جان برنان، مشاور ارشد ضدتروریسم رئیس‌جمهور روز دوشنبه گفت، ”آنها مطمئن بودند و اطمینانشان رو به افزایش بود: این متفاوت است. این مورد اطلاعاتی متفاوت است. آن چه ما در این مجتمع می‌بینیم از هر آن‌چه قبل از این دیده ایم متفاوت است. “ …
این مجتمع در یک منطقه مسکونی در یک کشور دارای حق حاکمیت حضور داشت. اگر اوباما فرمان یک حمله هوایی را می‌داد و بن لادن در این مجتمع نمی‌بود، یک مشکل دیپلوماتیک بزرگ به‌وجود میآمد. حتی اگر اوباما درست هم می‌گفت، نابود کردن این مجتمع احتمالاً تأیید مرگ بن لادن یا جمع‌آوری مواد اطلاعاتی با ارزش از القاعده را تقریباً غیرممکن می‌ساخت…
اوباما ۲۵ عضو اعضای تیمهای نخبه تفنگداران ویژه نیروی دریایی را برای انجام یک حمله با دقت بسیار بالا انتخاب کرد. یک مقام آمریکایی گفت، قبل از طلوع آفتاب در صبح دوشنبه، دو هلیکوپتر جلال آباد در شرق افغانستان را ترک کردند. هلیکوپترها با استفاده از تکنولوژی پیشرفته با هدف گریز از سیستمهای رادار پاکستان، وارد حریم هوایی این کشور شدند.
هلیکوپترها در داخل مجتمع پایین آمدند و تفنگداران ویژه نیروی دریایی را پشت دیوارها پیاده کردند. هیچ تیری شلیک نشد، ولی مدت کوتاهی پس از رسیدن تیم به زمین، یکی از هلیکوپترها به دلایلی که دولت هنوز توضیح نداده از پهلو سقوط کرد…
در حالی که سیا و کاخ سفید - - احتمالاً از طریق ارتباط ماهواره‌یی یا دوربینهایی که تفنگداران ویژه نیروی دریایی حمل می‌کردند - - وضعیت را به‌طور زنده نظارت می‌کردند، این تیم به مجتمع یورش برد.
مقامات گفتند، به یمن نظارت پیچیده ماهواره‌یی، نیروهای آمریکایی می‌دانستند که آنها خانواده بن لادن را احتمالاً در طبقات دوم و سوم یکی از ساختمانهای این ملک یافت خواهند کرد.
تفنگداران ویژه نیروی دریایی ابتدا این ملک را امن کردند و سپس به سمت اتاقی که بن لادن در آن مخفی بود ادامه دادند. برنان گفت، به‌دنبال آن تیر و تیر کشی در گرفت.
مقامات گفتند که احمد و برادر وی کشته شدند. مقام دیگری گفت، سپس تفنگداران ویژه نیروی دریایی بن لادن را با گلوله‌یی که بالای چشم وی اصابت کرد و جمجمه وی را متلاشی نمود کشتند.
بنا‌به گفته یک مقام آمریکایی، یکی از سربازان با استفاده از رمز شناسایی بصری بن لادن گفت، ”جرانیمو“ (geronimo) حین ماموریت کشته شد.
مقامات ارشد دولت گفتند، جسد بن لادن بلافاصله شناسایی شد، ولی آمریکا هم‌چنین آزمایش دی.ان.ای انجام داد که او را با اطمینان تقریباً صد درصد شناسایی نمود…
یک مقام آمریکایی گفت، نیروهای آمریکا مجتمع را بررسی کردند و با اسناد، دیسک سختها و دی. وی. دیهایی که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد القاعده ارائه دهند پرواز کردند…
یک مقام ارشد دفاع گفت، جسد بن لادن به ناو هواپیمابر یو.اس.اس کارل وینسون در دریای عربی شمالی منتقل شد…

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر