۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

صالح المطلک حمله به اشرف توسط مزدوران نوری مالکی را قتل‌عام خواند و آن را مستوجب عقوبت بین‌المللی دانست
دکتر صالح مطلک
دکتر صالح مطلک
كوچك نمايى خط خط معمولى بزرگنمايى خط
صالح المطلک معاون نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با تلویزیون البابلیه حمله به اشرف توسط مزدوران نوری مالکی را قتل‌عام خواند و آن را دردناک و مستوجب عقوبت بین‌المللی دانست.

وی در پاسخ به این سؤال که در رابطه با ایرانیان حاضر در کمپ اشرف به‌طور مشخص تاکنون چه کار کرده‌اید؟ گفت: وارد موضوعی شدید که همانند سایر موارد از قبیل پرونده زندانیان و خدمات و.. این پرونده نیز دردناک است چرا که برای من سخت است در مخیله‌ام بگنجد که من به‌عنوان یک فرد عرب و یا به‌عنوان یک عراقی ببینم که ظلمی در حق اشخاصی که پناهنده هستند می‌شود. … آنها مردمی هستند که روزی از روزگار د‌ولت عراق از آنها دعوت به‌عمل آورد و آنها هم آمدند و در یک صحرای بی‌آب و علف ساکن شدند. بیابانی که نه آب دارد و نه علف و در این منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کردند یک قطعه زمین سرسبز همانند یک بهشت کوچک درست کردند و در آن زندگی می‌کنند. امروز آنها درصحرایی زندگی می‌کنند که با سیم‌خاردار دیوار کشی شده. دور تا دور آنها ارگانهای امنیتی و ارتشی حضور دارند. آنها غیرمسلحند، بنابراین احتمال هیچ نوع اذیت و آزاری از طرف آنها وجود ندارد.

تلویزیون البابلیه با پخش صحنه‌هایی از حمله مزدوران نوری مالکی به ساکنان اشرف و نشان‌دادن شهدا و مجروحان پرسید سؤال این است که آیا به‌طور واقعی شما این امکان را دارید که یک قسمت از مسئولیت را در قبال آن‌چه که پناهندگان این کمپ با آن مواجه شدند را به‌عهده بگیرید؟

صالح المطلک پاسخ داد: بله من قسمتی از مسئولیت را به عهده می‌گیرم چرا که من در کشوری در موضع مسئولیت هستم که در آن قتل عامی از این نوع صورت می‌گیرد که چهره کشور من را چه در داخل و چه درخارج خراب می‌کند. … در عین حال من هیچ‌گاه نمی‌خواهم ببینم که یک عراقی یک تانک را رانندگی می‌کند و انسانی را که مقابل او ایستاده است و سلاح ندارد، این انسان را زیر می‌گیرد درحالیکه این انسان فقط می‌خواهد به او بگوید وارد نشو. من این صحنه را هرگز نمی‌توانم تصور کنم.

وی افزود: اگرصحبت روی یک قطعه زمین در داخل عراق است که در قسمتی از آن قراردادهایی کشاورزی بسته شده، باشد حرفی نیست اما به این مناسبت هم بگویم که این منطقه اصلاً کشاورزی نیست. … شما پرسیدید که آیا مسئولیت می‌پذیرید گفتم بله من مسئولیت به عهده می‌گیرم چرا که من جزیی از این دولت هستم و این قتل‌عام در سایه حکومتی انجام شد که من جزیی از آن هستم. اما من نقطه نظری داشتم که متاسفانه در دولت قبول نکردند. اجازه بدهید یک کمیته حقیقت‌یاب درست کنیم که مشخص شود که آن‌چه که ارگانهای حکومت می‌گویند درست است یا آن‌چه که مجاهدین خلق می‌گویند و به موازات آن کمیته‌ای برای تفهیم و تفاهم با سازمان ملل و ایالات متحده و سازمان مجاهدین و جامعه جهانی برای پیدا کردن راه‌حل انسانی برای این موضوع، درست کنیم تا ما عراقیها را به شیوه درست و متمدنانه و انسانی و براساس کنوانسیونهای بین‌المللی، خلاص کند اما هیچ‌کس گوش نکرد و کسی قبول نکرد که حتی این موضوع را بشنود. … من فکر می‌کنم که برخی فشارهای خارجی است که به این امر انجامید. امیدوارم که همه برادران در همه سطوح این مسأله را با به‌کارگیری حکمت حل وفصل کنند به‌طوری‌که هم حاکمیت عراق حفظ شود و درعین حال چهره و نام عراق خراب نشود و جان انسانهایی که بی‌دفاعند و سلاح ندارند حفظ شود انسانهایی که هیچ سلاحی ندارند. حتی غذایی که به‌دست می‌آورند و آبی که استفاده می‌کنند با پول خودشان است و ما چیزی به آنها نمی‌دهیم. در نتیجه ما از این بابت هیچ فایده‌ای نمی‌بریم یک طرح و برنامه‌های خارجی است که متاسفانه به عراق تحمیل شد. این یک طرح خارجی بود و نه داخلی… هستند کسانی که می‌خواهند در تبلیغات چهره این انسانها در اشرف را خراب کنند و شما می‌دانید که تبلیغات بیرحم است. به آنها ظلم کردند و خدا شاهد است که من با نظامیانی صحبت کردم که درجه نظامی بالایی داشتند و سابقاً با آنها کار کرده‌اند. من در مناطق مختلف با عراقیان و مقامات دولتی صحبت کرده‌ام و حتی یک ادعا از ادعاهایی که علیه آنها مطرح می‌کنند را ندیدم که درست باشد. من از آنها شناخت دارم، از اخلاق آنها شناخت دارم و می‌دانم که این حرفها درست نیستند… .

دکتر صالح المطلک سپس نتیجه‌گیری می‌کند:
آن‌چه اتفاق افتاد دردناک است ولی دردناکتر این است که ما از آن درس نگیریم باید به این فکر کنیم که کیفیت برخورد با این پرونده چه باشد.. این پرونده به همه احزاب سیاسی مشترکاً ربط دارد. در نتیجه باید یک کمیته مستقل و بی‌طرف راجع به آن‌چه که اتفاق افتاده تحقیق کند و راه‌حل پیدا کند. سازمان ملل و دولت عراق مسئول است آمریکا مسئولیت بزرگی برعهده دارد اتحادیه اروپا مسئولیت دارد بیایید تا به جای این‌که جان انسانها از دست برود، برای پیدا کردن راه‌حل همکاری کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر