۱۳۹۰ فروردین ۲۷, شنبه

بحث در باره حمله به اشرف در اجلاس زیرکمیته تروریسم در کمیته خارجی گنگره آمریکا

شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۶ آوریل ۲۰۱۱
AddThis Social Bookmark Button

روز 25 فروردين، برابر با 14 آوريل، در جلسه  زيركميته تروريسم دركميته خارجي كنگره امريكا، آقاي تد پو، نماينده كنگره، لايحه اي را پيشنهاد داد كه در آن  از وزير خارجه خواستار حذف نام مجاهدين خلق از ليست سازمانهاي تروريستي خارجي بود اين موضوع در اين جلسه با توجه به حمله به اشرف مورد بحث و بررسي قرار گرفت متن صحبتهاي اين جلسه را در زير ميخوانيد

روز ۲۵ فروردین، برابر با ۱۴ آوریل، در جلسه زیرکمیته تروریسم درکمیته خارجی کنگره امریکا، آقای تد پو، نماینده کنگره، لایحه ای را پیشنهاد داد که در آن از وزیر خارجه خواستار حذف نام مجاهدین خلق از لیست سازمانهای تروریستی خارجی بود این موضوع در این جلسه با توجه به حمله به اشرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت متن صحبتهای این جلسه را در زیر میخوانید: رئیس جلسه:
عضو زیر کمیته آقای پو لایحه ای را پیشنهاد داد که از وزیر خارجه خواستار حذف نام مجاهدین خلق از لیست سازمانهای تروریستی خارجی است و ما به این نگاهی خواهیم کرد. این گروه ایرانی تبعیدی در یک شرایط امنیتی بسیار خاصی قرار دارد و مورد ضرب و شتم و حمله نیروهای عراقی است.

برد شرمن (عضو ارشد دموکرات زیر کمیته تروریسم):
دولت اوباما طرحی برای ارتقاء دفتر هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه به یک بخش مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه دارد که به معنی یک ارتقاء بزرگ برای شاهدی است که امروز در مقابل خود داریم و امید من این است که اگر ما این گام را برداریم این بخش جدید بتواند با عواقب منفی و دردناک اقدامات قسمت فعلی که من آنرا قسمت کامبایا توصیف میکنم مبارزه کند.
دفتر هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم فعلی، ما را ترغیب کرد که کره شمالی را بر مبنای این تئوری که این کار کره ایها را خوش خیم و مهربان خواهد کرد از لیست سازمانهای تروریستی خارج کنیم و یا این دفتر ما را ترغیب کرد که سازمان مجاهدین خلق ایران را در لیست قرار دهیم بر این مبنا که با این اقدام رژیم ایران ترغیب خواهد شد و تلاشهای خود را برای تکثیر سلاحهای کشتار جمعی و تروریسم کنار خواهد گذاشت. یک سؤال از شاهد امروز این است که تحولات در این رابطه چگونه است و داستان چیست؟
این تغییر سازماندهی میتواند یک نیروی جدید به مبارزه ما علیه تروریسم ببخشید یا میتواند صرفاً عین جابجاکردن صندلیها در داخل کشتی تفریحی تایتنیک باشد. جابجایی چیزها بدون اینکه ماده ای داشته باشد یا حتی بدتر از آن و اینکه این تصویر را ایجاد کنیم که کاری کرده ایم ولی در حقیقت ما سیاستهایی را ادامه میدهیم که بوضوح در سالهای اخیر نامناسب بوده اند.
در اولین ساعات جمعه گذشته نیروهای عراقی، وارد کمپ اشرف که محل استقرار نیروهای اپوزیسیون ایران که به اسم سازمان مجاهدین خلق ایران شناخته میشود، شدند. در نتیجه این حمله ۳۴ نفر از ساکنان بقتل رسیده و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. در صحبتهای خصوصی دفتر سفیر عراق در واشینگتن گفته است که عراق مسئول خون بزمین ریخته شده این افراد نیست، بلکه حداقل بخشاً وزارت امور خارجه مسئول است چون سازمان مجاهدین خلق ایران بعنوان یک سازمان تروریستی انگاشته شده است و در نتیجه عراق خود را موظف نمیداند که حقوق بشر ساکنان کمپ را مراعات نماید.
در یک جلسه استماع در کمیته خارجی کنگره در اول مارس، من از وزیر امور خارجه خواستم که شخصاً تصمیم دادگاه استیناف واشینگتن را اجرا کند که به وزارت امور خارجه دستور داده بود تصمیم خود درمورد حفظ نام سازمان مجاهدین خلق در لیست را بازبینی کند. اتحادیه اروپا لیست مشابهی دارد و آنها نام سازمان مجاهدین خلق را از آن لیست حذف کردند. این تصمیم دادگاه بی سابقه است. دادگاهها از اینکه خود را درگیر سیاست خارجی کنند گریزان هستند. لذا من بر این باور هستم که دفتر شما، تنها دفتری است که اطلاعات در این مورد را بررسی میکند و تصمیماتی را اتخاذ میکند که توسط دومین و مهمترین دادگاه آمریکا زیر علامت سؤال قرار گرفته است. برای ثبت و درج شدن، من میخواهم نقش مثبت سازمان مجاهدین خلق ایران در افشاکردن آنچه در نطنز انجام میگیرد در سال ۲۰۰۲ و آنچه همین روزها در تابا در جریان است، مورد تأکید قرار دهم.
کار وزارت امور خارجه صرفاً این نیست که افراد و گروهها را در لیست قرار دهد. من فکر میکنم اینکه سازمان مجاهدین خلق ایران در لیست قرار گرفته است نه بر مبنای شواهد و اصل خود موضوع تروریسم، بلکه برای خشنود نمودن رژیم تهران این کار صورت گرفته است. بنظر من در کار وزارت امور خارجه این امر نیز هست که تصمیم بگیرد که چه کسی در لیست می ماند.
تدپو:
چند روز پیش ارتش عراق به اشرف هجوم برد. در اینجا ما تصویری داریم در بالا سمت چپ یک سرباز عراقی است که دارد با یک مسلسل ام ـ۱۶ وارد میشود درحالیکه توسط یک هاموی ساخت آمریکا حمایت میشود. در قسمت بالا در سمت راست تصویر یک ساکن کمپ اشرف دیده میشود که در زیر چرخهای یکی دیگر از آن هامویها له میشود. برخلاف آنچه دولت عراق میگوید که فقط ۳ نفر کشته شده اند اینها تصاویر قربانیان تهاجم علیه کمپ اشرف هستند. ۳۳ زن و مرد.
بدلیلی به نظر میرسد که وزارت خارجه با دولت عراق کوک است و فقط میگوید سه نفر کشته شده اند. ولی ۳۰ تن بیشتر از ۳ تن در این تصاویر وجود دارند. افراد واقعی و قربانیان واقعی یک جنایت.
من هم مانند همکارم از ایالت کالیفرنیا آقای شرمن نگران ساکنان کمپ اشرف هستم. هربار که ما استماع درباره این موضوع داریم من از سفیر وزارت خارجه و هرکس که اینجا حاضر شده است پرسیده ام که وقتی آمریکا برود چه خواهد شد. ما هر بار همان آهنگ و همان رقص را میشنویم که گفته میشود وضعیت خوب خواهد بود. ولی اوضاع خوب نیست. دولت عراق میخواهد این افراد را از آنجا اخراج کند و فکر میکنم آنها از سوی رژیم ایران حمایت میشوند ولی ما در آمریکا تعهد داریم که مطمئن شویم که این افراد حفاظت میشوند.
یک راه حل این است که سازمان مجاهدین خلق از لیست حذف شود. برخی از این افراد عضو سازمان مجاهدین خلق بوده اند. من هر گزارش محرمانه ای که درباره سازمان مجاهدین خلق وجود داشته است را خوانده ام و من متقاعد نیستم که آنها باید در لیست باقی بمانند. من منتظر این هستم که وزارت خارجه استدلال خود را بکند یا آنها را بردارد. ولی وزارت خارجه نمیتواند استدلال کند و برغم حکم دادگاه آنها را از لیست خارج نمیکند. من فکر میکنم که این تکاندهنده است.
ما تعهد داریم که مطمئن شویم که اقدامی صورت گیرد که این افراد حفاظت شوند.

شرمن:
اجازه بدهید به سازمان مجاهدین بپردازیم.
کسی که قبل از شما این منصب را داشته است، سفیر دیل دیلی، پیشنهاد کرده بود که سازمان مجاهدین از لیست برداشته شود. البته که وی از اطلاعاتی که از سال ۲۰۰۸ بدست آمده است مطلع نیست. اما من برای زیر کمیته ترتیب یک بریفینگ محرمانانه را دادم که نماینده شما حضور پیدا کرد اما صحبت نکرد. اطلاعاتی که در بریفینگهای محرمانه ارائه شد نشان میدهد که حفظ سازمان مجاهدین در لیست براساس اطلاعاتی توجیه شده است که نه به کنگره ارائه شده است و نه به سفیر دیل دیلی، آیا اطلاعات سری وجود دارد که سفیر دیلی و این زیر کمیته از آن محروم شده اند و حفظ سازمان مجاهدین در لیست را توجیه میکند.
چه موقع کارتان را انجام میدهد. چه موقع کاری را انجام میدهید که دادگاه از شما خواسته است. سریعاً انجام بدهید.
سفیر بنجامین: خوب، ما اطلاعات جدیدی هفته گذشته از سازمان مجاهدین دریافت کرده ایم و ما اطلاعات را داریم از طبقه بندی خارج میکنیم که در اختیار وکیل سازمان مجاهدین قرار بدهیم. بنابراین به سرعتی که میتوانیم داریم کار میکنیم.
شرمن: بنابراین چند سال دیگر طول خواهد کشید؟
سفیر بنجامین: من نمیتوانم زمانی بدهم.
شرمن: از آنجاییکه شما تنها مقام وزارت خارجه هستید که دادگاه از شما خواسته است که این کار را انجام بدهید امیدوارم شما بتوانید آن را انجام دهید.

رئیس جلسه: خانم نماینده خانم جکسون لی عضو این زیر کمیته نیست اما ما همیشه از حضور نمایندگان دیگر استقبال میکنیم. لطفاً سؤالتان را مطرح کنید:

جکسون لی: اجازه بدهید که از رئیس کمیته و عضو ارشد این کمیته بسیار مهم تشکر کنم و اجازه بدهید به شهادت دهنده در این جلسه خوشامد بگویم. رأی گیری نزدیک است و اجازه بدهید سریع باشم و بگویم که چندین نفر در بین تماشاچیان وجود دارند و البته خودشان میتوانند حضورشان را برسانند و رئیس نیز پروتکل را اجرا کرده است. من از وضعیت در کمپ اشرف بسیار تکان خورده ام. با اتهاماتی از قبیل کشتار و حمله. سؤال اول من این است که آیا ارتش آمریکا ارزیابی از کشتار ساکنان کمپ اشرف تهیه کرده است و این طور می فهمیم که آن را با دولت عراق در میان میگذارد، نه با عموم مردم.
چه زمانی این کار را خواهد کرد و اگر نمیکند چرا؟ و من علناً درخواست میکنم که این ارزیابی علنی بشود. اجازه بدهید که قبل از این که سؤال را جواب بدهید تصویر تعدادی زن در این پوستر وجود دارد. این خانم جوان ۲۸ساله بود که کشته شد. این خانم جوان فقط ۱۹سال داشت که کشته شد و من از آنچه که به نظر میرسد رضایت دولت ما از آنچه که گذشته است می باشد بسیار رنجیده هستم. آیا میتوانید به طور سریع به آن پاسخ دهید؟ زیرا من وقتم محدود است و من با عضو ارشد هم نظر هستم که می بایستی به شما وقت بیشتری میدادیم.
بنجامین: ما همگی از این خونریزی متأسف هستیم هیچ اقدامی از سوی آمریکا صورت نگرفته است که به شکلی این را حمایت کرده باشد و یا به طریقی راه را برای این خونریزی باز کرده باشد. گزارشی که شما به آن اشاره میکنید ارتش آمریکا براساس مأموریت انسانی آنجا رفته است و هیچ گزارشی و یا ارزیابی تهیه نکرده است. مقامات سازمان ملل متحد که وارد آنجا شده اند گزارشی تهیه کرده اند و به بغداد بازگشته اند. ما هنوز گزارش آنها را ندیده ایم.
شیلا جکسون لی: آیا میتوانم یک درخواست رسمی بکنم که اگر دولت ما گزارشی تهیه کرد آن را علنی کند و ثانیاً این مهم است که دولت ما اقدام کند و بخواهد که گزارش سازمان ملل متحد علنی شود. آیا شما این پیغام را میرسانید و این درخواست را خواهید کرد.
بنجامین: بله من این درخواست را خواهم کرد.
جکسون لی: نقض حقوق بشر بسیار قابل توجه است، بخصوص در هنگامی که رژیم ایران در این صحنه قرار دارد. من تاریخچه را میدانم و تلاش ندارم همینطوری حرفی بزنم بلکه بر اساس تاریخچه که چرا آنها به نقض حقوق بشر ادامه میدهند. افرادی در اثر بیماریها جانشان را از دست داده اند و دسترسی به بیمارستان نداشتند. میخواستم مطمئن شوم این سؤال را کرده باشم.
و این حقیقت که ما ۳۴تن را که در کمپ اشرف زندگی میکردند از دست دادیم که بخاطر آزار از ایران خارج شده بودند. این ۳۴ نفر به وسیله افرادی به قتل رسیده اند که ما آنها را تأمین مالی میکنیم و ما خواهان دموکراسی در آن کشور هستیم. ما چرا به حمایت از کسانی ادامه میدهیم که به آن کمپ تجاوز کردند و این از دست دادن جانها را بوجود آوردند.
بنجامین: من کاملاً نگرانی شما را درک میکنم. ما در در دولت آمریکا مشتاق این هستیم که به پایان این موضوع برسیم. من باید فقط بگویم که ما از آنچه اتفاق افتاده است اطلاع نداریم و منتظر هستیم که آن را از سازمان ملل متحد و دیگر بازرسان بشنویم و دولت بغداد خودش را متعهد کرده است که به یک تحقیقات کامل و عادلانه بپردازد و به آنها فشار می آوریم که اینکار را بکنند.
رئیس جلسه: آقای شرمن میخواهد صحبت کند
شرمن: من فکر میکنم دولت عراق بخوبی نشان داده است که چه میخواهد بکند. آنها افرادی را در کمپ اشرف کشته اند تا تهران را خوشحال کنند و آنها میدانستد که میتوانند از این در بروند. بخاطر این که هنوز سازمان مجاهدین در لیست آمریکا وجود دارد و آمریکا دخالت نخواهد کرد و حفظ آنها در لیست به آنها پوشش سیاسی را میدهد. به همین خاطر است که ۳۴ نفر در کمپ اشرف کشته شدند.
رئیس جلسه: به اعضا یادآوری میکنم که ما فقط سه دقیقه وقت داریم در زمان رأی گیری چکش زده میشود.
جکسون لی: من این را تمام کنم
رئیس جلسه: شما باید خیلی سریع باشید.
جکسون لی: اجازه بدهید من این را تمام کنم. آقای رئیس در مورد رأی درست است. عضو ارشد درست میگوید. درخواست من از شما این است که آنها را از لیست خارج کنید تا بایستند و شنیده شوند درباره خشونت و کشتار و در صورتی که دولت عراق این نوع خشونت را متوقف نکند دیگر نباید یک سنت دیگر از من یا این دولت دریافت کند. متشکرم آقای رئیس.

دولت نروژ مقامات عراقی را مسئول وضعیت کنونی در اشرف خواند
وزیر خارجه نروژ، نگرانی دولت خود را درمورد وضعیت اشرف اعلام کرد و مقامات عراقی را مسئول وضعیت استثنایی ساکنان غیر نظامی شناخت.
یوناس گار استوره وزیر خارجه نروژ در جلسه استماع مجلس نروژ در روز ۱۱ آوریل در پاسخ به پیشنهاد چهار تن از نمایندگان پارلمان در خصوص تشدید تحریمها در قبال رژیم ایران گفت:
من مایلم اعلام کنم با اکثریت گسترده ای که وجود دارد با نکاتی که توسط نمایندگان گفته شدموافقم.
ـ ما در زمینه های گسترده ای، دیدگاه و نقطه نظرمان در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران را از طریق بیانیه از سوی نروژ و از طریق کار و فعالیـت در سازمان ملل، بیان کرده ایم.
ـ ما، از سوی نروژ، در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای به تعیین گزارشگر ویژه برای ایران دادیم. این مصوبه، بیانگر نگرانی گسترده بین المللی در رابطه با وضعیت در ایران است. این گزارشگر ویژه، امیدوارم بتواند اطلاعات بهتری در خصوص واقعیتهای مربوط به جنبه های بشری و انسانی در این کشور تهیه کند، تا بدینوسیله بتوان برای بهبود شرایط کمک ومساعدت کرد.
ما بر این باوریم که وضعیت حقوق بشر شامل تمامی گروههای آسیب پذیر در میآن ملت است. ما اولویت و توجه خاص را متوجه اعدام افراد زیر سن قانونی، خصوصا روشهای مخوف اعدام و همچین وضعیت مدافعین حقوق بشر،نموده ایم.

ـ در رابطه باوضعیت کمپ اشرف ، دولت نروژ نگرانی خود را درمورد وضعیت اشرف اعلام و مقامات عراقی را مسئول نحوه برخورد و وضعیت استثنایی ساکنان غیر نظامی می شناسد.
در ادامه استماع مورتن هوگلوند از حزب پیشرو، به وزیر خارجه گفت:
مایلم در ابتدا، اعلام کنم که از عکس العمل واضح و روشن از سوی وزیرامورخارجه در رابطه با کمپ اشرف خوشحالم. اما وزیرامورخارجه چیزی در رابطه با نقش ایران در عراق و سایر نقاط خاورمیانه نگفت. آیا وزیر امورخارجه موافق است که ایران نقشی ایفا می کند که با آنچه آن را بتوان سازنده نامید، فاصله زیادی دارد؟
وزیر امورخارجه نروژ پاسخ داد:
من موافق هستم. این موضوع از سوی چندین نماینده عنوان شده و من میتوانم به آن ملحق شوم. ایران به چندین طریق وروش، فعال است. از جمله از طریق شاهد حمایت نظامی و سیاسی در تأثیرگذاری بر گروههایی مانند حزب الله و حماس و در عین حال سایر گروههای وابسته به ایران در منطقه،هستیم.
بله، ایران در رابطه با سایر کشورها هم منافعی برای حفظ کردن دارد، اما متد و روشی که اینکار صورت می گیرد، روش و متدی که ایران برای مداخله کردن از طریق واسطه های اینچنینی دنبال می کند، دلیل بالا بودن سطح تنش بوده است. ، امری که ما ازآن فاصله میگیریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر