۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

واشینگتن تایمز: صدای آمریکا, صدای ملایان

جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۶ آوریل ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

روزنامه واشنگتن تایمز در سر مقاله ۱۴ آوریل خود صدای آمریکا را به صدای جمهوری اسلامی ایران تشبیه کرده و نوشته است، انتخاب برنامه های تازه، نشان دهنده کرنش این رادیو در برابر مخالفین جنبش دموکراسی در ایران، و پشتیبانی از پیروان فعال رژیم آخوندی در ایران می باشد. سرمقاله واشینگتن تایمز - صدای آمریکا به صدای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. انتخابِ برنامه‌هایی که اخیراً پخش شده حاکی از یک جانبداریِ خزنده در جهت مخالفان جنبش حامی دموکراسی و حامیان عملی رژیم بوده است. این مرضی است که هیأت صدای آمریکا و هدف دیپلوماسی عمومی ایالات متحده به آن دچار شده است.
در ۱۷ مارس ترِنت فرانکس سناتور جمهوریخواه از آریزونا طی نامه‌یی به پرزیدنت اوباما که توسط ۶۹ عضو کنگره به امضا رسیده بود از کاخ‌سفید تقاضا کرد که سؤمدیریت و جانبدارانه بودنِ برنامه‌ها در بخش فارسی صدای آمریکا را مورد تحقیق قرار دهد
قانونگذاران نسبت به فقدان ظاهری عنصر نظارت بر مدیریت و پرسنل و مأموریت و محتوای برنامه‌های بخش فارسی صدای آمریکا ابراز نگرانی کردند. در این نامه آمده است که این وسیله خدمات دهی، ممکن است به تلاش و زحمتِ کسانی که برای حقوق بشر فعالیت می‌کنند نه تنها کمکی نکرده بلکه به آن آسیب هم رسانده باشد.
دو نمونه که گویایِ این جانبدارانه بودن برنامه‌های صداین آمریکا بوده‌اند؛ پخش دو برنامه از صدای آمریکا با تنظیمی جانبدارانه نسبت به پیامهایِ حامی رژیم بوده است.
در ۲۹ مارس، بخش فارسی صدای آمریکا با هوشنگ امیراحمدی مصاحبه کرد. وی یک فعال ضد تحریم است که تحت عنوان ”شبه لابیِ ایران در آمریکا” و با نام گروههای ایرانی حامی دموکراسی، عمل می‌کند.
آقای امیراحمدی این نقطه نظر را عنوان کرد که؛ موضع جنگجویانه ایران و برنامه اتمی آن محصول طبیعی وضعیتی است که با موشکها و بمبهای آمریکا در محاصره قرارگرفته است.
وی نتیجه می‌گیرد که بنابراین تنها راهِ پیش رفت, توسط خود آمریکا باید حاصل شود یعنی سیاستهای خود را در جهت ایران نرمتر کند.
در اول آوریل صدای آمریکا زمانی برای پخش سخنان تریتا پارسی(Trita Parsi ) اختصاص داد که رئیس نیاک(NIAC) یا شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا می‌باشد و میلیونها دلار از سرمایه‌های فدرال آمریکا را برای ترویج دموکراسی در ایران دریافت کرده است.
آقای پارسی نظرات مختلف و عجیبی را عنوان کرده است مانند اینکه؛ اسراییل ترجیح می‌دهد پرزیدنت محمود احمدی‌نژادِ تندرو سر کار باشد و می‌گوید ” اعضای دولتِ اوباما آگاهند که تحریمها علیه ایران جواب ندارد اما آنها تنها به‌عنوان یک موضع معامله و چانه‌زنی، [بر تحریمها پای می‌فشارند] و عجیب‌تر اینکه باوجودی که ایران در ایجاد یک دموکراسی موفق شده، ولی باز آمریکا تحریمها را به قوت خودش باقی نگه‌داشته است”.
صدای آمریکا با آقای پارسی رفتاری امتیازآمیز ارائه کرد و تماس گیرندگان را در زمانی که او صحبت می‌کرد مانع شد, و این در حالی بود که او هم با این برنامه تماس گرفته بود و علاوه براین؛ کسانی که می‌خواستند راجع به سخنان او صحبت کنند سریعاً تماسشان قطع شد.
آقای پارسی [کسی است که ] سوژه تحقیقِ زیرکمیته‌ی مدیریت مالیِ فدرال سنا بوده است که فاش ساخته بود که عمده سرمایه فدرال که توسط نیاک دریافت شده؛ هزینه آنچه هدف از اختصاص این بودجه بوده، نشده است و هم‌چنین فاش گردید که تریتا پارسی در یک پوش سازمانِ غیردولتی ولی تحت کنترل رژیم [ ایران] نیز کار می‌کرده است.
این مورد و سایر تحولات است که در میان ایرانیانِ حامی دموکراسی که پای اینترنت هستند این همهمه را ایجاد کرده که؛ صدای آمریکا به شعبه‌یی برای صدای ملاها تبدیل شده است.
مشکل این است که مردم ایران ممکنست حتی این پیامها را نتوانند بشنوند چرا که تهران بطور نرمال برنامه‌های صدای آمریکا را زیر پارازیت می‌برد. صدای آمریکا اخیراً پیشنویسی را علیه انداختنِ پارازیت تهیه کرد که لحن تندی داشت
اما همین نیاک مداخله کرد تا طی تلاشی، مانع این اعتراض گردد یا آن را با رقیق‌تر کردنِ لحن آن، به شکست بکشاند.
جان کایل(Jon Kyl ) سناتورهای جمهوریخواه از آریزونا و تام کابرن از اوکلاهما و سام براونبک از کانزاس نامه‌یی[در اعتراض] به جفری تریمبل مدیر اجرایی هیأت مسئولین این رسانه ارسال کردند.
در ۹ مارس اشاره شد که مداخله کاخ سفید در این ماجرا، نقض جدیِ قانون و سیاست و سنت مربوط به استقلال روزنامه‌نگاریِ هیأت مسئولان این رسانه که با سرمایه مالیات دهندگان پابرجاست، می‌باشد. این وقایع احتمالاً زمانی که جلسه استماع در کمیته روابط خارجیِ سنا بر سر معرفی اعضای جدیدِ هیأت مسئولان صدای آمریکا برگزار شود، در شمار سوژه‌های داغ خواهند بود.
در این اثنی اگر صدای آمریکا به ایرانیها که برای آزادی مبارزه می‌کنند می‌گوید مقاومت، بیهوده است همان بهتر که تهران مستمراً روی آن پارازیت بیندازد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر