۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

اعتراض شدید وزیر خارجه نروژ به حاکمان ایران به خاطر اعدام‌ها

جمعه، ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

یوناس گار استوره، وزیر امور خارجه نروژ، در یک تماس تلفنی با منوچهر متکی، وزیر خارجه آخوندها, نسبت به اعدام‌ها در ایران اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی نروژ, یوناس گار استوره درباره تماس تلفنی خود با متکی‌ گفت: «من در این تماس اعلام کردم، بسیار غم‌انگیز است که کشوری با فرهنگی غنی مانند ایران در جهان با چنین مجازات وحشیانه‌ای شناخته شود».

خبرگزاری نروژ افزود از روز یک‌شنبه تا کنون در ایران ۱۹ نفر اعدام شده‌اند. مخالفان رژیم ایران معتقدند که حاکمان ایران از اعدام‌ها برای ایجاد رعب در مخالفان استفاده می‌کند.

خبرگزاری نروژ می گوید شنبه آینده نخستین سالگرد انتخاباتی است که به اعتراضات گسترده منجر شد.

وزیر خارجه نروژ در گفت‌وگو با خبرگزاری نروژ افزود: «ما دلایلی داریم که نشان می‌دهند، در بین کسانی که اعدام می‌شوند افرادی هستند که به خاطر اعتراضات پس از انتخابات دستگیر شده‌اند».

خبرگزاری رسمی نروژ افزود «بسیاری از زندانیان اعدام شده متهم به قاچاق مواد و جرایم دیگر بودند اما از آنجایی که اسامی معمولاَ انتشار نمی‌یابند مشکل می‌توان به صحت این اتهامات مطمئن بود».

به نظر وزیر خارجه نروژ، «این موضوع ‌که درباره هویت این افراد مطمئن نیستیم نباید مانع اعتراض ما شود». وی افزود: «نروژ به طور مداوم مسئله اعدام‌ها را با ایران مطرح می‌کند».

یوناس گار استوره اظهار داشت: «ایران کشوری‌ست که به نسبت جمعیت‌اش بیشترین اعدامی‌های جهان را دارد. سال گذشته حدود ۴۰۰ اعدام صورت گرفته است و امسال تا کنون بنا بر اطلاعات ما حدود ۱۵۰ نفر اعدام شده‌اند. احتمالا تعداد واقعی بیشتر از این است و این احتمال نیز وجود دارد که در بین اعدامی نوجوانان نیز باشند.»

سازمان «حقوق بشر ایران» در نروژ روز سه‌شنبه در نامه‌ای به وزارت امور خارجه این کشور درخواست کرده بود که دولت نروژ نسبت به موج جدید اعدام‌ها در ایران واکنش نشان دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر