۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

جنايات نيروهاى مالكى عليه ساكنان اشرف، در گزارش رسمى مجمع عمومى و شوراى حقوقبشر به ثبت رسيد
حمله جنايتكارانه به ساكنان بي دفاع اشرف در 6 و7 مرداد 88 توسط  نيروهاي تحت امر مالكي
حمله جنايتكارانه به ساكنان بي دفاع اشرف در 6 و7 مرداد 88 توسط نيروهاي تحت امر مالكي
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
در يك گزارش رسمى كه به مجمع عمومى و شوراى حقوقبشر مللمتحد ارائه شد، 5 مقام رسمى مللمتحد شامل:
- گزارشگر ويژه حق برخوردارى همگانى از بالاترين استاندارد سلامت جسمى و روحى ملل متحد،
- رئيس گروه كار بازداشتهاى خودسرانه ملل متحد،
- گزارشگر ويژه اعدامهاى فراقضايى، فورى يا خودسرانه ملل متحد،
-گزارشگر ويژه ارتقا و حفاظت از حق آزادى عقيده و بيان مللمتحد و
- گزارشگر ويژه در مورد شكنجه و ساير مجازاتهاى بىرحمانه، ضدانسانى يا رفتار تحقير آميز مللمتحد، جنايات رژيم ضدبشرى آخوندى و نيروهاى عراقى عليه مجاهدان اشرف در روزهاى ششم وهفتم مرداد 1388 را به ثبت رساندند.

اين سند رسمى بينالمللى كه بهمناسبت چهاردمين اجلاس شوراى حقوقبشر مللمتحد در ژنو منتشر شده است، حملات جنايتكارانه نيروهاى نورى مالكى با همدستى نيروى تروريستى قدس به اشرف و به ويژه گروگانگيرى و شكنجه 36مجاهد اشرفى را كه از مصاديق بارز جنايت عليه بشريت است را طى 16ماده جداگانه ثبت كرده است.

گزارشگر حق برخوردارى همگانى از بالاترين استاندارد سلامت جسمى و روحى ملل متحد، در گزارش خود، دولت نورى مالكى را بهخاطر بىپاسخ گذاشتن سوالات مشترك 4 گزارشگر ويژه مللمتحد و رئيس گروه كار بازداشتهاى خودسرانه مورد انتقاد قرار داده است. 5 مقام مللمتحد طى سه نامه از جمله كشتار ساكنان اشرف توسط نيروهاى عراقى، ممانعت از مداواى مجروحان كه باعث بالا رفتن شمار شهدا شده است، شليك به آمبولانس ساكنان به هنگام حمل مجروحان، نگهدارى غيرقانونى و بدرفتارى و شكنجه و آزار 36 گروگان و ممانعت از آزادى آنها به‌رغم احكام صريح قاضى، مورد اعتراض قرار دادهاند.


سازمان ملل متحد
مجمع عمومى
19 مه 2010
شوراى حقوقبشر: چهاردهمين اجلاس
گزارش گزارشگر ويژه حق برخوردارى همگانى از بالاترين استاندارد سلامت جسمى و روحى ملل متحد
اناند گروور (Anand Grover)


146 - در 7 اوت 2009 گزارشگر ويژه حق برخوردارى همگانى از بالاترين استاندارد سلامت جسمى و روحى ملل متحد، همراه با رئيس گروه كار بازداشت خودسرانه ملل متحد، گزارشگر ويژه ارتقا و حفاظت از حق آزادى عقيده و بيان و گزارشگر ويژه در مورد شكنجه و ساير مجازاتهاى بىرحمانه، ضدانسانى يا رفتار تحقير آميز مللمتحد، يك درخواست مشترك سريع به دولت عراق در مورد 36تن از ساكنان اشرف ارسال كردند.
در هنگام ارسال اين درخواست، تمامى آنها در ايستگاه پليس خالص در استان ديالى نگهدارى مىشدند.

147- بر اساس گزارش 28 ژوييه 2009، پليس 36تن از ساكنان كمپ اشرف را، هنگامى كه به تاسيس يك ايستگاه پليس در اين كمپ اعتراض كردند، دستگير كرد.
حداقل 32تن از آنان به ايستگاه پليس در خالص منتقل شدند، جائى كه آنها براساس گزارشات توسط پليس، با استفاده از باتونهاى چوبى و كابلهاى آهنى از قسمت سر و سينه و دستان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند كه در نتيجه آن، هفت نفر به‌طور جدى مجروح شدند (شكستگى بازو، ساعد، دستان، انگشتان و شكستگى در پشت و استخوان سر).
آنها قبلا به پادگان گردان عراقى در بيرون اشرف منتقل شده و در سلولى به مساحت 12 متر مربع قرار داده شده بودند.

148 - در خلال انتقال، يكى از اين مردان به نام ابراهيم ملايى اقدام به وارد شدن به عقب وانت بار كرد كه گفته مىشود توسط يك افسر از نيروى ويژه عقرب مورد اصابت از ناحيه سر قرار گرفت. در نتيجه، او متحمل جراحت سر گرديد و نياز ضرورى به مداواى پزشكى دارد. رويهم رفته دكترها مشخص كردهاند كه حداقل 7نفر نياز به بسترى شدن در بيمارستان دارند، اما آنها بدون رسيدگى پزشكى قابل قبولى باقى ماندند.

149- گزارشگر ويژه كميسيون متاسف است كه در زمان پايان رساندن اين گزارش، دولت عراق هيچ پاسخى به اين مكاتبه او نداده است.

150 - در اول اكتبر 2009، گزارشگر ويژه حق برخوردارى از بالاترين استاندارد سلامت جسمى و روحى، به همراه گزارشگر ويژه اعدامهاى فراقضايى، فورى يا خودسرانه و همچنين گزارشگر ويژه در مورد شكنجه و ساير مجازاتهاى بىرحمانه، ضدانسانى يا رفتار تحقير آميز ملل متحد، يك درخواست مشترك سريع به دولت عراق فرستادند و خواهان توجه به اطلاعات دريافتى در خصوص استفاده از قهرشديد توسط نيروى امنيتى عراق طى عمليات 28 و 29 ژوئيه در كمپ اشرف شدندكه منجر به مرگ 11تن از ساكنان كمپ اشرف و مجروح شدن بيش از 200تن گرديد.

151 - بر اساس اطلاعات دريافتى، در روز 28 و 29 ژوئيه، صدها سرباز ارتش عراق و افسران پليس دست به يك عمليات در كمپ اشرف با هدف ايجاد يك ايستگاه پليس در داخل اين كمپ زدند. از خودروهاى هاموى و بلدوزرها براى تخريب حصارها و ديوارها دور تا دور اين كمپ استفاده شد. گزارش شده است كه نيروهاى مسلح عراقى هم‌چنين بدون ملاحظه خودروها را با سرعت بالا به داخل جمعيت مىراندند كه تعدادى از اين اشخاص را زير گرفتند. وقتى نيروهاى امنيتى عراق تلاش كردند داخل كمپ شوند، آنها با صدها ساكن بدون سلاح درگير شدند كه يك زنجير انسانى تشكيل داده بودند. متعاقبا آنها با ساكنان اين كمپ در داخل كمپ درگير شدند. نيروهاى امنيتى عراق از ابزار متفاوتى براى پراكنده كردن جمعيت استفاه مىكردند، از جمله ماشين آبپاش، باطون، باطون ميخ دار، ميلههاى فلزى، چماق، زنجير، داس، تبر، گاز اشگ آور و نارنجك صوتى گزارش شده است كه نيروهاى امنيتى عراق هم‌چنين از سلاح گرم عليه ساكنين كمپ استفاده كردند و به شليك هدفدار دست زدند.

اين عمليات منجر به مرگ 11تن از ساكنان كمپ اشرف شد كه 6تن از آنان بر اثر شليك گلوله كشته شدند. صدها تن نيز مجروح شدند كه تعدادى از آنها جراحات سنگين برداشتند. زخم 23تن ازمجروحين ناشى از شليك گلوله بود و 25تن بهخاطر اصابت خودروها به آنها يا بر اثر رد شدن خودروها از روى آنها، مجروح شدند.
گزارش شده است كه تعدادى از كشتهها عمدا به قتل رسيدند، و توسط يك گلوله بهسر يا سينه مورد اصابت قرار گرفتند.

153 - اين نيروهاى امنيتى از ورود دكترها به كمپ اشرف طى اين عمليات و براى چند روز بعد از آن جلوگيرى كردند.
نيروهاى چند مليتى اجازه يافتند فقط در روز سوم زخميها را تخليه كنند. آمبولانس كمپ اشرف كه با دكترهاى حاضر در اين كمپ تلاش مىكردند ساكنين مجروح را به بيمارستان كمپ اشرف برسانند، طى اين حمله چندين بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت. گزارش شده است كه فقدان به موقع دسترسى به رسيدگى پزشكى ممكن است موجب مرگ تعدادى از 11 ساكن اين كمپ شده باشد.

154- علاوه بر اين، نيروهاى مسلح عراقى، ظاهرا تعداد زيادى از كالاهايى كه متعلق به ساكنان بود، از جمله ژنراتورها، پنكهها، ميزها، صندليها و ماشين ها را با خود بردند.
155-حدود 800 تا 1000تن از اعضاى نيروهاى امنيتى عراق در اين عمليات شركت كردند. گزارشها حاكى از آن است كه نيروهاى عراقى از واحدهاى مختلفى بودند، از جمله، از واحدهاى ارتشى مستقر در اطراف كمپ اشرف و از بغداد، واحدهاى پليس از استان ديالى، و نيروهاى ويژه ارتش عراق.

156- گزارشگر ويژه كميسيون، اظهار تاسف مىكند كه در زمان به پايان رساندن اين گزارش، دولت عراق، هيچ پاسخى به مكاتبه او نداده است.

157- در اول اكتبر 2009، گزارشگر ويژه گزارشگر ويژه حق برخوردارى همگانى از بالاترين استاندارد سلامت جسمى و روحى، به همراه رئيس گروه كار بازداشتهاى خودسرانه، گزارشگر ويژه ارتقا و حفاظت از حق آزادى عقيده و بيان، و گزارشگر ويژه ملل متحود مورد شكنجه و ساير مجازاتهاى بىرحمانه، ضدانسانى يا رفتار تحقير آميز، يك درخواست فورى الحاقى به دولت عراق فرستادند. اين درخواست، در ارتباط با اشخاصى بود كه بهرغم صدور دستور آزادى آنها توسط قاضى تحقيق دادگاه استان ديالى، به‌طور مستمر در يك ايستگاه پليس در شهرك خالص… نگاه داشته شدند.
قاضى مزبور در 16سپتامبر 2009، حكم قبلى خود در 24 اوت 2009، مبنى بر فرمان آزادى اين افراد را، بدليل اينكه هيچ اتهامى به آنها وارد نبود، مورد تاييد قرار داد.

158- گزارشها حاكى از آن است كه دادستان، كه از اولين حكم قاضى تحقيق، فرجام خواهى كرده بود، هيچ اعتراضى به آزادى آنها، درفقدان اتهام يا قرار مجرميت، نداشته است. اما بدلايل نامشخصى، مقامات پليس محلى در شهرك خالص، كماكان از آزادى اين زندانيان خوددارى كردند. مقامات پليس، براى اينكه اين اشخاص را هم‌چنان در بازداشت نگاه داشت، مجوز قانونى يا دليلى ارائه ندادهاند.

مواد شماره 159، 160، 161، 162، ضمن ابراز نگرانى درباره توطئه بازگرداندن اجبارى گروگانها به ايران، اسامى و مشخصات 36مجاهد اشرفى را ذكركرده و همچنين تصريح مىكند كه بيشتر اين اشخاص در وضعيت سلامتى بدى مىباشند و از رسيدگيهاى كافى درمانى به آنها دريغ شده است.

گزارشگر ويژه مللمتحد درماده 162اظهار تاسف مىكند كه در زمان به پايان رساندن اين گزارش، دولت نورى مالكى، هيچ پاسخى به مكاتبه او نداده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر