۱۳۹۰ فروردین ۱۳, شنبه

ترکیه توقیف محموله غیرقانونی هواپیمای ایرانی را به شورای امنیت گزارش کرد

جمعه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۰ / ۰۱ آوریل ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

خبرگزاري رويترز روز پنجشنبه 11 فروردين  از مقر سازمان ملل در نيويورک گزارش داد که ترکيه در سندي موضوع توقيف محموله غيرقانوني يک هواپيماي ايراني به مقصد سوريه را به اطلاع کميته تحريمهاي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل رسانده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۱ فروردین از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش داد که ترکیه در سندی موضوع توقیف محموله غیرقانونی یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را به اطلاع کمیته تحریمهای ایران در شورای امنیت سازمان ملل رسانده است. مقامهای امنیتی ترکیه در روزهای پایانی اسفندماه یک هواپیمایی باری ایرانی را که عازم سوریه بود، مجبور به فرود در فرودگاه دیار بکر در شرق این کشور کردند و پس از آن این همسایه غربی ایران اعلام کرد که در بازرسی از این هواپیما مواردی یافت شده است که ناقض تحریمهای سازمان ملل در مورد ممنوعیت صادرات سلاح توسط ایران است.
بر اساس سندی که رویترز به‌طور اختصاصی به آن دست یافته، به هواپیمایی ایلویشن متعلق به شرکت هواپیمایی یاس‌ایر اجازه عبور از آسمان ترکیه به شرط توقف فنی در فرودگاه دیار بکر داده شده بود اما پس از توقف در این فرودگاه، محموله این هواپیمای باری مورد بازرسی قرار گرفت.
خبرگزاری رویترز که به نسخه‌ای از سند ارسالی‌ترکیه به کمیته تحریمهای ایران دست یافته، نوشته است که بر اساس این سند در بازرسی انجام شده از هوپیمای ایرانی مشخص شده، بخشی از محموله آن که در بارنامه به‌عنوان «قطعات یدکی خودرو» ثبت شده بود شامل موارد نظامی ممنوعه از جمله ۶۰ قبضه سلاح کالاشنیکف؛ ۱۴ قبضه مسلسل خودکار، هشت هزار قطار فشنگ کالاشنیکف، ۵۶۰ قطعه خمپاره ۶۰ میلی‌متری، و هزارو ۲۸۸ قطعه خمپاره ۱۲۰ میلی‌متری بوده است.
این موارد پس از توقیف در فرودگاه دیار بکر به یک انبار مهمات در این منطقه شرقی ترکیه منتقل شده‌اند.
ایران از سال ۲۰۰۶ به این سو با هفت قطعنامه؛ از جمله چهار قطعنامه تحریمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل با هدف وادار کردن مقامهای ایرانی به تغییر رویه در برنامه اتمی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است و ممنوعیت وضع شده بر صادرات و واردات سلاح توسط ایران مستند به قطعنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۷ علیه ایران به تصویب رسید.
در روزهای پایانی اسفند ماه ۸۹ موارد دیگری نیز از نقض تحریمهای توسط رژیم حاکم بر ایران در مناطق مختلف جهان گزارش شد که به گفته نستور اوسوریو، سفیر کلمبیا در سازمان ملل و رئیس کمیته تحریمهای ایران، روند فزاینده این گزارش‌ها به‌طور جدی نگران‌کننده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر