۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

قطعنامه ارائه شده به مجمع پارلمانی شورای اروپا در حمایت از اشرف
مجمع پارلمانی شورای اروپا
مجمع پارلمانی شورای اروپا
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
حقوق‌بشر برای ساکنان اشرف

خشونت اخیر اعمال شده توسط عوامل دولت عراق منجر به کشته شدن 35تن از ساکنان اشرف در عراق و زخمی‌شدن بیش از 300تن از آنان گردیده است.
عوامل دولت عراق ساکنان اشرف را مورد آزار قرار داده و ماهها است که مستمراً با بلندگوها صداهای بلند و آزار‌دهنده پخش می‌کنند و هم‌چنین از ورود الزامات حیاتی مانند غذا و آب و سایر وسایل به‌ویژه امکانات پزشکی به داخل اشرف جلوگیری می‌کنند.
مجمع پارلمانی شورای اروپا باید به نام انسانیت، خواهان این شود که به بیماران و مجروحان رسیدگیهای پزشکی شود و این امر پس از آن نیز ادامه یابد.
مجمع پارلمانی باید هم‌چنین خواهان این شود که موقعیت ساکنان اشرف به‌عنوان ”افراد حفاظت‌شده“ در کادر کنوانسیون چهارم ژنو، توسط دولت کنونی عراق در کادر تعهداتی که به نیروهای ائتلاف در زمان انتقال قدرت داده است، به اجرا در آید.

سخنان برایان بینلی عضو هیأت نمایندگی انگلستان در مجمع پارلمانی شورای اروپا
من برایان بینلی نماینده نورث همپتون انگلستان و عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا هستم.
خواسته‌های ما واضح است. ما می‌خواهیم سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا فوراً دست به اقدام بزنند و کشتار را متوقف کنند. ما به‌طور عاجل خواهان عقب‌کشیدن نیروهای عراقی از کمپ اشرف هستیم.
ما می‌خواهیم ایالات متحده فوراً دخالت کرده و زخمیها را برای رسیدگیهای فوری به بیمارستان نظامی آمریکاییها منتقل کند.
ما خواهان این هستیم که ایالات متحده و سازمان ملل کنترل حفاظت و امنیت کمپ را به عهده گرفته و سازمان ملل‌متحد یک تیم نظارت دائم برای جلوگیری از نقض حقوق ساکنان در آن‌جا مستقر سازد. با در نظر گرفتن این‌که هنگامی که نیروهای ائتلاف، عراق را به نوری المالکی و دولتش تحویل دادند، ساکنان کمپ از موقعیت «افراد حفاظت‌شده» در کادر کنوانسیون چهارم ژنو برخوردار بودند.
این تعهدی بود که دولت عراق در آن زمان داد تا به حفاظت ساکنان (اشرف) ادامه دهد. آن تعهد اکنون کاملاً زیر پا گذاشته شده و این برای من به‌طور کامل غیرقابل‌قبول است.
من به‌ویژه به فکر کسانی هستم که اکنون زخمی هستند و ما می‌دانیم که ورود غذا و به‌طور خاص الزامات پزشکی طی ماههای اخیر با مشکل روبه‌رو بوده ولی اکنون با توجه به این‌که بسیاری از افراد در نتیجه اقدامات نیروهای عراقی زخمی شده‌اند، از نقطه‌نظر انسانی می‌خواهم که آنها مورد درمان سریع قرار گیرند. درمانی که در چنین شرایطی به هر کسی که زخمی یا بیمار است، داده می‌شود.
من از تمام خواسته‌های بیانیه خانم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت حمایت می‌کنم.
پیام من به ساکنان اشرف این است که شما سمبل آزادی هستید و ما باید کار خودمان را این‌جا در غرب انجام دهیم و تضمین کنیم که آزادی شما محقق شود، زیرا اگر آزادی شما خدشه بردارد، روی آزادی همه ما در غرب و در تمامی کشورها تأثیر خواهد گذاشت.

سخنان مایک هنکاک، عضو هیأت نمایندگی انگلستان در مجمع پارلمانی شورای اروپا
بسیار تأسف‌آور است که مجبورم بار دیگر، در این‌جا در قلب دموکراسی و حقوق‌بشر، یعنی در شورای اروپا در استراسبورگ، درباره درد و رنج در کمپ اشرف صحبت کنم.
متأسفانه بار دیگر مردم بیگناه به ضرب گلوله کشته می‌شوند و با آنها چنان رفتار غیرانسانی می‌شود که باور نکردنی است. در هفته‌یی که ما درباره رفتار دولتها با شهروندانشان صحبت کرده‌ایم، چه در تونس، چه در مصر، در سوریه، در الجزیره و در لیبی، از آنها دفاع می‌کنیم و می‌گوییم که کارهای بیشتری باید انجام شود، ما عواقب اعمال خودمان علیه شهروندان ایرانی مستقر در کمپ اشرف را کاملاً نادیده می‌گیریم.
اگر این مرکز حقوق‌بشر معنی و مفهومی دارد، باید از حقوق‌بشر در هر کجا که نقض می‌شود، دفاع کند.
ما درخواست می‌کنیم درهای اشرف باز شود. اگر چیزی برای مخفی کردن نیست، خوب بگذارید جامعه جهانی بیاید، بگذارید سازمان ملل متحد، خبرنگاران بین‌المللی، وکلا و نمایندگان مجلس چندین کشور به کمپ بروند، با خود افراد صحبت کنند و جهان خارج را از نظرات و دیده‌های خود مطلع کنند.
کمترین کاری که می‌تواند در زمینه سؤالات مربوط به حمله به کمپ اشرف بشود، این است که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی تشکیل شود و محاصره بیرحمانه‌یی را که بیش از 28ماه است در آن‌جا اعمال شده، برداشته شود. پخش شبانه‌روزی صدا از بلندگوهای بزرگ، نور پروژکتور و هر کار دیگری که انجام می‌شود، چیزی کمتر از شکنجه روانی این افراد نیست.
بگذارید به‌عنوان یک جامعه بین‌المللی یک کار مثبت و سریع انجام دهیم.

سخنان مایکل کونارتی، عضو هیأت نمایندگی انگلستان در مجمع پارلمانی شورای اروپا
من مایکل کونارتی عضو هیأت بریتانیا در مجمع پارلمانی شورای اروپا هستم. فکر می‌کنم تمام اروپا با دیدن تصاویر حمله نیروهای عراقی علیه افراد بی‌گناه کمپ اشرف شوکه هستند. ما انتظار نداریم دولت مالکی نیروهایش را که توسط سازمان ملل تأمین مالی می‌شوند، برای حمله به افراد بی‌گناه تنها به‌خاطر روابط مشکوکش با رژیم ایران، استفاده کند.
این دلیلی بود که من بیانیه را امضا کردم. من فکر می‌کنم که تمامی افراد در این‌جا از آن‌چه که در کمپ اشرف اتفاق افتاد، شوکه هستند.
مهمترین مسأله اکنون این است که مقامات عراقی درهای کمپ را به روی ناظران سازمان ملل‌متحد باز کنند.
یک تیم ناظر سازمان ملل‌متحد باید در داخل کمپ مستقر شود.
من فکر می‌کنم که این امر به مردم اجازه می‌دهد که دیگر شاهد وقوع چنین جنایاتی نباشند.
بسیار مهم است که مردم ببینند چه اتفاقاتی در داخل کمپ رخ می‌دهد و بتوانند به بیرون از کمپ نگاه کنند تا مطمئن شوند دولت عراق دیگر مرتکب چنین جنایاتی نمی‌شود.
ما باید به مالکی بگوییم، این اقدامات تروریستی از سوی او و تروریسم دولتی دولت عراق باید متوقف شود.

سخنان سینیکا هورسکاینن، رئیس هیأت فنلاند در مجمع پارلمانی شورای اروپا
من سینیکا هورسکاینن رئیس هیأت فنلاند هستم و خیلی خوشحالم که بسیاری از اعضای شورای اروپا بیانیه حمایت از کمپ اشرف را امضا کرده‌اند. امیدوارم سازمان ملل‌متحد و آمریکا هر کاری برای حل این موضوع انجام دهند. امیدوارم که ما از ساکنان کمپ اشرف حفاظت کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر