اطلاعيه دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

جابجايي اجباري ساكنان اشرف-شماره4

كميته سركوب اشرف بر جابجايي ساكنان اشرف اصرار ميكند

بهرغم پخش بروشورهاي دولتي و فراخوانهاي مستمر با خودروهاي بلندگودار در خيابانهاي اشرف

و اصرار مقامهاي عراقي در حضور 50 خبرنگار و فيلمبردار و عكاس از رسانه هاي مختلف جهان

حتي يكنفر حاضر به ترك اشرف نشد

ساعت يازده و نيم صبح امروز, سه شنبه 24 آذر1388, 37 خودرو پليس و شماري از مقامهاي عراقي عضو كميته سركوبگر عراقي موسوم به كميته بستن اشرف, وارد اشرف شدند. نزديك به 50خبرنگار و عكاس و فيلمبردار با همين ستون به اشرف آمدند. سخنگوي دولت عراق هفته گذشته پس از يكسال تحريم مطبوعاتي اشرف, خبرنگاران را دعوت كرده بود تا از كساني كه نميخواهند در اشرف باقي بمانند و بنا بر فراخوان كميته عراقي قصد ترك اشرف را دارند عكس و فيلم و گزارش تهيه كنند.

مجاهدان اشرف, هيچ ممانعت و مخالفتي با ورود پليس به اشرف بهعمل نياوردند و همه درها و مقرها را هم براي بازديد پليس و مقامهاي عراقي و خبرنگاران باز گذاشتند.

نيروهاي پليس در خيابانها و چهارراه هاي اصلي اشرف مستقر شدند. سپس مسئولان كميته عراقي كه از نخست وزيري اين كشور آمده بودند, خواستار ديدار و گفتگو با نمايندگان مجاهدين شدند, نمايندگان سازمان مجاهدين خلق ايران اعلام كردند, تنها در صورتي حاضر به ديدار با مسئولان عراقي هستند كه صحبتي از جابجايي اجباري در ميان نباشد. مسئولان عراقي پاسخ دادند كه قصدي براي جابجايي با زور و اجبار در ميان نيست.

آنگاه نمايندگان مجاهدين به ملاقات رفتند و در پايان در جمع خبرنگاران اعلام كردند: ساكنان اشرف بر اساس تصميم آزادانه خود در اشرف ماندند و اين را يك به يك طي 19روز مصاحبه خصوصي و انفرادي در بيرون اشرف به مسئولان وزارت حقوق بشر عراق, در حضور فرماندهان امريكايي, اعلام كرده اند. برخلاف حاكمان ايران, به حق حاكميت عراق احترام ميگذارند, اما جابجايي اجباري با بهكار گرفتن نيروي مسلح يا روشهاي وحشيانهيي كه در 6 و 7مرداد گذشته در اشرف 11شهيد و 500مجروح برجاي گذاشت, نه نشان حاكميت عراق بلكه حاكي از سرقت آن توسط ديكتاتوري ديني حاكم بر ايران است. بهخصوص كه ساكنان اشرف افراد حفاظت شده تحت كنوانسيون چهارم ژنو هستند و جابجايي اجباري آنان نقض آشكار قانون حقوق بشر, قانون انساندوستانه بين المللي و كنوانسيونهاي ژنو است. ساكنان اشرف 24 سال است كه در اشرف زندگي ميكنند و اشرف محل استقرار و خانه آنها محسوب ميشود.

از سوي ديگر, نيروهاي عراقي پس از خاتمه ملاقات با نمايندگان مجاهدين, انبوهي بروشور در خيابانها و مقرهاي مختلف اشرف فرو ريختند و با بلندگو هم اعلام كردند: «دولت عراق در جابجايي ساكنان اين اردوگاه به مكان ديگر مصمم است» و «افراد داوطلب ميتوانند خود را به مركز پليس و يا هريك از گشتيها معرفي كنند».

مسئولان كميته و نيروهاي عراقي در حاليكه خبرنگاران آنها را همراهي ميكردند, به مقرهاي مختلف اشرف رفتند و با بسياري از ساكنان رودر رو صحبت كردند و از آنها خواستند اشرف را ترك و در هتلهاي چند ستاره در بغداد مستقر شوند. اما برخلاف انتظار و فراخوانهاي مكرر آنها, حتي يك تن از مجاهدان اشرف نيز به اين نمايشها اعتنايي نكرد و ميني بوسهايي كه براي جابجا كردن ساكنان اشرف آورده بودند, بهصورت خالي بازگشت.

نكته قابل توجه ديگر در يك خروار بروشور آخوند پسند, دروغهاي مفتضح درباره كشتار ساكنان اشرف در 6 و 7مرداد ماه گذشته بود. در حالي كه فيلمها و عكسهاي حمله جنايتكارانه نيروهاي عراقي با چوب و تير و تبر و ميلههاي فلزي به ساكنان بي سلاح و بيدفاع اشرف, وجدان بشريت معاصر را در سراسر جهان جريحه دار كرده و بهشدت برانگيخته است.

حوالي ساعت سه بعدازظهر مقامها و نيروهاي عراقي اشرف را ترك كردند و خبرنگاران را هم با خود بردند. در حاليكه هنوز بسياري از مجاهدان اشرف خواهان گفتگو با خبرنگاران بودند.

مقاومت ايران با تأكيد بر اينكه تصميم غيرقانوني دولت عراق براي جابجايي, مقدمه يك فاجعه بزرگ انساني ديگر براي ساكنان اشرف است, سازمان ملل متحد و دولت آمريكا را به تضمين حفاظت ساكنان اشرف و جلوگيري از جابجايي اجباري و اعمال مجدد قهر و خشونت فرا ميخواند.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

24 آذر 1388(15 دسامبر 2009)