۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

وفيق السامرايى: «از لگدهاى قاطر در حال مرگ بترسيد»
ژنرال وفيق السامرايي
ژنرال وفيق السامرايي
وفيق السامرايى، مشاور سابق رئيسجمهور عراق، طى مقالهيى كه در روزنامه الشرق الاوسط به چاپ رسيد، نورى مالكى را به شدت مورد حمله قرار داد و با ذكر اين ضرب المثل عراقى كه «از لگدهاى قاطر در حال مرگ بترسيد»، نسبت به اَعمال غيرمنتظرهيى كه ممكن است مالكى بهخاطر شكست در انتخابات به آن دست بزند، هشدار داد.

وفيق السامرايى تهديدات مالكى كه گفته بود در صورتى كه خواستههايش اجرا نشود ناآرامى ايجاد خواهد شد، را به باد حمله گرفت و با اشاره به وى نوشت: آنها بهتر از هر كسى مىدانند كه اين تهديدكردنها لگد زدنهاى شكست خوردگان است كه البته بايد نسبت به آن هشيار و حواس جمع بود.

وفيق السامرايى، آن‌گاه به ترد مالكى توسط متحدين سابقش اشاره كرد و نوشت:
ساعتهايى قبل از صدور نتايج انتخابات، مقتدا صدر انتقاد گزندهيى از مالكى كرد كه بيانگر نفرت از تك روى وى در حاكميت و پشت كردن او به دموكراسى است. مقتدا صدر همچنين مالكى را از تهديد به تروريسم سياسى و دولتى پرهيز داد و از وى خواهان كشيده نشدن به سمت تمايلات و خوى سلطه طلبى گرديد. عمار حكيم نيز انتقادات واضحى به مالكى كرد. نمىتوان اين موضعگيريها را به تصفيه حسابهاى سابق تفسير كرد بلكه بايد آنها را ناشى از درك خطر برنامه و راه مالكى بر روى آينده عراق دانست.

مشاور سابق رئيسجمهور عراق، افزود: مناطقى در بغداد و شمال و غرب آن نيز مواضع تاريخى در رد مطلق خط مالكى از خود نشان دادند و به اين ترتيب، بهصورت عملى و تئوريك و محاسبهيى، ادعاى ملى بودن را از وى گرفتند، لذا لازم است كه كليه فراكسيونها بدانند كه نخست وزيرى مجدد مالكى هيچ مشروعيتى ندارد و همان دوره نخست وزيرى وى نيز ناشى از شرايط ويژه و خاص بوده است.
وفيق السامرايى، با اشاره به نتايج انتخابات عراق و استقبال گسترده مردم اعم از شيعه و سنى از ليست العراقيه، نوشت: اين بيانگر نوعى يكپارچگى ملى برجسته است.
وى خواهان ائتلاف كردستان و العراقيه شد و نوشت در اين صورت به حكومتى ملى دست پيدا خواهيم كرد كه عراق را به سمت ساحل امن هدايت خواهد كرد و صحبتهاى عقب مانده با نامهاى فرقهگرايى به پايان خواهد رسيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر