۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

اعتراض دکتر ایاد علاوی به نوری مالکی به خاطرکشتار ساکنان اشرف

سه‌شنبه، ۲۰ اردی‌بهشت ۱۳۹۰ / ۱۰ می ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

ما باید با این مسئله حساس مطابق با شرف و پرستیژ و عزت مردم عراق رفتار کنیم و نه مطابق خواسته این یا آن طرف این حق نیست کما اینکه عادلانه هم نیست که آنها را به آن شیوه یی که رخ داد، به قتل برسانید.

رسانه های عراق نامه های متقابل بین دکترایاد علاوی رئیس العراقیه برنده انتخابات عراق و نوری مالکی را که به اجرانشدن توافقات سیاسی برای تشکیل دولت مشارکت ملی مربوط می شود و ازجمله اعتراض ایاد علاوی به رفتار برخورد مالکی با اشرف برخلاف مصالح و حاکمیت ملی عراق و به خواست این یا آن طرف دیگر راکه اشاره روشنی به اجرای خواست رژیم ایران است- دربرمی گیرد، منتشرکردند.
علاوی در نامه خود به مالکی در باره رفتار با مجاهدان اشرف می نویسد:« اما نامه من به شما در باره مجاهدین خلق ، در قلب اخلاق متمدنانه عراق و ارزشهای مترقی خلقمان و دین حنیفمان و عرف بین الملل که عراق بخشی از آن می باشد نهفته است. و آن نامه نصیحت جویانه یی است که فرصت جلوگیری از سوء و بدی برای عراق را فراهم می نماید....
به خاطر علاقمندی به عراق می گویم که حق نیست و عادلانه نیست که آنها را به آن ترتیبی که روی داد، به قتل رساند....ما باید که با این مسئله حساس مطابق با شرف و پرستیژ و عزت مردم عراق رفتار نمائیم ونه مطابق خواسته این یا آن طرف. و اگر سینه شما یارای شنیدن نصیحت و سخن حقی راکه متضمن منافع عراق و مردمش هست ندارد، این دیگر طبعا به خود شما برمیگردد».
تلویزیون الشرقیه درگزارش خود از این نامه ها خاطرنشان می کند که «ظاهرا نوشتن این نامه باعث فشار به المالکی نخست وزیر شده و تمرکز طرفین در نامه هایشان بر روی موضوع سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران بوده است.
علاوی ، نوری المالکی را به اسم خودش بدون صفت نخست وزیر یا حتی رئیس لیست دولت قانون مخاطب قرار می دهد و می گوید شما تمام حاکمیت و کشورنیستید بلکه بخشی از روند سیاسی هستید کما اینکه شما با شخص علاوی به عنوان یک شخص نیز طرف نیستید بلکه شما با یک جریان گسترده از مردم عراق طرف هستید»
الشرقیه می افزاید: علاوی نامه خود را اینگونه به پایان می برد” من از این بعد نامه نویسی به شما را متوقف خواهم کرد و به صدور بیانیه ها و بیان اظهارات با این تاکید بسنده می کنم که العراقیه از التزامات خود در اجرای کامل شراکت بدون کارشکنی و بدون تفسیرهایی بدور از روحیه آنچه در شراکت ملی بر سر آن توافق شد، کوتاه نخواهد آمد».


نامه ایاد علاوی به المالکی و اشاره به سازمان مجاهدین
۹ مه۲۰۱۱– ایاد علاوی رئیس لیست العراقیه به نامه ای که هفته گذشته نوری المالکی برای وی فرستاده بود پاسخ داد. علاوی در نامه خود تاکید کرد که از جمله افرادی نیست که مایل به نوشتن نامه برای کسانی که در حاکمیت هستند، باشد و این نامه را بعد از آن نوشته که المالکی در نامه خود گفته بود که این آخرین نامه ای است که برای وی می نویسد. طرفین علیرغم وجود سردی و تنش در روابطشان، نامه نگاری همدیگر عادت دارند و ظاهرا نوشتن این نامه باعث فشار به المالکی نخست وزیر شده است.تمرکز طرفین در نامه هایشان بر روی موضوع سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران بوده، بنحوی که نوری المالکی در نامه خود موضع مخالف لیست العراقیه با استفاده از خشونت علیه این سازمان که نوری المالکی معتقد است که طرفی است که علیه مردم عراق جنایت هایی مرتکب شده را مورد انتقاد قرار می دهد. علاوی به المالکی در این رابطه پاسخ می دهد و می گوید که این مسئله به روحیه مردم عراق و خلق و خو و مهمان نوازی آنهامربوط میشودو این سازمان وقتی خلع سلاح شد که وی نخست وزیر بود و اینکار بدون اخلال درمیزبانی از آنها صورت گرفت و در آن از تانک و زرهی برای سرکوب افرادی بیدفاع نیز استفاده نشد. طرفین همچنین در دو نامه خود بر روی موضوع موضع عربی در قبال حوادث عراق متمرکز بوده اند، بنحوی که المالکی علاوی را متهم می کند که کشورهای دیگر را در سفرهایش علیه عراق تحریک می کند و علاوی جواب می دهد که تمامی دیدارها و فعالیت های عربی و بین المللی وی در خدمت یک هدف و آن نیز خدمت به مردم عراق و بازگرداندن عراق به جایگاه واقعی اش و بنای روابط آشتی جویانه با جهان و بویژه با برادران عرب می باشد. در این دو نامه تبادل شده، بر روی موضوعی که به مشارکت و شراکت در دولت فعلی شناخته می شود و همچنین مسئله وزراتخانه های امنیتی متمرکز بوده است که نوری المالکی می گوید که بر اساس طائفی تقسیم شده و خود را محق می داند که کاندیداها را برای این مناصب انتخاب کند و حرف نهایی در این رابطه را در پذیرش و عدم پذیرش کاندیداها پارلمان بزند .
امری که علاوی آن را رد نموده و تاکید می کند که این مناصب باید در کادر شرکت سیاسی و انتخاب افراد ذیصلاح باشد که توان مقابله با تهدیدات امنیتی داشته باشند».

به گزارش رسانه های عراق، مالکی در نامه خود به علاوی درباره سازمان مجاهدین خلق ایران، نوشته است:
«نامه شما درباره سازمان تروریستی مجاهدین خلق نشان میدهد که در بین همه مسائل موضوع افرادی که دستشان به خون عراقیان آغشته است، برای شما مهمتر از توجه به حاکمیت عراق است. مالکی می افزاید: سابقه ندارد که هیچ کشوری در جهان حضور یک گروه تروریستی را به رسمیت بشناسد که مشکلات مختلفی با کشور همسایه ایجاد میکند....»
سخنگوی مجاهدین در اسلو در این خصوص گفت:
-توپ تو خالی حاکمیت عراق و غمزه شتری برای مشکلاتی که از بابت حضور مجاهدین ولی فقیه ارتجاع را در خود می پیچد، دیگر اثر ندارد! بخصوص که دژخیم در بی اطلاعی کامل از قوانین و کنوانسیون های بین المللی، به زبان اشهدش اقرار میکند که تا مغز استخوان در هوای حاکمیت ولایت فقیه در ایران و عراق است.
سخنگوی مجاهدین افزود: همچنان که در کنفرانس های بین المللی، همه حقوقدانان و شخصیت های سیاسی تأکید کرده اند مالکی باید محاکمه شود و بخاطر خونهایی که ریخته است در مقابل عدالت قرار بگیرد. هوارد دین رئیس دمکراتهای آمریکا، اخیراً مالکی را کشتارگر جمعی و شایان محاکمه در دادگاه جنایی بین المللی خواند. از این رو پسر خوانده ولی فقیه ارتجاع میتواند مطمئن باشد، همچنانکه جامعه بین المللی از جمله کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد در درخواست خود برای تحقیقات جامع و شفاف و مستقل تأکید کرده اند، مجاهدین و مردم ایران، تا سپرده شدن او به عدالت دست بردار نخواهند بود.

خبرگزاری ملی عراق (نینا) روز۹مه (۱۹ اردیبهشت) گزارش داد:«خانم عتاب الدوری نماینده پارلمان از لیست العراقیه اعلام کرد طی چند روز آینده شاید شاهد خروج العراقیه از ترکیب دولت فعلی باشیم.
الدوری در گفتگو با نینا گفت:“العراقیه تصمیمات مهمی برای مردم عراق دارد که قبل و یا بعد از خروج از دولت اعلام خواهد کرد ”.
الدوری افزود “ اتهامات بعضی‌ها مبنی بر این‌که ائتلاف العراقیه متحد نیست اشتباه است چرا که نظر و تصمیم ما یکی است و جلسات ما نوبه ای است و نه آنطور که دیگران می‌گویند پراکنده، و به هرمیزان که فشار ها علیه ما افزایش یافت قدرت و همبستگی ما اضافه شد ”.
عتاب الدوری گفت:“ همه مردم عراق در العراقیه نماینده دارند، و ما به‌طور اتفاقی به قدرت نرسیدیم بلکه از طریق صندوق های رأی که ما را به لیست اول در انتخابات تبدیل کرد وارد پارلمان شدیم ”.
در رابطه با وزارتخانه‌های امنیتی الدوری گفت:“ نخست‌وزیر نوری المالکی نمی‌تواند کاندیداهای وزارتخانه‌های امنیتی را تحمیل نماید، و اگر برای این کار تلاش کند لیست العراقیه به هیچ کاندیدی رأی نخواهد داد، وی تأکید کرد که منصب وزیر دفاع منحصراً جزء استحقاقات انتخاباتی العراقیه است ”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر