۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

کلینتون: اقدامات رژیم ایران خودش اثبات کننده حرفهای ما بوده است

شنبه، ۲۵ اردی‌بهشت ۱۳۸۹ / ۱۵ می ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

تلویزیون رویتر – کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ویلیام هیگ, وزیر خارجه جدید انگلستان گفت: خانم کلینتون گفت: "من به همتایان خود در بسیاری از پایتخت های سراسر جهان گفته ام که گمان نمی کنم هیچ پاسخی جدی از ایران دریافت کنیم مگر هنگامیکه شورای امنیت دست به کار شود."

سؤال خبرنگار: وزیر کلینتون! شما سه شنبه شب به مدت یکساعت با وزیر خارجه چین گفتگو داشتید. آیا آن مکالمه در مورد قطعنامه ایران، شما را با چین به طور مادی به یک اتفاق نظر نزدیکتر کرد؟ در همین رابطه به نظر قریب الوقوع می رسد که رژیم ایران از دیدار این هفته لولا دا سیلوا (رئیس جمهوربرزیل) برای ایجاد مانع در پیشرفت قطعنامه در شورای امنیت استفاده خواهد کرد. آیا دولت آمریکا به برزیلیها در مکالماتی که با آنها دارید، در جلوگیری از چنین چیزی در شورای امنیت می گویید؟

کلینتون: اولا من گفتگوی طولانی و مبنایی با «دای بینگو» وزیر خارجه چین داشتم. ما در مورد مسائل مشترک زیادی که در نیویورک دنبال می شود، گفتگو کردیم. ما هر روز در حال پیشرفت هستیم. این نه تنها برای آمریکا، بلکه برای بسیاری از همتایان و متحدینمان مانند انگلستان بالاترین اولویت را دارد.

ما معتقدیم که اثبات حرف ما، بیشتر توسط خود رژیم ایران بیان شده است، زیرا وقتی آمریکا و متحدینش مانند انگلستان خصوصا از پائیز گذشته گفته اند که رژیم ایران به پیشنهاد مذاکره ما واکنشی نشان نداده است، پیشنهادی که از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رأکتور تحقیقاتی تهران اعلام شده، آنها این پیشنهاد را نپذیرفتند.

از ماه اکتبر در ژنو نیز تاکنون هیچ ملاقاتی صورت نگرفته است و رژیم ایران به طور یکجانبه گفته است که غنی سازی را تا ۲۰ درصد انجام میدهد و سایت افشا ناشده قم نیز علنی شد، و آژانس نیز تحت ریاست آمانو گزارش خود را صادر کرد،

ما در هر قدمی که برداشتیم، به روشنی به جهان نشان داده شد که رژیم ایران آنطوری که ما از آنها خواسته بودیم، در صحنه بین المللی قدم به جلو برنداشته، و به برنامه هستهیی خود ادامه داده است.

بله، ما به این حقیقت که دیداری در ایران خواهد بود، اشراف داریم. من با وزیر خارجه برزیل هم یک گفتگوی طولانی داشتم. ولی مهمترین نکته، بحثی است که پرزیدنت لولا و مدودف امروز در مسکو داشتند. این گفتگو شیب سربالایی که برزیلیها می خواهند طی کنند را نشان می دهد.

پرزیدنت لولا امیدوار است رژیم ایران حاضر شود با گروه ۵+۱ دیدار کند و حاضر شود با پیشنهاد مربوط به رأکتور تهران موافقت نماید و قدم در راه متابعت به التزامات بین المللی خود بردارد. البته پرزیدنت مدودف به پرزیدنت لولا در این ملاقات گفته است که شانس چندانی به آن نمی دهد.

لذا رهبری جهان، همانطوری که در شورای امنیت پیداست، در همین سمت پیش رفته است. برخی شاید قدری سریعتر نسبت به سایرین، ولی همه در یک مسیر هستند تا بر آتوریته شورای امنیت ملل متحد تأکید بگذارند و تحریمهای گزنده علیه ایران تصویب کنند، و جهان را متحد کنند تا یک پیام خلل ناپذیر به رهبری رژیم ایران فرستاده شود.

من به همتایانم در بسیاری از پایتختهای جهان گفته ام که به اعتقاد من، نمی توانیم هیچگونه واکنش جدی از سوی رژیم ایران تا زمانی که تحریمها در شورای امنیت تصویب نشده، به دست آوریم.

سؤال خبرنگار: آقای هیگ، وزیران خارجه متعددی در دولتهای قبلی با موضوع ایران دست به گریبان بوده اند. در طول این زمان نیز رژیم به سوی تولید سلاح اتمی پیش رفته است. می خواهم بدانم که شما چه چیز جدیدی می توانید به این مسأله اضافه کنید که با همتایان گذشته فرق کند؟ همچنین با یک نگاه به آینده، شما فکر می کنید در چه نقطهیی ما به این مرحله برسیم که یک تهاجم نظامی به ایران مورد مذاکره قرار گیرد؟

ویلیام هیگ: من در این زمینه دنبال تفاوت با دولتهای قبلی انگلستان نیستم. ما از تلاشهای دولت قبلی کارگر و همکاری آن با آمریکا حمایت می کنیم. لذا سیاست انگستان قویاً در این رابطه استمرار خواهد یافت و من از آنچه که کلینتون در این باره گفته است، کاملا حمایت می کنم. انگلستان تماما و کاملا در کنار ایالات متحد خواهد ایستاد، تا تصویب قطعنامه شورای امنیت را که درمورد آن صحبت شده تضمین کند.

ما نقش خودمان را در اتحادیه اروپا، همانطوری که گفتم، دنبال خواهیم کرد. ما به عنوان یک دولت جدید، هر کاری که لازم باشد برای متقاعد کردن همتایانمان در اروپا می کنیم تا اتحاد و اراده اروپا را نشان دهیم و همان قدمهای مشابهی را که آمریکا برداشته، برداریم، تا فشار صلح آمیز روی رژیم ایران افزایش یابد.

من همواره از این که اتحادیه اروپا باید همان تحریمهایی را که آمریکا اعمال می کند، اعمال نماید، حمایت کرده ام. البته در مورد جزییات آن، هر زمان که قطعنامه در شورای امنیت تصویب شد، گفتگو خواهیم کرد. لذا این مسأله چیز عجیبی نیست و آنچه در آن هست، اراده و عزم راسخ و اتحاد قوی در جامعه جهانی برای مقابله با این مشکل است. ما هم این موضوع را همانطوری که گذشتگانمان کردند، تقویت می کنیم. ما هرگز یک اقدام نظامی در آینده علیه رژیم ایران را منتفی نکرده ایم، ولی به انجام آن هم فراخوان نمی دهیم، به همین خاطر می خواهیم این مسأله به طور مسالمت آمیز و سریع حل شود. لذا ما خواستار تحریمها هستیم و از تحریمهای شورای امنیت نیز حمایت می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر