۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

سخنگوی کاخ سفید: تلاش برای تحریمهای بیشتر رژیم ایران متوقف نخواهد شد

سه‌شنبه، ۲۸ اردی‌بهشت ۱۳۸۹ / ۱۸ می ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که به رغم توافق هسته ای تهران, تلاش های جاری برای تحریم بیشتر ایران بر سر برنامۀ هسته ای رژیم ایران، متوقف نخواهد شد. رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید می گوید «خبر توافق جدید هسته ای تغییری در گام هایی که ما برای مسئول شناختن ایران در قبال تعهداتش برمیداریم ایجاد نخواهد کرد. از جمله تحریم رژیم ایران». آقای گیبز پیشتر در این روز با انتشار بیانیه ای در مورد توافق هسته ای جدید ایران ابراز نگرانی شدید کرده بود.




به گزارش سایت صدای آمریکا, روسیه از دیگر اعضاء شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد توافق هسته ای اخیر ایران ابراز تردید کرد. دمیتری مدودف در کنفرانس خبری در اوکراین اعلام کرد در حال مطالعه توافق صورت گرفته است. با این حال رییس جمهوری روسیه افزود سوال هایی موجود است: آیا میزان تبادل هسته ای کافی است؟ آیا تمام اعضای جامعه بین المللی راضی خواهند بود. وی ادامه داد احتمالاً به مذاکره و همکاری بیشتر تمام طرف ها نیاز است.

اشتون: استراتژی وقت کشی
اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد موضع خویش را در مورد برنامه ی هسته ای ایران تغییری نداده است. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید توافق جدید ممکن است تنها یک استراتژی برای وقت کشی باشد. خانم اشتون افزود باید دید برداشت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد این توافق چیست.

وزارت خارجه فرانسه: شورای امنیت گول نمی خورد
مقام های بریتانیا و فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کردند توافق صورت گرفته به تمام نگرانی های موجود در مورد برنامۀ هسته ای ایران پاسخ نمی دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت کشورهای عضو شورای امنیت نمی توانند، به گفتۀ وی، خود را گول زده و فکر کنند که این توافق تمام نگرانیهای موجود را حل می کند.

به گفتۀ مقام فرانسوی موضوع اصلی ادامه فعالیت های غنی سازی ایران و سؤال های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامۀ هسته ای ایران است. «الستر برت» از مقام های وزیر امور خارجۀ بریتانیا نیز تأکید کرد تلاش های برای تحریم ایران باید تا زمانی که تهران به جامعه جهانی نشان دهد فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است، ادامه پیدا کند.

توافق ابهام آمیز
ایران، ترکیه و برزیل روز دوشنبه اعلام کردند برای مبادلۀ هسته ای به توافق دست یافته اند. مقام های این کشورها جزئیات چندانی را از این توافق فاش نساختند و تنها اعلام کردند که مبادلۀ هسته ای ممکن است در یک ماه آینده آغاز شود، و این مبادله در ترکیه و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژِی اتمی صورت خواهد گرفت. منوچهر متکی وزیر امور خارجۀ ایران اعلام کرد که طی یک هفته آینده اطلاعات مربوط به این توافق به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد.

تصویر باطل از پیشرفت
در همین حال روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای توافق هسته ای جدید ایران را «تصویر باطلی از پیشرفت» توصیف کرد. در این مقاله آمده است که ایران با این توافق توانسته است بدون آنکه با غرب مصالحۀ واقعی داشته باشد تصویر باطلی از پیشرفت را ترسیم کند. واشنگتن پست می نویسد پیشنهادی که نزدیک به ۸ ما ه پیش برای مبادلۀ سوخت هسته ای به ایران ارائه شد از این کشور می خواست که هزار و ۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده در حد سه و نیم درصد را به منظور غنی سازی در حد سوخت هسته ای به خارج، ارسال کند.

به نوشتۀ این روزنامه در حالی که هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در آن زمان حدود ۷۰ درصدِ ذخیرۀ اورانیوم ایران بود. از آنجایی که ایران در این مدت به غنی سازی ادامه داده است اکنون این میزان حدود ۵۰ درصدِ ذخیرۀ اورانیومِ ۳ و نیم درصدی ایران است. واشنگتن پست همچنین می نویسد در متنِ توافق آمده است که ایران هر زمان بخواهد می تواند از این قرارداد خارج شود و همچنین خواهان آن است که اورانیومی که برای غنی سازی به خارج می فرستد طی یکسال به ایران بازگردانده شود که ممکن است از نظر فنی و عملی غیر ممکن باشد. واشنگتن پست همچنین تاکید دارد این توافق دولت اوباما را که در تلاش برای تصویب قطعنامۀ تحریمی علیه ایران در شورای امنیت است در موقعیت دشواری قرار می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر