۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

منبع خبر سایت همبستگی.

PostHeaderIcon مجله نیوزویک: تظاهرکنندگان فریاد می زدند، «اوباما، اوباما یا با اونها یا با ما... آنها از وجهالمصالحه شدن حقوق بشر در معامله هستهیی نگران هستند

مجموعه خبري - رسانه ها
چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۸۸ | ۱۱ نوامبر ۲۰۰۹
AddThis Social Bookmark Button

مجله نیوزویک آمریکا (۱۵آبان۸۸)طی گزارشی در باره خیزش مردم ایران در ۱۳آبان با اشاره به این که تظاهرکنندگان فریاد می زدند، «اوباما، اوباما یا با اونها یا با ما؟». نوشت: آنها از وجهالمصالحه شدن حقوق بشر در معامله هستهیی نگران هستند.
نیوزویک در پاسخ به این سؤال که چرا تظاهرکنندگان این شعار را سر می دهند؟ نوشت: آنها از عدم شفافیت دولت اوباما خشمگین هستند در حالی که مذاکرات دشوار با قدرتهای غربی بر سر برنامه هستهیی ایران با تلوتلو پیش می رود، تظاهرکنندگان بیم دارند که موضوع حقوق بشر در ایران تبدیل به وجهالمصالحه بین آنها شود. به عبارت دیگر، مخالفان بیم دارند در معامله جلب رضایت هستهیی رژیم ایران، فروخته شوند.
اگر غرب به ویژه آمریکا از نقض حقوق بشر برای کسب امتیاز پیرامون برنامه هستهیی استفاده نکند، نتیجهاش دادن دست باز به تهران جهت معامله بر سر مخالفان می باشد.

همچنین روزنامه واشینگتن تایمز (۱۶آبان۸۸) با عنوان ”درس ناآموخته اوباما“، طی مقاله یی به قلم اولیور نورث، از مجریان تلویزیون فاکس نیوز نوشت: سی سال قبل، گروهی از دانشجویان ایرانی که فریاد می زدند مرگ بر آمریکا به سفارت آمریکا در تهران یورش بردند، نزدیک به ۱۰۰ نفر را گروگان گرفتند که در میان آنها ۶۵ آمریکایی وجود داشت. برای مردم آمریکا این یک آشنایی اولیه نسبت به اسلام ستیزه گر بود. برای پرزیدنت کارتر، که تعامل با رژیم رادیکال که جایگزین محمد رضا شاه پهلوی شده بود را در نظر داشت، این یک فاجعه بود. اما اکنون بنظر می رسد دولت اوباما درسهای این رسوایی را فراموش کرده است. … وقتیکه صدها دانشجو با شعارهای مرگ بر آمریکا در۱۵ماه فوریه همان سال به سفارت آمریکا ریخته بودند و بطور موقت آنجا را اشغال کرده بودند، دولت کارتر یک یادداشت اعتراض آمیز تسلیم نمود و به فقدان حفاظت توسط مقامات ایرانی اعتراض کرد. در هشت ماه بعد با وجود اظهار نظرهای گوشخراش فزاینده توسط خمینی و مقامات جمهوری اسلامی جدیدش، آقای کارتر و دستیارانش پیشنهادات برای تعامل با این رژیم در تهران را تکرار می کردند. . . در اول نوامبر ۱۹۷۹، زبیگنیو برژینسکی در الجزیره با مهدی بازرگان نخست وزیر آیت الله دیدار کرد. سه روز بعد، دانشجویان مجددا به داخل سفارت آمریکا یورش بردند. اینبار آنها باقی ماندند. …
در ادامه مقاله مندرج در واشینگتن تایمز آمده است: اگرچه در ۲۰ ژوئن ۱۹۸۱ فقط چند ساعت قبل از مراسم تحلیف رونالد ریگان، گروگانها آزاد شدند ولی موج ترور تهران متوقف نشد. در طی سال ۱۹۸۲، سپاه پاسداران رژیم ایران، یک نیروی نیابتی در لبنان به نام حزب الله را بوجود آورد. در طی ۵ سال بعد، تروریستهای حزب الله که توسط تهران مسلح شده آموزش دیده و تامین مالی شده بودند، هواپیماربایی، آدم ربایی و بمبگذاری کردند و بیش از هر سازمان تروریستی دیگری در کره ارض تا حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکایی کشتند.
طی سه دهه، از هنگام تسخیر سفارت آمریکا در تهران، لفاظیهای ”رژیم ایران تغییری نکرده است. حرفها و اظهار نظرهای رسمی خامنهای و بیانات احمدی نژاد منعکس کننده همان حرفهای خمینی در ۳۰ سال قبل است. اقدامات آنها نیز عوض نشده است.
آقای اوباما و مشاورینش، مانند دولت کارتر ظاهرا مطمئن هستند که تعامل با رژیم ایران به گونهیی مسائل را عوض خواهد کرد. بعد از ۳۰ سال آنها هنوز این را درس را فرا نگرفته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر