۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

وزارت خارجه نروژ اعدام ۵ زندانی سیاسی توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد

شنبه، ۲۵ اردی‌بهشت ۱۳۸۹ / ۱۵ می ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

اعدامهای روز یکشنبه، درست همزمان با بزرگداشت اولین سالگرد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، نگرانی در خصوص وضعیت سایر فعالان زندانی را برمی انگیزد.
مشاور وزارت امور خارجه نروژ در ملاقات با سفیر رژیم ایران این اعدامها را محکوم کرده است.





سایت وزارت خارجه نروژ ـ وزارت امورخارجه نروژ طی یک اطلاعیه مطبوعاتی اعدام جنایتکارانه ۵ زندانی سیاسی در ایران را محکوم کرد.
متن بیانیه وزارت خارجه نروژ از این قرار است:


نروژ علیه اعدامها در ایران اعتراض می کند

رژیم ایران روز یکشنبه ۵ فعال کرد را در زندان اوین واقع در تهران اعدام نمود. اعدامها در یک زمان بحرانی، در حاشیه بزرگذاشت اولین سالگرد انتخابات سال ۲۰۰۹ صورت گرفت.

خانم گری لارشن معاون وزیر امور خارجه می گوید:" نروژ اعدام پنج تن از فعالان کرد که صبح روز یکشنبه در ایران به وقوع پیوست را محکوم می کند".

این اعدامها در تضاد با پایه ای ترین پرنسیپ های حقوق ملی و بین المللی است که رژیم ایران خود را موظف به رعایت آن نموده است. پرونده های این پنج تن سرشار از به کارگیری شکنجه، ایزوله بودن درازمدت و دادگاههای کوتاه و چند دقیقه ای بوده و اعدامها بدون رعایت قوانین کشور به اجرا گذاشته شده است.

اعدام این پنج کرد، با فاصله کمی بعد از محکوم به مرگ شدن یکسری از شرکت کنندگان در تظاهراتهای انتخابات ۲۰۰۹ صورت می گیرد. دادگاه های بسیاری از این افراد به صورت دادگاههای دست جمعی، بدون وجود امکانات کافی و لازم حقوقی برای متهمین، و اینکه ارائه سند و مدارک بسیار ناقص بوده، صورت گرفته است.

این افراد بر اساس ادعاهایی مثل شرکت و فعالیت در سازمانهایی که علیه رژیم فعالیت می کنند، و یا با " دشمنان کشور" همکاری کرده و یا اینکه به اصطلاح "دشمن خدا " هستند، محکوم گردیده اند.

گری لارشن می گوید:"فقدان پروسه حقوقی لازم و همچنین نبودن اسناد کافی و یک تعریف جامع از اینکه این افراد متهم و محکوم به چه چیزی بوده، موجب بروز وحشت و سرگردانی در بین مردم شده است. اعدامهای روز یکشنبه، درست همزمان با بزرگداشت اولین سالگرد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، نگرانی در خصوص وضعیت سایر فعالان زندانی را برمی انگیزد.

نروژ به بیانیه ای از سوی جامعه اروپا که این اعدامها را محکوم می کند، ملحق شده است.
بیورن ت. گریده لاند، مشاور وزارت امورخارجه، نیز در ملاقاتی که این هفته با سفیر جدید ایران در اسلو داشت، این اعدامها را محکوم نمود.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/۲۰۱۰/iran_henrettelser.html?id=۶۰۴۸۵۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر