۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

منبع خبر سایت همبستگی.

PostHeaderIcon عفو بین الملل: مقامات عراقی نباید با توسل به زور۳۴۰۰ عضو یک گروه آپوزیسیون ایرانی را از محل استقرارشان در شمال بغداد جابه جا کنند

مجموعه خبري - حقوق بشر
Sunday, ۲۲ Azar ۱۳۸۸ | ۱۳ December ۲۰۰۹
AddThis Social Bookmark Button

بیانیه عفو بین الملل

یازدهم دسامبر ۲۰۰۹

عفو بین الملل روز جمعه اعلام کرد: مقامات عراقی نباید با توسل به زور۳۴۰۰ عضو یک گروه آپوزیسیون ایرانی را از محل استقرارشان در شمال بغداد، جایی که از اواسط دهه ۸۰ در آن مستقربوده اند، جابه جا کنند.

برخی منابع به عفو بین الملل گفتند به ساکنان کمپ اشرف، واقع در ۶۰ کیلو متری شمال بغداد، تا ۱۵دسامبر ۲۰۰۹ مهلت داده شده است که آنجا را ترک کنند و الا آنها را به زور خارج خواهند کرد و به مناطق دیگری در عراق جابجا خواهند شد.

برخی از ساکنان اشرف حتی در معرض خطر بازگردانده شدن اجباری به ایران هستند.

کمپ اشرف از بیش از دو دهه قبل محل استقرار بیش از ۳۰۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بوده و اکنون تبدیل به یک شهر کوچک با فروشگاه و مرکز پزشکی و سایر امکانات شده است.

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل گفت: ” در هرتصمیمی که راجع به کمپ اشرف ازسوی مقامات عراقی گرفته شود، تمام حقوق ساکنان آن باید همواره تأمین و تضمین شود”. ” علاوه بر این، هیچ شهروند ایرانی مستقر در عراق که در معرض خطر جدی نقض حقوق بشر باشد، نباید به اجبار به ایران بازگردانده شود. ”

از قول مقامات عراقی گفته شده است که طرحهایی برای خارج ساختن اجباری ساکنان اشرف و انتقال آنها به مناطقی در عراق در روزهای آینده وجود دارد. نخست وزیر نوری المالکی اعلام کرده است که ساکنان کمپ به استان جنوبی مثنی منقل خواهند شد.

عفو بین الملل بیم داردکه جابجایی اجباری ساکنان اشرف آنها را در معرض خطر دستگیری خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاریها و کشتار غیرقانونی قرار میدهد.

از اواسط سال ۲۰۰۸ دولت عراق مکررا ابراز کرده که میخواهد کمپ اشرف را تعطیل کند و گفته است ساکنان اشرف باید عراق را ترک کنند، در غیر اینصورت، با زور از آن کشور اخراج خواهند شد.

در ۲۸ و ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۹ نیروهای امنیتی عراق کمپ اشرف را مورد هجوم قرار دادند و دراین حمله (۱۱)تن از ساکنان اشرف کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند. ۳۶ تن دیگر که بازداشت شده بودند، و گفته می‌شود شکنجه شده و مورد ضرب وشتم قرار گرفته بودند. در تاریخ ۷ اکتبر بعد از آن‌که در تمام طول مدت بازداشت شان در اعتصاب غذا بودند، در وضعیت وخیم جسمی آزاد شدند.

هیچ اطلاعی در دست نیست که نشان دهد درمورد اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاریهای انجام شده از سوی نیروهای عراقی و به کارگیری شدید قهر و قدرت مرگبار در جریان بدست گرفتن کنترل کمپ اشرف در ژوئیه گذشته، تحقیقاتی انجام شده باشد.

آسوشیتد پرس گزارش کرد: عفو بین الملل روز جمعه هشدار داد دولت عراق قصد دارد گروه اپوزیسیون ایران را به بازداشتگاه سابق در منطقه دور افتاده جنوب کشور منتقل کند این عمل، آنها را در معرض خطر دستگیری خودسرانه و شکنجه قرار میدهد.

آشوشیتدپرس افزود: دولت عراق که به خاطر روابط خود با همسایه اش رژیم ایران، سیاست سرسختانه ای را نسبت به سازمان مجاهدین خلق ایران اتخاذ کرده است، روز پنجشنبه طرحهایی را برای جابجا کردن قریب به ۳،۵۰۰ ساکن اشرف در شمال شرق عراق، به بیابانهای جنوب اعلام کرد. در ماه ژوئیه، نیروهای امنیتی عراق به اشرف حمله کردند که ۱۱ کشته به جا گذاشت.

عفو بین الملل گفت بیم آن دارد که ”جابجایی اجباری ساکنان اشرف آنها را در معرض خطر دستگیری خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاریها و کشتار غیرقانونی قرار دهد. ”

آسوشیتد پرس اضافه کرد: جفری فلتمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در ۲۸ اکتبر به کمیته خارجی کنگره آمریکا درمورد اقدامات دولت عراق گفت: «انتظار نمیرود که آنها ساکنان کمپ اشرف را اخراج کنند، بلکه تلاش خواهند کرد ساکنان اشرف را با توسل به زور به نقطه دیگری در عراق منتقل کنند و این می‌تواند به خونریزی منجر شود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر