۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

منبع خبر سایت همبستگی.

PostHeaderIcon بیانیه عفو بین الملل در محکومیت سرکوب معترضین بدست نیروهای امنیتی رژیم ایران

مجموعه خبري - حقوق بشر
دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۸۸ | ۰۹ نوامبر ۲۰۰۹
AddThis Social Bookmark Button

بیانیه عفو بین الملل در محکومیت سرکوب معترضین بدست نیروهای امنیتی رژیم ایران
عفو بین الملل استفاده از زور توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران که بسیاری از تظاهرکنندگان روز چهارشنبه را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بازداشت کردند، محکوم کرده است.
نیروهای امنیتی ـ از جمله شبهنظامیان بسیج ـ از باطون و گاز اشک آور استفاده کردند تا مخالفان را که برخی از آنها سنگ پرتاپ می کردند، متفرق کنند.
مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، اعلام کرد: براساس تجربه شورشهای تابستان و نگرانیهای درازمدت ما درباره شکنجه در ایران، آنهاییکه بازداشت شده اند، در خطر شکنجه و بدرفتاریهای دیگر قرار دارند.

بستگان آنها باید بلافاصله از مکان آنها مطلع شوند و بازداشت شدهها باید از تمام رسیدگیهای پزشکی و دسترسی به وکیل مدافع مورد انتخاب خودشان برخوردار شوند.
عفو بینالملل موارد مشخص دستگیری و ضرب و شتم توسط نیروهای سرکوبگر رژیم ایران را برشمرده و پس از ذکر اظهارات شهود عینی درمورد اِعمال خشونت توسط نیروهای سرکوبگر، برموارد زیر تأکید می کند:
ـ مقامات رژیم ایران باید بگذارند تظاهرات مسالمت آمیز- ازجمله تظاهرات علیه نتیجه انتخابات ـ برگزار شود و نیروهای بسیج را از خیابانها جمع کنند.
ـ تظاهرات باید توسط پلیسهایی که به درستی آمورزش دیده باشد و به حقوق بشر متلزم باشند کنترل شود، نه توسط بدکاران قلدر و زورگو.
ـ تمامی گزارشهای ضرب و جرح، شکنجه و دیگر موارد نقض حقوق بشر باید آزادانه و به طور مستقل مورد تحقیق قرار گیرند و عاملان آن باید به دست عدالت سپرده شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر