۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

آمریکا در سیاست هسته ای جدید به ایران و کره شمالی هشدار می دهد

سه‌شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ / ۰۶ آوریل ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

روز سه شنبه دولت آمریکا سیاست هسته ای جدید خود را اعلام کرد. بر اساس این سیاست آمریکا از تسلیحات هسته ای علیه کشورهایی که فاقد این سلاح هستند استفاده نخواهد کرد.

روزنامه لس آنجلس تایمز ۶ آوریل ۲۰۱۰ (۱۷فروردین ۱۳۸۹)؛ روز سه شنبه دولت آمریکا سیاست هسته ای جدید خود را اعلام کرد. بر اساس این سیاست آمریکا از تسلیحات هسته ای علیه کشورهایی که فاقد این سلاح هستند استفاده نخواهد کرد. در حالی که به کشورهای دیگر و تروریستها هشدار می دهد که با گسترش تسلیحاتی به شدت مقابله خواهد شد.

سیاست جدید که در یک سند تحت عنوان «بررسی موضع هسته ای» بیان شده است یک ضرورت از سوی کنگره است، اما از آنجاییکه اوباما جهان بدون سلاح هسته ای را هدف سیاست خارجی خود قرار داده است به آن توجه زیادی شده است.

وزیر خارجه کلینتون در یک کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه همرا با وزرای انرژی و دفاع گفت «این بررسی که امروز منتشر می شود یک تحول در تغییر نیروهای هسته ای ما در روش برخورد با موضوعات هسته ای را نمایندگی می کند».

کلینتون گفت: «ما اولویت هایمان را در منع گسترش هسته ای و تروریسم هسته ای بررسی مجدد می کنیم و ما نقش و تعداد تسلیحاتمان را کاهش می دهیم در حالیکه یک باز دارنده تضمین شده و مؤثر برای حفاظت از کشورمان و متحدینمان و شرکایمان را حفظ می کنیم.» ...
برای اولین بار ایالات متحده گفت از تسلیحات هسته ای علیه هیچ کشور غیر هسته ای استفاده نخواهد کرد. این با سیاست گذشته مبنی بر اینکه تحت شرایطی استفاده آن اجازه داده می شد متفاوت است. اما این تعهد با هشداری به کشورهایی همراه بود که کشورها باید از پیمان منع گسترش تبعیت کنند و دنبال تسلیحات برای خودشان نباشند.

به نوشته لس آنجلس تایمز, این سیاست چماق و حلوا برای مقابله با کشورهایی مانند ایران و کره شمالی و جاه طلبی های آنان طراحی شده است.

ایالات متحده در پی تحریمهای قویتر علیه ایران است تا آن کشور را از تولید تسلیحات هسته ای باز دارد.
رابرت گیتس در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این بررسی یک پیام قوی برای ایران و کره شمالی دارد».

او گفت «ما اساسا کشورهایی مانند ایران و کره شمالی را از این جدا می کنیم. آنها پیمان ان پی تی را اجرا نمی کنند و اساسا در رابطه با کشورهایی در آن دسته بندی و هر بازیگر غیر کشوری که ممکن است سلاح اتمی به دست آورد تمامی گزینه ها روی میز است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر