۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد اشرف: ایالات متحده آماده است برای کمپ اپوزیسیون ایران راه حل پیدا کند

پنج‌شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۴ آوریل ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد : ايالات متحده آماده است به عراق كمك كند كه يك طرح بر اساس مذاكره، براي كمپ اپوزيسيون ايران پيدا كند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد : ایالات متحده آماده است به عراق کمک کند که یک طرح بر اساس مذاکره، برای کمپ اپوزیسیون ایران پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۲آوریل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید «بر مبنای مذاکره» درباره آینده کمپ اشرف، حتی متصور است که مخالفان ایرانی در کشور ثالثی که مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار نگیرند، مستقر شوند.

مارک تونر سخنگوی وزارتخارجه آمریکا در اظهارات خود گفت، واشنگتن باردیگر از بغداد خواسته است اجازه دهند مقامات سازمان ملل از کمپ اشرف بازدید کنند تا مشخص شود در حین حمله نیروهای عراقی چه رخ داده و چند نفر کشته شده اند.

وزارت خارجه آمریکا مشروح اظهارات سخنگوی وزارتخارجه را در سایت رسمی این وزارتخانه منتشر کرد:
در جلسه توجیه وزارتخارجه که با حضور خبرنگاران و نمایندگان خبرگزاریها و رسانه های مختلف برگزار می شود، از سخنگوی وزارتخارجه درباره واکنش دولت آمریکا نسبت به اظهارات مقامات حکومت مالکی درباره اخراج مجاهدین از عراق تا پایان سال ۲۰۱۱ و مهلت ۹ ماهه ای که حکومت مالکی برای این کار قائل شده است، سوال شد.
- مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه گفت:
«می‌توانم بگویم که دولت عراق تضمینهای انساندوستانه ای برای کمپ اشرف داده است.
از جمله اینکه هیچیک از ساکنان اشرف، به‌زور به کشوری منتقل نشوند که ممکن است در آنجا بخاطر آرمانهای سیاسی یا مذهبی خود مورد آزار و شکنجه قرار بگیرند.
-دولت عراق همچنین بطور علنی متعهد شده است تحقیقاتی را در مورد آن‌چه دقیقاً در روز جمعه ۸ آوریل در این قرارگاه اتفاق افتاده بعمل بیاورد. واقعه‌ای که منجر به تعدادی کشته و زخمی گردیده است و ما از تحقیقات در این باره استقبال میکنیم. ما هم‌چنین خواستار آن هستیم که به هیأت همیاری ملل‌متحد در عراق اجازه داده شود که از اشرف دیدار کند و این وضعیت را مورد ارزیابی قرار دهد.
سخنگوی وزارتخارجه آمریکا افزود:
-ما کماکان خواستار خویشتنداری و بکار نگرفتن خشونت هستیم تا پیدا کردن یک راه حل مناسب برای این وضعیت تسهیل شود.
- ما آماده‌ ارائه هر کمکی در این رابطه هستیم. هر کمکی که توسط دولت عراق برای تهیه و اجرای یک طرح مذاکره شده برای بررسی آینده کمپ اشرف، درخواست شود.
-در کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارتخارجه که بعدازظهر دیروز در واشنگتن درمقر وزارتخارجه آمریکا برگزار شد، خبرنگاران پرسیدند، بنا بر گزارشها، ارتش آمریکا هم تصدیق کرده است که بعد از واقعه، پرسنل نظامی آمریکا به اشرف رفته اند اما پنِتاگون می‌گوید که قصد ندارند در مورد آن‌چه نفراتشان در اشرف دیدند، صحبتی بکنند، اما کسانی که از جانب ساکنان اشرف صحبت می‌کنند می‌گویند ارتش آمریکا ۳۱ جسد را بچشم دیده و علاوه بر این ۳ جسد دیگر هم در بیمارستانهای عراق وجود دارد. این ۳۱ نفر اغلب مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بعضی از آنها هم توسط خودروهای سنگین زیر گرفته شده اند...
-سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت: به همین دلیل من عدد مشخصی ارائه ندادم زیرا ما هنوز در حال تحقیق برای پیدا کردن آمار دقیق هستیم. یکی از دلایلی که می‌خواهیم به یونامی اجازه دیدار داده شود همین است. اما ما خواستار آن هستیم که عراقی ها این تحقیقات را بپذیرند و معین کنند که از ابتدا تا انتها چه وقایعی اتفاق افتاده و در آن چند نفر کشته و زخمی شده اند.
-ما به‌طور واقعی نگرانی خود را در مورد آن‌چه که در آنجا رخ داد بیان کردیم، و خواستار آن هستیم که عراقی ها ، نه تنها دیدارهای یونامی را مجاز سازند، بلکه هم‌چنین، یک تحقیقات شفاف را اداره و هدایت کنند.
- ما فقط می‌خواهیم شاهد یک تحقیقات تمام‌عیار از آن‌چه در آنجا رخ داده، باشیم.
- ما نیاز به به‌دست آوردن پاسخهایی داریم، پاسخ های بیشتر درباره اینکه در آنجا چه اتفاقی افتاده است. اما روی آنچه در بیانیه خودگفتیم، می‌ایستیم.

-از سخنگوی وزارتخارجه آمریکا سوال شد: وقتی شما می‌گویید، دولت عراق تضمینهایی داده است که آنها به عدم اخراج ساکنان اشرف متعهد هستند، بنابراین موضع دولت آمریکا اکنون این است که کمپ اشرف قرار نیست تعطیل گردد و در این نقظه این نفرات قرار نیست از این زمین اخراج شوند.
-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تکرار کرد: ما آماده کمک به دولت عراق برای تهیه و اجرای یک طرح مذاکره شده هستیم، و تأکید بر روی مذاکره‌یی است که آینده کمپ اشرف را مورد بحث قرار دهد.
- سوال دیگر این بود که بنظر شما ، دولت عراق در رابطه با وعده هایی که در مورد اشرف داده است، چه می کند، زیرا تا اینجا به‌نظر می‌رسد عراقی ها تمام قول‌های خود را شکسته و زیرپا گذاشته اند؟
-سخنگوی وزارت خارجه گفت : اگر کمی به گذشته درست به اواخر اشغال عراق برگردیم، نیروهای چندملیتی در عراق در چارچوب کنوانسیون ژنو با ساکنان کمپ اشرف به‌عنوان اشخاص حفاظت‌ شده رفتار می‌کردند و این موضوع سیاست ما بود. اما با سپری شدن قیمومیت سازمان ملل متحد بر عراق ، دولت عراق مسئؤلیت تمام‌عیار حفاظت کمپ اشرف را به عهده گرفت. آنها تضمینهای کتبی دادند که با ساکنان کمپ اشرف بگونه انسانی و طبق قانون اساسی، قوانین و التزامات بین المللی عراق رفتار خواهد شد، و این‌که هیچ‌کدام از ساکنان اشرف به اجبار به کشور دیگری که ممکن است در آن تحت پیگرد و آزار قرار بگیرند، منتقل نخواهند شد. و ما به فراخوان های خود به دولت عراق برای عمل کردن به التزامات و تعهداتشان، ادامه میدهیم...
-از سخنگوی وزارت خارجه سوال شد، بنابراین، حالا که عراقی ها ، رفته و به این افراد حمله کرده‌اند و دهها کشته وجود دارد، نتیجه حرفهای شما این است که ایالات متحده معتقد است ساکنان کمپ اشرف از زمین خود بیرون رانده نخواهند شد؟
-مارک تونر گفت: ما در حال گفتگو با مقامات عراقی هستیم. ما با شفافیت بسیار زیاد و بطور سنجیده در حال طرح نظرات خودمان می باشیم. حاکمیت دولت عراق یک واقعیت است ولی ما به‌طور علنی و خصوصی در حال انتقال نظریات دولت آمریکا هستیم.
-از سخنگوی وزارت خارجه سوال شد: سال گذشته هم، دولت عراق تضمینهای مشابهی مانند همین حرفها را داده بود و حالا آنها دوباره مشکلات و مسائل مشابه را تکرار می کنند.
-سخنگوی وزارت خارجه با صراحت گفت شما درست میگویید و به همین خاطر ما مجدداً از آنها می‌خواهیم به تعهدات و توافقات خود پایبند باشند.
به ادامه بخش دیگری از سوال و جوابها در کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه درباره اشرف توجه کنید:
-سوال: پس شما مکرراً میگوئید که دولت عراق ساکنان اشرف را به کشور سومی که حقوق آنها را محترم نشمارد، اخراج نخواهد کرد. آیا این به این مفهوم است که عراقی ها می‌توانند این کمپ را تعطیل و ساکنانش را به محل دیگری در داخل عراق منتقل نمایند؟
جواب: خوب مجددا، فکر می‌کنم ما در حال ارائه کمک برای رسیدن به یک راه‌حل مذاکره شده در رابطه با اشرف هستیم، طرح مذاکره شده‌یی که به مسأله بپردازد.
سوال: آیا این می‌تواند، شامل گزینه استقرار آنها در ایالات متحده آمریکا باشد؟
جواب: من نمی‌خواهم وارد حدس و گمان درباره چیزهایی بشوم که ممکن است انجام بشود یا نشود ولی مطمئناً ما در حال ارائه کمکهای خود هستیم.
سوال: تا جائیکه می‌ دانیم، به تمامی آنها و یا بعضی از آنها پناهندگی در اروپا پیشنهاد شده است ولی به‌رغم حملات مکرر به آنها، ساکنان اشرف آن را رد کرده‌اند؟ آیا شما اصرار و پافشاری آنها را در باقی ماندن در اشرف درک می کنید؟
جواب: من فکر می کنم آنها خودشان می‌توانند بگویند چرا خواهان باقیماندن در آنجا هستند ولی ما درک می‌کنیم که این یک شرایط بسیار حساسی است و آشکارا، اتفاقی که جمعه قبل صورت گرفت ناحق و غیرقابل توجیه می‌باشد. در حال حاضر آنچه ضروریست این است که مقامات عراقی حقوق ساکنان کمپ اشرف را محترم بشمارند، در قدمهای بعد، نیاز ما این است که تلاش کنیم تا شیوه مذاکره شده‌یی برای پرداختن به این موضوع پیدا کنیم.
سوال: آیا این می‌تواند شامل کشور سومی‌باشد که آنها در آنجا مورد شکنجه و بدرفتاری قرار نگیرند ؟
جواب: بله امکانپذیر است. صحیح است. ولی من نمی‌خواهم جلوتر حرکت کنم که در راه حل بر اساس مذاکره به چه نتایجی می رسیم. بجز اینکه بگویم امکانپذیر است...
در رابطه با موضعگیری وزارت خارجه آمریکا توجه شما را به بخشهایی از سخنرانی اخیر خانم رجوی در مراسم شهدای فروغ اشرف جلب می کنیم:
قسمتی از سخنرانی مریم رجوی در مراسم شهدای فروغ اشرف در ۲۲ فروردین ۱۳۹۰
خوشا که مسعود در سلسله نشستهایش با شما قبل و بعد از عید، بر دشمن پیشدستی کرد و شما در جنگ صدبرابر پیروز شدید. او از قبل، از روز شروع جنگ در عراق، با شما عهد بسته بود که درسهای جدیدی از ایستادگی ارائه خواهید کرد و حالا ۸ سال گذشته و مردم ایران و مردم عراق و دنیا، این را به چشم می بینند...
شنیدم که مسعود قبل و بعد از عید، در ابتدای سال سرنوشت، ابلاغیه داده و سه گزینه را در مقابل یکایک شما قرار داده بود تا اگر میخواهید بروید/ و اگر می رزمید ومی جنگید، جانانه بجنگید. و شما همگی به گزینه تسلیم در برابر دشمن ضد بشری تف کرده و برای دهمین و صدمین بار در یک اتمام حجت تاریخی وایدئولوژیکی هیهات گفتید...
-این چنین بود که در نبرد شگفت و بی نظیر بین افراد دست خالی با یکان های زرهی به سرکردگی فرمانده نیروی زمینی دشمن، شما ورق را برگرداندید و سرنوشت تازه ای رقم زدید.
هرگز در تاریخ جنگهای میهنی و انقلابی دیده نشده است که افرادی با دست خالی، تنها با بدنهای خود به جنگ زرهی بروند و دشمن را پس برانند و اصالت و حقانیت خود را اینچنین درخشان، عالمگیر کنند و به ثبت بدهند.
-صحنه های سرقت خودرو و غارت اموال بوسیله عوامل مالکی و مزدوران نیروی تروریستی قدس که با زبان فارسی حرف می زنند، براستی چندش آور است و اوج پستی و دنائت دشمن ما را نشان میدهد.
براستی همچنانکه مسعود گفته است این یک جنگ ۴ منظوره بود و شما در هر ۴ جهت پیروز شدید:
-ولی فقیه ارتجاع از شعله ور شدن قیام در ایران می ترسد و مثل همیشه چاره ای جز سرکوب نظامی پیشاهنگان قیام و سرنگونی در اشرف پیدا نکرده بود...
-علاوه بر این رژیم و ایادی آن از احتمال خارج شدن مجاهدین از لیست تروریستی آمریکا لرزه بر اندامشان افتاده است و باید سرکوب می کردند
-همچنانکه مسعود یکماه و نیم پیش در اوائل اسفند گفت، قیام وانقلاب دمکراتیک مردم عراق هم آغاز شده و دیگر دیکتاتور عراق جدید را بر نمی تابند/ یعنی که مالکی هم نیاز شدید به سرکوب مجاهدین داشته است تا مردم عراق بر جای خود بنشینند.
-اخراج مجاهدین از عراق و اشرف هم که در ۸ سال گذشته در صدر اولویت های فاشیسم دینی بوده و نیازمند تشریح و توضیح بیشتر نیست
و حالا ما در هر ۴ جهت دست بالا را داریم.
کارزار کبیر فروغ اشرف در هر ۴ جهت مبارک و گرامی ا ست.
طبق قوانین و کنوانسیون های بین المللی و حقوق بشر ، طبق قطعنامه های پارلمان اروپا و بیانیه های پارلمان های سی و پنج کشور ، طبق بیانیه ها و گزارش های سازمان ملل و یونامی و دبیرکل و حقوقدانان ، و طبق نامه ها و موضعگیری های دولت امریکا و دولت انگلیس و نروژ و اتحادیه اروپا و پارلمانترهای ۳۵ کشور دنیا و همه سازمان های بین المللی ، حقوق ساکنان اشرف انکار ناپذیر است و نمیتوان آنرا زیرپا گذاشت مگر کسی بخواهد فرزندان مردم ایران را بخاطر خوش آمدن دیکتاتورها قربانی کند.
با اینهمه ، از روز اول در اشرف به جانشین نیروهای چند ملیتی و نمایندگان دولت و سفارت امریکا گفتند ، دو روز قبل از حمله هم به سازمان ملل و امریکایی ها گفتند که ما اصراری در ماندن در عراق نداریم و همین الان میتواند هواپیما بیاورد و همه ساکنان اشرف را به امریکا که سلاح هایشان را گرفته و یابه اروپا بیاورند. هزینه هواپیما را هم خودمان میدهیم.
این راهم که قبلا گفتیم و خود من اعلام کردم که قبل از هرکجا حاضریم و ترجیح میدهیم به وطن خودمان یعنی ایران برویم، به شرط امنیت و آزادی بیان و فعالیت سیاسی و تضمین آن از جانب شورای امنیت و ارگانها بین المللی و قبول و اعلام این امر از جانب ولی فقیه ارتجاع با اسم و امضای خودش.
بنابراین ما هرراه حلی را جز زانو زدن و ندامت و تسلیم در برابر فاشیسم ، پیشاپیش روی میز گذاشتیم. اما مالکی و خامنه ای دنبال راه حل نیستند بلکه دنبال سرکوب ودیکتاتوری و تسلیم هستند. اینجاست که مجاهدین میگویند : هیهات ..... و هرگز .....

بنابراین خوشا به مژگان و صدیقه و سرداران و سالاران حماسه ساز در کارزار کبیر فروغ اشرف پرچمداران شرف و آزادی ملت ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر